Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Tiguan eHybrid R-Line – Nazvedané GTE

Ondřej Mára
Diskuze (43)

Jedna z nejdůležitějších novinek v rámci modernizace Tiguanu sází na techniku, kterou najdeme i pod kapotou Golfu GTE nebo Škody Octavia RS iV. Tady ale konečně nemusí dostát očekáváním spojeným s tradičními sportovními modely.

Design, interiér


Volkswagen představil omlazenou verzi druhé generace Tiguanu, nejprodávanějšího evropského SUV a jednoho z nejdůležitějších modelů v nabídce, již v červenci minulého roku. Krátce poté automobilka zveřejnila i první ceny a zahájila předprodej, nejdůležitější novinky tehdy ale chyběly.

V rámci modernizace totiž Tiguan poprvé nabídl ostrou verzi R, kterou již před časem prohnal testem kolega Standa Švarc, i plug-in hybridní verzi eHybrid, která by ovšem klidně mohla nést jméno GTE. K tomu se ale teprve dostaneme.

Elegán i sportovec

Začněme klasicky od exteriéru, který může mít v základu dvě tváře. Tiguan eHybrid, na rozdíl od konkurentů jako je Golf GTE a Octavia iV RS, lze totiž pořídit buď ve verzi Elegance, nebo ve sportovněji laděném kabátku R-Line, který dostal i testovaný kousek. Nešlo však o standardní paket R-Line, ale o jeho příplatkovou verzi R-Line Black Style (+9.500 Kč), která vytváří skvělý kontrast s bílým perleťovým lakem Bílá Oryx (+24.900 Kč).

Jak už název napovídá, příplatkový paket přidává nárazníky s černými prvky, černě lakovaný zadní R spoiler, černé lišty bočních oken (nahrazující chromované lišty) nebo černé kryty zpětných zrcátek. Ztmavená jsou také zadní boční okna, která mají 90% absorpci světla.

Součástí paketu jsou standardně 19“ litá kola Valencia Black v černé barvě, ty však u testovaného vozu nahradila 20“ litá kola Suzuka Black (+10.100 Kč). Standardní LED světlomety Plus navíc nahradily skvělé IQ.Light LED Matrix světlomety (+11.200 Kč).

VW Tiguan eHybrid R-Line VW Tiguan eHybrid R-Line

Elektrické drobnosti v kabině

Kabina plug-in hybridního Tiguanu eHybrid se od klasické verze se spalovacím motorem příliš neliší, snad jen s výjimkou grafiky digitálního přístrojového štítu Digital Cockpit Pro, voliče šestistupňové DSG převodovky s klasickou pákou (namísto nyní tolik populárního minivoliče) a zavazadelníku.

Začněme ale od digitálního přístrojového štítu, který nově ukazuje stav nabití akumulátoru, sílu rekuperace, využití elektromotoru i výkon spalovacího motoru. Stejně jako u klasického Tiguanu přitom ani tentokrát nechybí individuální možnosti zobrazení, což platí jak pro obsah budíků, tak pro rozvržení celého displeje.

Díky příplatkovému akčnímu paketu Media 2 (+28.900 Kč) navíc vůz dostal i Head-up Display, telefonní rozhraní komfort, hlasové ovládání nebo navigaci Discover 2 Pro s 9,2palcovou obrazovkou. Jde přitom o infotainment MIB3, který bohužel i tentokrát předvedl několik nešťastných vrtochů, od úplného zamrznutí během bootování, až po různé kousání.

Pod ním pak automobilka umístila nový panel ovládání klimatizace, který sází především na dotyková tlačítka. O něm už psali kolegové i v předchozích testech omlazeného Tiguanu a ani já jsem z něj nebyl zrovna odvázaný. Podsvícené plochy na samostatném panelu jsou sice lepší řešení, než jaké nabízí nový Golf a řada ID, přesto je z uživatelského hlediska nepovažuji za žádný velký posun kupředu. Ba naopak.

A totéž za mě platí také o dotykových plochách na multifunkčním volantu, jejichž ovládání se mi stále nedostalo pod kůži. Jejich zpětná vazba je podivná, stejně jako samotný stisk. Občas navíc reagují i v momentě, kdy to nechcete. I já jsem si tak několikrát neúmyslně zapnul vyhřívání volantu, které má sice úžasně rychlý nástup, ovšem věnec chladne pomalu – a to koncem léta příliš neoceníte. Alespoň, že je volant kapacitní a lépe tak funguje v kombinaci se semi-autonomním asistentem řízení IQ.Drive s Travel Assist, který byl již součástí standardní výbavy.

