TEST VW Golf V 1,6 FSI - Masovost v rodokmenu
Klasika, etalon třídy či auto typického Němce – všechna tato pojmenování si během čtyř generací a třiceti let vysloužil nejprodávanější automobil z Wolfsburgu. Po prvních dojmech, které jsme Vám přinesli již v říjnu, nastal pro Golf křest ohněm: české silnice a 2000 kilometrů v nonstop testu. Zaslouží si lichotivé přívlastky i pátá generace?
Generační změna přinesla centimetry a samozřejmě i kilogramy navíc. Délka a chvályhodně i vnitřní prostor narostly o 55 mm, největším překvapením je ovšem výška 1485 mm, která pomalu atakuje hranice minivanů. Na nižší střední třídu jde sice o nezanedbatelné posuny, ku cti designérů ale přičtěme, že Golf nedává svou mohutnost moc najevo. Příkladem jsou protáhlé světlomety s velkým sklonem nebo odlehčující černá spodní polovina zadního nárazníku. I přes nárůsty prakticky ve všech rozměrech zůstal napohled Golf rozeznatelný od konkurence. Tvarování předních a hlavně zadních světel se nám zdá účelné a ani při dlouhých cestách se světla příliš neušpinila. Příjemné jsou boční blikače ve spodní části zrcátek – jejich hrana je totiž viditelná i z místa řidiče a slouží tak mimo jiné i jako velmi nenápadné kontrolky.
Malou zastávku v popisu si dovolíme u log značky, které, věrny trendu, nabyly na velikosti. Přední již tradičně zasahuje do kapoty a spolu s výrazným žebrováním hraje ve výrazu karosérie jednoznačně první housle, zadní pak slouží jako vyklápěcí madlo pro otevírání pátých dveří.
Už po otevření dveří je znát více prostoru ve všech směrech – platí to pro obě řady sedadel a pozitivní dojem potvrzuje i exaktní měření. Rozvor 2578 mm je sice pod průměrem třídy, ale například na zadních sedadlech se i díky jejich vyššímu uložení podařilo prodloužit využitelnou délku o 52 mm – neznamená to nic menšího, než že se zde usadí i 180 cm vysoká osoba bez problémů s koleny či hlavou. Také vepředu uvítají posádku sedadla, která již známe z modelu Touran – o trochu měkčí, ale stále perfektně držící tělo. Opěrky jsou aktivní a kromě vysouvání se dají také sklápět. Drobnou výtku máme ke snad až příliš vysokému plastovému dílu na bocích sedáků, který může někdy vadit při dosedání. Také všechny boční dveře se občas musejí dovírat nadvakrát, tady jde ale spíše o zvyk.
Potěší-li Golf posádku, zůstává „uspokojení jejich zavazadel někde uprostřed. Zavazadlový prostor je sice díky vysoko výklopným dveřím snadno přístupný a jeho základní objem 350 litrů dostatečný, lepší využitelnost je ale bohužel omezena pevným zadním sedákem. Opěradlo dělené v poměru 1:2 je sice sklopné velmi pohodlně, ovšem vytváří přece jen schod. Pochválit naopak musíme standardně montované tři opěrky hlavy a dvojí úchyty pro dětskou sedačku.
Odkládací prostory se zlepšily oproti předchozí generaci o pořádný kus, ale dvě výhrady přece jen máme. Zatímco do obřích kapes ve dveřích, hluboké přihrádky před spolujezdcem a bohatě strukturované středové konzole lze naskládat neuvěřitelné množství věcí, nechápeme příliš smysl vzpěr mezi středovým panelem a konzolí – jednak se dostávají do kontaktu s pravou nohou řidiče, jednak kvůli bočním otvorům znemožňují využití tohoto místa jako odkládacího prostoru. Chyběly nám také síťky či kapsy na zadní straně předních opěradel. Naopak dobře nám sloužily háčky, které se ze zadních střešních madel přestěhovaly na B sloupek. Užitečná také může být úzká schránka u stropního osvětlení.
