Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Passat Variant 1,8T nebo 1,9TDI?

Tak už je to tady. Poprvé se nám podařilo zapůjčit stejný typ automobilu se dvěma různými motory ve stejném čase. Jde o populární VW Passat Variant s u nás nejprodávanějšími motory 1,8 Turbo s výkonem 110 kW a 1,9TDI s výkonem 81 kW.

Tak už je to tady. Poprvé se nám podařilo zapůjčit stejný typ automobilu se dvěma různými motory ve stejném čase. Jde o populární VW Passat Variant s u nás nejprodávanějšími motory 1,8 Turbo s výkonem 110 kW a 1,9TDI s výkonem 81 kW.

Oba motory disponují vysokým výkonem i točivým momentem, který je u obou k dispozici od nízkých otáček. Navíc by dle oficiálních měření EHK, ani spotřeba neměla být vysoká. Průměrná spotřeba 1,8T je oficiálně 8,4 a u 1,9TDI dokonce pouhých 5,5 l/100 km. A jaká je realita?

Při velmi podobném zacházení s oběma vozy jsme dosáhli těchto výsledků: 1,8T měl průměrnou spotřebu 11,2 l/100 km (oproti EHK +2,8 l/100 km), 1,9TDI 7,1 l/100 km (oproti EHK +1,6 l/100 km). Zde se stal jednoznačným vítězem TDI, který se od oficiálního údaje odchýlil podstatně méně. Celkový rozdíl v testu mezi těmito motory byl tedy 4,1 l paliva na 100 km.

1,8T má velmi dobrý výkon ve středních a vyšších otáčkách, navíc díky přeplňování i slušný točivý moment. Jeho nejvyšší hodnoty 210 Nm dosahuje již v 1750 ot/min a navíc neklesá až do 4600 ot/min. Jízda s 1,8T podle mého názoru musí "uspokojit" většinu zájemců o zážehovou variantu Passatu. Do interiéru od motoru proniká minimum hluku. Toto navíc podporuje fakt, že motor není nutno příliš vytáčet a přesto lze dosáhnout vysokých rychlostních průměrů. Mínusem je velká "citlivost" na zacházení s plynovým pedálem. Naše průměrná spotřeba byla poměrně vysoká - 11,2 l/100 km, ale podle zkušeností majitelů těchto vozů se lze jezdit i průměrně za 9 l/100 km. Prostě záleží na stylu jízdy.

TDI s výkonem 81 kW a točivým momentem 235 Nm/1900 ot/min, je sice pro 1,8T zdatným konkurentem, ale přeci jen celkové dojmy jsou dosti rozdílné. Zklamán jsem byl relativně vysokou úrovní hluku, který pronikal od TDI motoru do interiéru. Tvrdý zvuk přímovstřikového čtyřválce prostě není ideálně potlačen. Jediným způsobem, jak snížit hluk motoru v interiéru, je udržovat otáčky co nejníže. Pozoruhodné je, že stejný motor v Octavii je subjektivně odhlučněn lépe! Dále již u TDI následují jen pozitiva. Velmi dobrý tah z prakticky volnoběžných otáček, taktéž slušný výkon nepolevující až do 4500 tisíce otáček. No a konečně také u TDI motorů proslavená nízká spotřeba. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti Passatu Variant, která přesahuje 1400 kg je výsledná průměrná spotřeba 7,1 l nafty na 100 km výborným výsledkem.

Co u Passatu nadchne je řazení. Kůží obšitá, krátká řadící páka má velmi přesný a lehký chod. Zpřevodování u TDI je klasické "dieselovské", tzn kratší jednička a dvojka a naopak těžší pětka. U 1,8T jsou všechny rychlosti spíše těžší, využívající dobrého točivého momentu.

Podvozek Passatu je na vůz německé výroby relativně komfortně naladěn, ale i když se v zatáčkách jede rychleji, nedostává se do úzkých. Brzdy obou vozů mají výborný účinek a ze stokilometrové rychlosti dokáží Passat zatavit do 40 metrů.

Interiéry obou vozů byly až na odlišné přední sedáky a volant stejné a také velmi podobně vybavené. Z luxusních prvků je asi "nejhodnotnější" automatická klimatizace s přímou volbou stupňů celsia. Variant TDI byl vybaven masivním tříramenným "sportovním" volantem (samozřejmě s airbagem), který padne skvěle do ruky. 1,8T měl sériový čtyřramenný volant. Zajímavé je, že volant je velmi podobný tomu co je v Octavii, není však stejný. Osobně bych si vybral tříramennou verzi. Druhou odlišností byly přední sedáky. Zatímco u 1,8T byly klasické sériové v TDI byly nainstalovány sportovně tvarované. Obě varianty však poskytují dobré boční vedení, sportovní verze je však trochu užší, takže není příliš vhodná pro silnější osoby.

Prostor na zadních sedadlech je mimořádný a je srovnatelný se velkými limuzínami. Se zavazadlovým prostorem je to podobné. Jeho základní objem je 495 litrů, sklopením sedadel je možno jej zvětšit až na 1600 litrů. Přes rozměrné páté dveře je navíc velmi dobře přístupný. Po zavazadlový prostorem se nachází plnohodnotné náhradní kolo.

Oba Passaty ve většině parametrů přesvědčují o svých kvalitách, ale přesto se najdou i nepříjemné chybičky. Například u TDI verze skřípal čirý plastový kryt nad přístroji a sedadlo spolujezdce (pokud bylo obsazeno). U 1,8T se však nic takového neprojevovalo.

Základní cena Passatu Variant 1,8T je 711.600,- Kč a 1,9 TDI/81 kW je 706.900,- Kč. Cena testovaných, velmi dobře vybavených, automobilů byla 816.275,- Kč a 826.683,- Kč.

Model VW Passat Variant 1,8T VW Passat Variant 1,9TDI
Cena základní sestavy 711 600 Kč 706 900 Kč
Cena testované sestavy 816 275 Kč 826 683 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 5 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1781 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5700 81 / 4150
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 210 / 1750 - 1750 235 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 217 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9 11.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1600 495 / 1600
Objem nádrže (l): 62 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 475 1415 / 475
Rozměr pneu: 195/65 R15 195/65 R15
VW Passat Variant 1,8T
VW Passat Variant 1,9TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4669 4669
b) šířka (mm): 1740 1740
c) výška (mm): 1496 1496
d) rozvor (mm): 2703 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1498 1498
f) rozchod vzadu (mm): 1500 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1110 910 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000 1000
k) šířka vpředu (mm): 1480 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480 1480
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano