Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo VNX: Nová generace těžkých tahačů pro Severní Ameriku

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Severoamerická divize společnosti Volvo Trucks uzavírá generační výměnu svých těžkých nákladních vozidel prostřednictvím řady VNX s novým designem i technikou.

Společnost Volvo Trucks uvedla první zástupce modelové řady VN na severoamerický trh v roce 1996. V současnosti jsou vozidla této řady rozdělena do tří různých větví s označeními VNR, VNL a VNX, které ještě doplňují řady VHD a VAH.

Během roku 2017 byly odhaleny nové generace řad VNR a VNL. Nejprve se představila první jmenovaná, která je určena pro regionální nasazení, zatímco druhá uvedená řada je navržena především pro dálkovou silniční dopravu.

Volvo VNX, jehož premiéra se odehrála v polovině letošního března, uzavírá generační výměnu u severoamerické divize společnosti Volvo Trucks. Tato modelová řada je předurčena především pro nasazení v oblastech přepravy dřeva, stavebních materiálů a těžké techniky a nadměrných nákladů.

Modelová řada VNX ve svém nejnovější podobě navazuje svým designem i technikou na loňské novinky v podobě nových generací řad VNR a VNL. Exteriér i technika těchto nákladních vozidel pak vychází ze, zkušeností, které jejich výrobce získal při vývoji a provozu konceptu SuperTruck z roku 2016. Ten vycházel ze sériového vozidla, ale lišil se od něj propracovanou aerodynamikou i optimalizovaným pohonným ústrojím.

Na severoamerický trh míří nové Volvo VNX ve třech základních provedeních s označením 300, 400 a 740. Ta se mezi sebou liší především předurčením pro různé úkoly a také nabízenými kombinacemi šasi a kabin od krátké denní přes střední s lůžkem až po dlouhou spací se zvýšenou střechou.

Severoamerická divize společnosti Volvo Trucks nabízí novou generaci modelové řady VNX s konfiguracemi podvozků 6x4, 8x4 a 8x6 tridem. K pohonu pak může sloužit přeplňovaný vznětový šestiválec Volvo D13 s nejvyšším výkonem 368 kW (500 k) a točivým momentem 2510 N.m.

Alternativou k pohonným jednotkám z vlastní výroby je pak Cummins ISX15 s nejvyšším výkonem 372 kW (505 k) až 445 kW (605 k) a točivým momentem 2510 až 2780 N.m.

Standardem pro motor Volvo D13 je převodovka Volvo Trucks I-Shift s třinácti nebo čtrnácti rychlostmi, zatímco motory Cummins ISX15 jsou dodávány ve spojení s převodovkou Eaton Ultra Shift Plus nebo manuálními převodovkami podle přání provozovatele.

Volvo Trucks pak u nové generace řady VNX vyzdvihuje i ergonomické řešení a komfort v nových kabinách, splňujících požadavky směrnice ECE R 29, definující prostor pro přežití řidiče při čelním nárazu nákladního automobilu. Ochranu řidiče v případě nehody zvyšuje s čelním airbagem propojený boční airbag na levé straně kabiny.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)