Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept: Švédské SUV do zásuvky

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Volvo ukáže v Detroitu nový plug-in hybrid, který tentokrát vychází z menšího SUV značky: modelu XC60

XC60 Plug-in Hybrid nabídne hospodárnost elektromobilu, hybridu i výkony SUV střední třídy v jednom. A stačí k tomu stisk, tedy přesněji řečeno trojice tlačítek na přístrojovém panelu.

V režimu Pure jede auto čistě na elektřinu, a to až do vzdálenosti 45 km. V hybridním módu se používají jak benzinová, tak i elektrická pohonná jednotka. Podle evropských norem činí kombinovaná spotřeba 2,3 l/100 km, čemuž odpovídají emise CO2 53 g/km. NEDC ale nezohledňuje ty, které vznikají při výrobě elektrické energie, takže udejme i americkou hodnotu, která je více než dvojnásobná: 4,7 l/100 km. Hybridní režim je standardem, vozidlo v něm pokaždé startuje a je schopno ujet až 960 km.

Zbývá Power. Srdcem auta je totiž přeplňovaný benzinový čtyřválec z nové rodiny VEA (Volvo Environmental Architecture). Automobilka si nechává pro sebe jeho objem, s největší pravděpodobností bude na hranici 2,0 l. Výkon 206 kW (280 k) a točivý moment 380 Nm podporuje navíc elektromotor s dalšími 52 kW (70 k) a 200 Nm. Celkový výkon systému tedy činí 258 kW (350 k). Není divu, že takto vybavené Volvo XC60 sprintuje z klidu na stovku za 6,1 s. Točivý moment zážehového agregátu přenáší na přední nápravu osmistupňová samočinná převodovka. Výkon odpovídá současným šestiválcům a nedávným osmiválcům, o čemž svědčí i štítek T8.

Chybí klasický startér i alternátor. Nahrazuje jej ISG (Integrated Starter Motor And Generator). Nejedná se jen o tradiční start-stop s regenerativní funkcí brzd. Zařízení, které je spojeno s klikovým hřídelem, se nachází mezi motorem a převodovkou. V případě potřeby nabídne dalších 34 kW (45 k) výkonu nebo naopak dobije elektrickou energii až na 20 km jízdy.

Elektrická pohonná jednotka je umístěna u zadní nápravy, kterou také pohání. Plug-in hybrid XC60 je tedy vlastně čtyřkolkou, tento režim se ale zapíná samostatně pomocí tlačítka AWD. Lithium-iontové baterie s kapacitou 12 kWh najdeme v zavazadlovém prostoru pod podlahou. Pokud použijeme pro dobití běžnou elektrickou zásuvku v síti 220 V, články se naplní za 3,5 h. Amerických 110 V znamená prodloužení této doby na 7,5 h. Při nabíjení je také možné zahřát či ochladit interiér vozu dle potřeby.

Systém Sensus spolupracuje se satelitní navigací. Informuje řidiče o nejrychlejší, nejúspornější nebo nejkratší cestě do cíle, městských zónách pro vozidla s nulovými emisemi, kde je nutné jet jen na elektřinu a také o dobíjecích stanicích v blízkosti trasy. Řidič si může se svým vozem povídat i prostřednictvím svého mobilního telefonu, jen je třeba mít v něm nainstalovanou potřebnou aplikaci.

Na přístrojové desce se pak nachází ukazatele obvyklé pro tento druh automobilů. Interiér je čalouněn tmavě modrou kůží v kombinaci s šedomodrým dřevem. Vnější lakování je kontrastně bílé a prototyp jezdí na kolech o průměru 21 palců.

Motory modulární řady VEA se dočkají zážehové i vznětové podoby. První jmenované mají přímé vstřikování, snížené třecí ztráty a vyvažovací hřídele. Systém je založen na základním heslu maximálně 0,5 l pro každý válec, co značí, že možná přijdou i menší tříválce. Turbodmychadla budou různě naladěná, nové pohonné jednotky mají méně dílů, jsou tedy lehčí a až o 35 procent úspornější.

V sériové produkci se agregáty VEA objeví během několika let, zatím přesně není známo kdy. Zda se vůbec někdy projedeme i v podobném hybridním SUV do zásuvky, je v tuto chvíli nejasné.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)