Vstřikování rajského plynu: Levně až stovky kW navíc! Jak nitro funguje?
Nitro je v hantýrce „autařů“ pojmenování oxidu dusného. Plynu, který se skládá ze dvou molekul dusíku a jedné molekuly kyslíku. Tedy N2O. Jde o látku známou také pod jménem rajský plyn či azooxid. Je to bezbarvý nehořlavý plyn s nasládlou chutí a příjemnou vůní.
Dávno před tím, než jeho kouzlo objevili ladiči aut, se používal v lékařství. Po jeho vdechnutí totiž po krátké veselé náladě následuje poměrně hluboký spánek.
Již nějaký čas se rajský plyn využívá také pro zvýšení výkonu motoru. Vtip spočívá v tom, že se při přibližně 300 stupních Celsia uvolňuje kyslík. Díky tomu je ho v motoru vlastně mnohem větší množství, než by sám svými písty nasál. K tomu se může přidat více benzínu tak, aby se zachoval Stechiometrický poměr spalování. A tím dojde ke zvýšení výkonu motoru. Nutno dodat, že skokově. Oxid dusný také dokáže snížit teplotu nasávaného vzduchu, a to poměrně výrazně.
Použití rajského plynu v motoru je pouze příležitostné. To znamená, že s takto vybaveným autem lze normálně jezdit a nitro použít jen v případě potřeby. Třeba když potřebujete rychle předjet. Při instalaci sady pro vstřikování rajského plynu je nejdůležitější optimalizace výkonu. Prostě přidat jen tolik kilowattů, kolik motor zvládne. V opačném případě to může podstatně zkrátit životnost komponentů agregátu. O kolik se však výkon motoru navýší? To záleží na motoru jako takovém a také na soustavě vstřikování nitra. Obecně o desítky kilowattů. V extrému to mohou být i o stovky. Cena zástavby se pohybuje na částce zhruba 25.000 korun pro čtyřválec a i u nás už jsou firmy, které toto nabízejí.
Nitro má ovšem i některé, řekli bychom, zcela zásadní nevýhody. Motor sice krátkodobé navýšení výkonu možná snese, současně s tím se ale zvyšuje i jeho točivý moment a ten už nemusí ustát převodové ústrojí.
Tím hlavním nedostatkem nitra je ovšem fakt, že jakákoliv jeho zástavba do vozidla by měla správně projít procesem individuální homologace. Použitím soustavy totiž změníte četné parametry auta. Mimo jiné kupříkladu hmotnost. A ta je jiná bez ohledu na to, zda soustavu používáte či nikoliv. Problém je, že individuální homologace je velice drahá a zároveň vám ji žádný výrobce vozidla nepožehná.
Třetím nedostatkem je poškozování životního prostředí. V srpnu 2009 publikoval časopis Science studii, podle níž se rajský plyn podílí na poškozování ozonové vrstvy více než freony. N2O totiž s ozonem a tedy tříatomovou molekulou kyslíku (O3) oxiduje, čímž ozon vlastně rozkládá. A dále oxid dusný patří mezi takzvané skleníkové plyny.