VW Beetle vs. Fiat 500: Designový duel
Líbí se vám víc německé, nebo italské retro? Hlasujte v anketě.
Retrovlna je stále populární. Do dnešního designového duelu jsme vybrali dva významné reprezentanty tohoto směru – komerčně velmi úspěšný Fiat 500 a nový Volkswagen Beetle, který se představil před týdnem na autosalonu v Šanghaji.
Německá novinka přerůstá italský model takřka ve všech směrech. Z hlediska délky jde o rozdíl celých 732 mm, v oblasti šířky pak o 181 mm – to vše ve prospěch Volkswagenu Beetle. Na výšku jsou rozdíly téměř zanedbatelné – Fiat je o 2 mm vyšší, než VW.
Nutno dodat, že Volkswagen se svými rozměry značně vymyká konvencím. Pro evropská retroauta jsou typické malé rozměry, VW ale s reinkarnovaným broukem usiluje hlavně o americké zákazníky. Rozměrově se podobá víc Chrysleru PT Cruiser nebo Chevroletu HHR než Fiatu a Mini.
Fiat 500 a Volkswagen Beetle - srovnání rozměrů | |||
Model | Fiat 500 | Volkswagen Beetle | rozdíl |
Délka [mm] | 3546 | 4278 | +732 |
Šířka [mm] | 1627 | 1808 | +181 |
Výška [mm] | 1488 | 1486 | -2 |
Rozvor [mm] | 2300 | 2537 | +237 |
Rozchod vpředu [mm] | 1413 | - | - |
Rozchod vzadu [mm] | 1407 | - | - |
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l] | 185 | - | - |
Designovou konfrontaci začněme novinkou, a sice Volkswagenem Beetle. Jde o automobil, odkazující na kultovní Volkswagen Type 1 a navazující na New Beetle (resp. Concept 1 z roku 1994). Ten se vyznačoval výrazně oblými tvary, které byly populární převážně u žen.
Beetle je oproti svému předchůdci o něco ostřeji tvarovaný a disponuje přepracovanými proporcemi. Kapota je nově širší a delší, čelní sklo je více strmé a světlomety nabízí modernější tvar. Z hlediska obecných tvarů lze konstatovat, že design exteriéru je sportovnější a dospělejší, než vnější ztvárnění modelu New Beetle.
Dominantou přídě je kapota, která má v porovnání s konkurenty atypický tvar. Tento prvek, spolu s výraznými blatníky (do nichž jsou integrovány světlomety, které jsou zpestřeny diodami), odkazuje na ikonické tvary původního Volkswagenu, produkovaného v letech 1945 až 2003.
Pro design Volkswagenu Beetle je velice důležitá boční část karosérie, neboť zde nejlépe vynikají jednotlivé prvky, charakteristické pro automobil. Nutno zmínit mohutné blatníky, které z poloviny opisují kruhový tvar kol. Tyto karosářské díly jsou širší, než oblast dveří. Tento kontrast dodává celku na originalitě, podobně jako výrazně oblá střecha, která splývá se zádí v jeden harmonický celek.
Záď vozu je oproti současným automobilům vysoce originální. Zadní blatníky tvoří s nárazníkem vizuálně jednotný celek. Do něho jsou pak zakomponovány zadní svítilny, které mají oblý tvar, korespondující s víkem zavazadlového prostoru. To má vysoce čistý a uhlazený tvar, který je zpestřen sportovně působícím spoilerem.
Celková zaoblenost zadních partií karosérie, zvláště pak v oblasti okna, vytváří velmi osobitou kompozici, vynikající v davu a dávající na odiv retro design. Ačkoliv se pohonná jednotka přesunula ze zadní části pod přední kapotu, tvary zádě nejnovějšího Beetlu plně respektují původní VW Brouk.
Interiér usiluje o odraz ztvárnění přístrojové desky z doby původního Volkswagenu Type 1. Jde na to pomocí hladkých a pokud možno co nejméně přerušovaných ploch, tedy kupříkladu střední částí přístrojové desky, zhotovenou v barvě, odlišné od zbytku desky. Jde o prvek, zahrnující výdechy ventilační soustavy a další ovládací prvky. Kabině jako celku vládne jednoduchost a odkaz na nesmrtelný předobraz vozu.
Okázalé retro prezentuje také Fiat 500. Oproti výše zmíněnému německému modelu jde o již plně etablovaný model, produkovaný od roku 2007, který z hlediska designu a koncepce karosérie navazuje na vizi Trepiuno z roku 2004. Tvary vozu odkazují, podobně jako u Volkswagenu, na kultovní automobil – model 500, vyráběný v letech 1957 až 1975.
Vůz rozvíjí prvky, použité na legendárním předobrazu. Jde zejména o charakteristickou příď, která má zvýšený reliéf, na němž se nachází logo výrobce, které je zpestřeno dvěma chromovými díly. Kruhové světlomety zvyšují dojem z retro designu, stejně jako kapota, mírně zasahující do boku karosérie. Osobitým a historicky vzato zajímavým dojmem působí nárazník, který je svou tenkostí a spíše symbolickým působením na karosérii odkazem na koncepci nárazníku z původního Fiatu 500.
Podobně jako pro Volkswagen Beetle, tak i pro Fiat 500 je důležitý profil, v němž se snoubí důležité aspekty exteriérového designu vozu. Oproti VW se zde blatníky téměř ztrácí, zatímco vyniká hladkost jednotlivých ploch karosérie, vizuálně splývajících do jednoho uhlazeného celku. Celá boční část je protnuta linií, která navazuje na dolní hranu kapoty. Jde však o velmi citlivý zásah do tvarové podstaty této karosářské části, jejíž další dominantou je poměrně silný C-sloupek.
Mezi pozoruhodné elementy designu zádě Fiatu 500 patří svítilny osobitého tvaru, tenký (opět spíše symbolický) chromovaný nárazník posilující hodnoty designu typu retro či víko zavazadlového prostoru, které i přes to, že ukrývá zavazadlový prostor (namísto pohonné jednotky u předchůdce), navazuje na původní návrh. Prostor, vyhrazený pro značku, je z horní strany doplněn chromovanou částí, která nápaditě skýtá modelové označení, tedy číslovku 500.
I v případě 500 se z hlediska ztvárnění kabiny vydali designéři cestou připomenutí dobových zásad klasického Fiatu téhož jména, samozřejmě s přizpůsobením tehdejších vizuálních motivů na dnešní dobu. I zde hraje jednu ze stěžejních roli estetického vjemu velký díl ve středu přístrojové desky, který zahrnuje kruhové výdechy ventilace či číslice 500 v osobité typografii, použité i na exteriéru. Pozornost zaslouží i fakt, že je deska stavěna na základu, jehož původním nositelem je model Panda téže značky (patrné zvláště v oblasti řadící páky).
- Fiat 50058,3%
- VW Beetle41,7%