Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Amarok: Sériový pick-up od Volkswagenu se představuje

Aleš Dragoun
Diskuze (68)
Volkswagen se vrací do kategorie středních, či chcete-li v evropských měřítkách velkých pick-upů, modelovou řadou Amarok.

Pick-up Amarok, který směřuje do třídy vozidel s užitečnou hmotností kolem 1 tuny, byl kompletně vyvinut v Německu užitkovou divizí firmy Volkswagen. Bude se však vyrábět v Jižní Americe, jeho domovinou bude Argentina, respektive továrna Pacheco nedaleko Buenos Aires.

Jen TDI

Nejdříve se objeví verze s dvojitou kabinou, která měří na délku 5,25 m, jednoduchá budka bude následovat až v první polovině roku 2011. Lišit se však bude jen počtem sedadel a velikostí ložné plochy.

Co je pod kapotou? Základem bude dvoulitrový dvojitě přeplňovaný turbodiesel se vstřikováním common-rail o výkonu 120 kW (163 k). Poskytuje největší točivý moment 400 Nm p5i 1500 min-1. Druhý čtyřválec TDI s menším výkonem 90 kW (122 k) přijde na trh v polovině roku 2010. Ten disponuje 340 Nm při 2000 min-1.

Spotřeba obou agregátů je velmi nízká, slabší žádá za své služby 7,6 l nafty na 100 km jízdy, silnější o dvě desetiny více. Palivová nádrž má objem 80 litrů, což zaručuje zhruba tisícikilometrový akční rádius.

Tři druhy pohonu

Výše uvedené údaje se týkají varianty s přiřaditelným pohonem všech kol 4Motion, ten se uvádí v činnost tlačítkem.

Kromě toho jsou v nabídce ještě permanentní čtyřkolka (také 4Motion, ale s černou číslicí 4 na zádi, první ji má červenou) a verze 4 x 2 s poháněnou zadní nápravou. O stálý pohon všech kol se stará diferenciál Torsen, který jej distribuuje v poměru 40 : 60, první číslo připadá na přední nápravu, druhé na zadní. Zákazníci dostanou bez příplatku u všech variant také elektronickou uzávěrku diferenciálu EDL.

Trojice výbav

Výbavové stupně jsou tři. V základu jsou jen černé nárazníky, kliky dveří i zrcátka. Ta se ovládají manuálně, stejně jako okna a zámky dveří. Pick-up jezdí na ocelových šestnáctipalcových kolech a je určena hlavně pro těžkou práci. Přední sedadla jsou ovšem výškově nastavitelná a zadní sedadlo sklopné. Osvětlení nákladového prostoru je již ve standardu, stejně jako antény integrované do vnějších zpětných zrcátek.

Vyšší specifikaci představuje Trendline. Exteriér je již kompletně lakován a vpředu jsou mlhová světla, v interiéru nechybí elektrická výbava, rádio s přehrávačem CD, polosamočinná klimatizace Climatic, multifunkční displej a tempomat. Kola mají také šestnáct palců, ale jsou již litá.

Nejvyšší výbavou je Highline, který rozšiřuje předešlou o chromované prvky uvnitř i zvenčí, nástavce prahů a blatníků. Litá kola jsou sedmnáctipalcová, v interiéru najdeme například automatickou klimatizaci Climatronic, kůži a lepší audio.

Samozřejmě nechybí ani široká nabídka příplatkových prvků, například kryt prostoru pro náklad.

Místo pro posádku i náklad

Interiér se chlubí velmi dobrým přístupem, prostorem uvnitř i místem pro hlavy cestujících, ti zadní si nebudou stěžovat ani na místo na nohy. Amarok tak může sloužit jako plně pětimístný automobil. Korba nabídne 2,52 m2 po náklad, délka ložné plochy je 1555 mm, šířka 1620 mm.

Užitečná hmotnost činí 1,15 tuny, takže není problém převážet například čtyřkolky. Komu by to nestačilo, může si připlatit za tažné zařízení, které umožňuje připojit přívěs až do 2,8 tuny!

