Volvo XC40 oficiálně: Rodina SUV se rozrůstá o nejmenšího člena. Čím zaujme?
Volvo XC40 je prvním modelem postaveným na nové modulární platformě CMA. Ta poslouží jako základ pro všechny další vozy řady 40, včetně těch elektrifikovaných. Automobilka platformu vyvíjela ve spolupráci s mateřskou společností Geely, která na stejných základech už postavila crossover Lynk & Co 01.
Švédská značka se pyšní, že s příchodem XC40 má vůbec poprvé v nabídce tři nová a celosvětově dostupná SUV, tedy vozy spadající do nejrychleji rostoucího segmentu automobilového průmyslu. „XC40 je naším vstupem v segmentu malých SUV, který rozšiřuje atraktivitu značky Volvo a dává jí nový směr,“ uvedl Håkan Samuelsson, prezident a výkonný ředitel Volva. V této kategorii vyzve XC40 kupříkladu Seat Ateca, Peugeot 3008 či Nissan Qashqai.

Byť je XC40 oproti sourozeneckým řadám 60 a 90 menší, co do technologií rozhodně nestrádá. Autu nechybí totožné konektivní systémy a infotainment. Model tak bude jedním z nejvyspělejších malých SUV na trhu. Asistenční a bezpečnostní prvky jsou bohaté již při volbě základního výbavového stupně. Nechybí v něm systém zamezení kolizím či čtení dění v křižovatce prostřednictvím čidel na přídi. Za zmínku jistě stojí i poloautonomní tempomat, 360stupňová kamera či ochrana při vyjetí ze silnice.

Bohatý výběr mají kupující při volbě kol. Základem jsou sedmnáctky, avšak největší zájem se očekává o kola s 18 a 19 palci. Pokud by ani to někomu nestačilo, největší pneumatiky budou obuty na 21“ kolech.
Pro posádku jsou inovativní řešení připravena taktéž v interiéru. Zapracovalo se na úložném prostoru ve dveřích a pod sedačkami, nechybí bezdrátové nabíjení chytrých telefonů či odnímatelný odpadkový koš zabudovaný ve středové konzole.
Volvo XC40 - srovnání rozměrů karoserie | ||
Model | XC40 | XC60 |
Délka [mm] | 4425 | 4688 |
Šířka [mm] | 1863 | 1902 |
Výška [mm] | 1652 | 1658 |
Rozvor [mm] | 2702 | 2865 |
Rozchod vpředu [mm] | 1601 | 1653 |
Rozchod vzadu [mm] | 1626 | 1657 |
Světlá výška [mm] | 211 | 216 |
Volvo konkretizovalo i nabídku pohonných jednotek. Zpočátku mohou zákazníci vybírat ze dvou dvoulitrových motorů (vznětového a zážehového), přičemž oba disponují turbodmychadlem. Benzinové T5 poskytne výkon 247 koňských sil a točivý moment 350 Nm, síla dieselového agregátu D4 je vyčíslena na 187 koní. Párovat je půjde s osmistupňovou automatickou převodovkou a rovněž pohonem 4x4.
Později se dočkáme rozšíření palety o auta s manuálními převodovkami či pohonem jen přední nápravy. Nabídka motorizací bude košatější o jeden vznětový a další dva zážehové agregáty. Počítá se také s nasazením inovativního hybridního tříválce a ryze elektrického provedení, pravděpodobně v roce 2019.
Volvo XC40 - základní technická data | ||
Motor | T5 AWD | D4 AWD |
Zdvihový objem [cm3] | 1969 | 1969 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 182/5500 | 140/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 350/1800-4800 | 400/1750-2500 |
Převodovka | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 230 | 210 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,5 | 7,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 5,0 |
S oficiálním odhalením startují na většině evropských trhů také možnosti prvních objednávek. Sériovou výrobu XC40 obstará závod Volva v belgickém Gentu od listopadu letošního roku.
Podívejte se na crash test Volva XC40