Celý středový panel je podobně jako v nové Octavii vysunut o trochu výše, přičemž nad výdechy ventilace se našlo místo pro užitečnou ohrádku na drobnosti. Přístrojový panel je velmi dobře čitelný s tradičním a příjemným modrým podsvětlením. V základní výbavě jsme využívali čtyřramenný volant s poměrně velkým průměrem a optimálně silným věncem. Za příplatek od 10.500 korun lze objednat různé verze multifunkčního tříramenného volantu.
Testovaný vůz byl vybaven moderním zážehovým agregátem s přímým vstřikováním 1.6 FSIse slušnou hodnotou maximálního výkonu 85 kW při 6000 otáčkách. Doménou motoru mají být podle výrobce nízká průměrná spotřeba 6,8 a nižší hladina hluku, přičemž obojí jsme vzhledem ke značné syrovosti motoru mohli potvrdit pouze částečně. Standardně montovaná šestistupňová převodovka s krátkým a přesným řazením objektivně umožňuje značnou volnost, takže v jakékoli situaci lze jet s rozumnou hladinou hluku, spotřebou i dynamikou minimálně na dva různé stupně. Pokud jde o hlučnost, je třeba najít rozumný kompromis. Poměrně těžký vůz nelze rozpohybovat bez trochu vyšších hodnot hluku, ovšem pokud se spokojíme s pásmem do cca 4800 otáček, vystihujeme pravděpodobně zlatý střed tohoto motoru. Hluk nad touto hranicí sice není nepříjemný, je však poměrně výrazný. Šestý stupeň je lineárním pokračováním předcházejících pěti, nikoli hyperúsporným rychloběhem. Sečteno – ani třetí nejvýkonnější zážehový motor, kterým je v Golfu není příliš využitelný pro dravou jízdu. Dynamiku nicméně vozu uděluje velmi slušnou a pokud si zvyknete na specifika šestistupňové převodovky, není problém udržet spotřebu pod sedmi litry. Při uvedeném výkonu a kroutícím momentu v kombinaci s hmotností je vhodné vyseknout motoru poklonu.
I když jsme se s vozem museli sžívat relativně dlouho, excelentním jízdním vlastnostem jsme přišli na chuť okamžitě. Inovované zavěšení kol, především pak čtyřprvková zadní náprava Multilink posunuly Golf na samou špičku třídy, kde se vyhřívá s neméně kvalitním podvozkem již léta Ford Focus. Jedinou výtku v podobě až příliš účinného posilovače při vysokých rychlostech pak hladce stírají výhody velmi dobré stability, neutrálního chování a malých bočních náklonů. Je to sice fráze, ale vrhat se s Golfem do zatáček je požitek i pro méně zkušeného řidiče. Auto poslouchá a i hodně brutální zacházení úspěšně filtruje. Drobnou radostí především pro obyvatele měst je bez nadsázky skvělé chování při přejíždění nerovností, ať už jde o výtluky či retardéry všech tvarů...
Dosud řečená pozitiva jsou nicméně vykoupena cenou, která má několik dočasných pozitiv a několik trvalých negativ. Pokud jde o dobré zprávy, dá se nejzákladnější Golf s motorem 1.4/55 kW pořídit až do konce června za 414.000 Kč. Ještě lepší zprávou pak je poskytnutí poloautomatické klimatizace ke každému vozu zdarma a to až do září 2004.
Tou horší zprávou pak je tradičně bohatý a tradičně drahý seznam výbavy, za kterou je třeba připlácet. Zmíněná klimatizace (jejíž ovládání známe třeba z Fabie) není ve standardu ani těch nejlepších verzí a motorizací, přičemž stojí plných 41.600 Kč a její elektronická dvouzónová sestra 47.200 Kč. Naopak pochválit je třeba základní bezpečnostní výbavu se šesti airbagy, ABS a ASR a čtyřmi kotoučovými brzdami, vpředu s vnitřním chlazením.
Nejklasičtější možný zástupce třídy. Po všech stránkách bezpečný, o značný kus prostornější, s vynikajícími jízdními vlastnostmi a perfektním zpracováním. Dražší, s potenciálem masovosti a statutu spotřebního zboží. Golf. Rozhodně nezklamal.