Elektronika

Ve voze nechybí ani bezpečnostní výbava, která čítá čtveřici airbagů a elektronické pomocníky ABS, ASR a ESP. Opěrky hlavy a bezpečnostní pásy jsou nastavitelné na všech pěti sedadlech. Sériová výbava zahrnuje tzv. Off-Road ABS, které zkracuje brzdné dráhy v těžším terénu. Ve spolupráci s elektronickou stabilizací aktivuje při rychlostech do 30 km/h i Hill Descent Assist (HDA) tedy asistent při sjezdech z prudkých kopců.

Mezi dalšími vychytávkami najdeme i tu s opačnou funkcí, tedy Hill Hold Assist. Ten pomáhá naopak při jízdě do kopce.

Kdy na trh?

Amarok se objeví nejprve na latinskoamerických trzích, následovat bude Austrálie, Jihoafrická republika, Rusko a dočká se i Evropa. Zatímco jihoameričtí zákazníci si budou moci Amarok koupit již na začátku roku 2010, ti na starém kontinentě musí vydržet minimálně další půlrok. Již v lednu se objeví armáda asistenčních Amaroků na tratích jihoamerického Dakaru.

Malý pohled zpět

Volkswagen jeden terénní pick-up v minulosti vyráběl. Jmenoval se Taro a vznikal v letech 1988-1996. Nešlo ovšem o nic jiného, než o tehdejší japonskou Toyotu Hilux s logem VW. Německá automobilka se k tomuto tématu vrátila opět v roce 2000, i když koncept AAC nebyl těžkým dříčem, ale spíše luxusní stylovkou. Loňská studie prostě označená Pickup Concept pak již předcházela nyní představované sériové verzi, pouze původně plánovaný název Robust se změnil na Amarok.

Aleš Dragoun
Diskuze (68)
Avatar - Vrrrr
4. 12. 2009 13:33
Re: tVWoriva kriza...
Este jeden detail. Google je super, len necakaj, ze tu najdes vsetko. A to, ze na google je amarok iba v spojeni s prehravacmi a neriesia tu rec kmenov zijucich niekde za polarnym kruhom neznamena, ze to slovo neexistuje v inom spojeni ako s tvojim oblubenym prehravacom.
Avatar - Vrrrr
4. 12. 2009 13:25
Re: tVWoriva kriza...
Kokos to ze existuje Amarok prehravac ti neberiem. Len som ti chcel vysvetlit, ze to, ze niekto pouzil slovo Amarok (co znamena vlk)neznamena, ze nikto iny to pouzit nemoze. Tolko k tej prazdnej hlave.... Alebo si si myslel, ze na to maju patent? Ak by si bol maly eskimak a dali by ti meno Amarok, tiez ti nepoviem, ze tvoji rodicia su magori, lebo ti dali meno podla tvojho oblubeneho prehravaca. Ja teda milovnik znacky VW nie som, ale snazim sa byt objektivny.... takze ako som spominal, trocha si odpocin a porozmyslaj, kym cosi napises.
Avatar - Slavek-TDM
4. 12. 2009 07:42
4x4
Trochu me prekvapuje kombinace commonrail 2.0TDI a torsenova differencialu, pripadne pripojitelne zadni naprave. Ma tohle auto motor napric nebo podel? Protoze at premyslim jak chci, zadnej koncernovej ctyrvalec s motorem napric (a to jsou vlastne vsechny) torsen nema a pouziva haldex :-O Nebo se mylim?
4. 12. 2009 02:50
Re: ROKY S AMAROKY
Az na toho GOlfa souhlasim.
3. 12. 2009 11:32
Re: tVWoriva kriza...
"...Myslis, ze amarok ma nieco s PC????..."

Ano, myslim (na rozdiel od teba)! Zo 3 roky pouzivam "Amarok", co je software typu multimedialny prehravac v grafickom rozhrani KDE (ak si to z mojho prispevku nepochopil). A ten je tu uz sakra dlho! Druhykrat pouzi hlavu, a ked v nej nic nemas, tak aspon aspon Google...