Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Porsche 914: Je tohle nejhorší sporťák všech dob?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Většina vozů Porsche patří mezi miláčky publika, ale najde se mezi nimi i několik modelů, o nichž to neplatí. Jedním z nich je i Porsche 914, které již několik desetiletí nese nálepku nejméně úspěšného zástupce své značky.

Automobilky Volkswagen a Porsche k sobě měly vždy hodně blízko, čehož důkazem je i společný projekt VW Porsche 914. Světová premiéra tohoto sportovního vozu se odehrála v roce 1969 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Dvoumístný sportovní automobil s odnímatelným střešním dílem se mohl pochlubit v té době moderní koncepcí s motorem před zadní nápravou, jíž vedle něj tehdy nabízel například Lotus Europa, Matra M530 či Dino 206/246 GT a Lamborghini Miura.

Na VW Porsche 914 se začalo pracovat v době, kdy své prodejní úspěchy slavilo Porsche 912, jehož nástupcem se u značky Porsche tento model stal, zatímco u Volkswagenu nahrazoval Karmann Ghia. Něž k tomu ovšem došlo, podepsali v roce 1967 tehdejší šéfové obou automobilek, jimiž byli Ferry Porsche a Heinz Nordhoff, dohodu o společném vývoji a výrobě nového sportovního modelu.

Výroba VW Porsche 914 pak byla zahájena v roce 1969 ve dvou závodech. První z nich se sídlem ve Stuttgart-Zuffenhausenu patřil automobilce Porsche, zatímco druhý v Osnabrücku patřil značce Volkswagen. Na trh pak byly uvedeny rovnou dvě verze.

První z nich nesla označení VW Porsche 914/4 a k jejímu pohonu sloužil čtyřválec o objemu 1,7 l s výkonem 59 kW (80 k), pocházející z Volkswagenu 411E. Druhé provedení s označením VW Porsche 914/6 mělo za sedadly dvoulitrový šestiválec z Porsche 911T o výkonu 81 kW (110 k). Vzhledově se od sebe odlišovaly jen díky kolům Fuchs z lehké slitiny montovaným na šestiválec.

Automobilky Volkswagen i Porsche očekávaly, že se bude jednat o prodejně velmi úspěšné modely, ale skutečnost byla poněkud méně růžová. Obě verze se díky koncepci s motorem před zadní nápravou mohly sice pochlubit skvělými jízdními vlastnostmi a na svou dobu slušnou dynamikou nebo atraktivním a zároveň praktickým odnímatelným střešním dílem, ale očekávaných prodejních výsledků nedosáhly.

Jednou z hlavních příčin neúspěchu se stala skutečnost, že ve vedení Volkswagenu došlo k výměně a na místo Heinze Nordhoffa nastoupil Kurt Lotz. Ten měl zcela odlišné představy o cenách než jeho předchůdce a výrazně zvýšil cenu skeletu modelu 914, což se samozřejmě nepříjemně promítlo do konečné ceny vozu. Ta se v případě provedení 914/6 příliš přiblížila ceně Porsche 911 a cílová skupina zákazníků, pro něž bylo VW Porsche 914 původně určeno, si jej nemohla dovolit.

Druhým důležitým faktorem neúspěchu se stal design VW Porsche 914. Za svůj vzhled si jinak povedený sportovní automobil vysloužil nepříliš lichotivé přezdívky jako bastard nebo ospalý uhlák. A nakonec nepříznivě působil i ne zcela čistokrevný rodokmen, který odhalovalo již samotné jméno VW Porsche.

Již v roce 1972 byla ukončena výroba modelu 914/6 jehož vzniklo jen 3.351 kusů a v současnosti patří mezi vyhledávané sběratelské rarity. Na místo šestiválce nastoupil ve stejném roce model 914-2,0 se čtyřválcovým motorem od Volkswagenu s výkonem 74 kW (100 k). Levnější model 914/4 byl po 68.983 vyrobených vozech v roce 1974 nahrazen modernizovanou verzí 914-1,8 s výkonem 62 kW (84 k).

Konec výroby VW Porsche 914 nastal v létě roku 1976, kdy výrobní linku opustil poslední ze 118.978 vyrobených vozů. V současnosti jsou již problémy s cenou tohoto vozu při jeho prodeji v první polovině sedmdesátých let téměř zapomenuty a jeho pověst neúspěšného sportovního vozu je spojována především s jeho designem. Ten k němu přitom dnes paradoxně přitahuje stále větší počet obdivovatelů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
16. 1. 2017 21:10
tvar...
... karosérie je skutečně děs, proto se nedivím, že auto nemělo úspěch. Považovat tohle za Porsche chce fakt silný žaludek nebo ztrátu soudnosti... :-)
Avatar - Dinar
23. 11. 2016 08:31
Re: Nadpis
Přesně tak, ten titulek jsem nepochopil, v článku píšou,

"...obě verze se díky koncepci s motorem před zadní nápravou mohly sice pochlubit skvělými jízdními vlastnostmi a na svou dobu slušnou dynamikou nebo atraktivním a zároveň praktickým odnímatelným střešním dílem..."

a v titulku zas o nejhorším sporťáku všech dob. Kdyby tam bylo "914, největší prodejní propadák Porsche", tak by to dávalo smysl. Je to bídná práce. ;-\
Avatar - boost.
22. 11. 2016 15:54
Nadpis
vůbec nesouvisí s článkem, neboť tam neuvadíte důvody, proč by 914 měla být "nejhorším sporťákem ever." To, ze prodejne byla neuspesna a nebyla prilis sexy? WTF?

ACZ :no:
22. 11. 2016 15:13
Re: dnes ohrnujeme nos nad 100kW
To máš tak. Lidi ohrnou nos nad 100 kW, ale ve skutečnosti takový motor dostanou s bídou na 60% výkonu, když hodně. Že by ho hnali furt na podlaze vůbec nehrozí. Akorát pak řeknou, že 100 kW je málo. Z běžnýho osobního auta dělá 100 kW raketu kór v dnešním provozu, kde je jen málo míst kdy můžeš využít skutečný potenciál motoru na maximum.
Avatar - Stejsn
22. 11. 2016 15:07
Re: dnes ohrnujeme nos nad 100kW
Jenže vypadá fakt otřesně, ten zadek je neskutečný paskvil.