Stále prostorný, ačkoliv…

Součástí standardní výbavy jsou také Top – komfortní sedadla vpředu, která jsou výškově stavitelná a standardně čalouněna R-Line látkou. Testovací vůz ovšem dostal čalounění Vienna R-Line (+60.900 Kč), které přináší elektricky nastavitelná přední sedadla s bederními opěrkami, potahy v kombinaci kůže Vienna R-Line a syntetická kůže nebo výplně dveří čalouněné syntetickou kůží.

Honosně čalouněná jsou také zadní sedadla, která mají navíc nastavitelný sklon opěráku, systém podélného posuvu a jsou asymetricky dělená. Díky Zimnímu paketu Plus (+6.200 Kč) jsou navíc vyhřívána sedadla vpředu i vzadu, třízónová klimatizace nabízí možnost nastavení teploty pro zadní cestující a díky příplatkové USB-C zásuvce (+2.500 Kč) není problém nabíjet ani chytrou elektroniku.

Samotná kabina přitom nabízí prostoru víc než dost. Vejít se při mých 183 centimetrech sám za sebe není žádný problém – před koleny i nad hlavou mi stále zůstal královský prostor. A to i v momentě, kdy se sedadlo řidiče automaticky odsouvá po zhasnutí motoru.

S prostorem v zavazadelníku už to ale zas tak slavné není, což by ovšem u plug-in hybridu nemělo být zas tak udivující. Kvůli zástavbě baterek musela automobilka upravit pozici palivové nádrže a kompletně zabrat místo pod podlahou kufru, který se tak papírově smrskl o nezanedbatelných 137 litrů na 437 litrů standardního objemu. Další místo navíc zabírá látková taška s nabíjecími kabely, kterou bohužel není kam uklidit. Naštěstí má alespoň karabinu pro zajištění k jistícímu oku, díky čemuž v zatáčkách nelítá.

Navzdory omezené kapacitě stále potěší možnost sklápět zadní opěráky přímo ze zavazadelníku, případně odklopit prostřední opěrák například pro snazší převoz lyží a dalších dlouhých předmětů. Testovaný vůz navíc dostal i sklopné tažené zařízení (+21.300 Kč).

Motor, jízdní vlastnosti


Starý známý

Jak už jsem zmiňoval na začátku, pod kapotou VW Tiguan eHybrid se ukrývá prakticky stejné plug-in hybridní pohonné ústrojí, jaké známe z modelů VW Golf GTE nebo Škoda Octavie RS iV. 

Základem je tedy opět 1,4litrový čtyřválec TSI o nejvyšším výkonu 110 kW a s maximálním točivým momentem 250 Nm, kterému asistuje do převodovky zabudovaný elektromotor o nejvyšším výkonu 85 kW s točivým momentem 330 Nm. Výsledkem je tak opět nejvyšší kombinovaný výkon 180 kW a 400 Nm točivého momentu. Tedy alespoň po určitou dobu. V materiálech je totiž kromě maximálního výkonu elektromotoru uveden také maximální výkon elektromotoru po dobu 30 minut, který už ale padá na 55 kW.

Maximální kombinovaný výkon 180 kW (250 k) a 400 Nm – to už jsou na kompaktní SUV poměrně solidní hodnoty. Ostatně můžeme připomenout, že vrcholný Tiguan R nabízí maximálně 235 kW a 420 Nm točivého momentu, což už není tak daleko. Testovaný eHybrid je však o více než 100 kg těžší (pohotovostní hmotnost cca 1879 kilogramů) a jeho šestistupňová DSG převodovka posílá výkon pouze na přední kola, zatímco R-ko je čtyřkolka. Akcelerace z 0 na 100 km/h tak zabere 7,5 sekundy, zatímco R-ku stačí 4,9 sekundy. Maximální rychlost je pak 205 km/h, zatímco vrcholné R dokáže uhánět až 250 km/h.

VW Tiguan eHybrid R-Line VW Tiguan eHybrid R-Line

Hlavní předností plug-in hybridu je ale samozřejmě možnost čistě elektrické jízdy – ostatně vůz prakticky vždy (s výjimkou mrazivých teplot) startuje v čistě elektrickém režimu, ze kterého se lze snadno překliknout do hybridního. Přepínání mezi elektrickým a spalovacím motorem za jízdy je pak většinou naprosto plynulé a velice dobře odhlučněné. O motoru se tak nejčastěji dozvíte až v momentě, kdy vyšlete ručičku otáčkoměru do vyšších pozic.

Stejně jako ostatní koncernové plug-in hybridy, i Tiguan eHybrid nabízí kromě čistě elektrické a hybridní jízdy i režim dobíjení baterie, kdy se zvýšením otáček rychleji dobíjí baterka za cenu vyšší spotřeby. Rozhodně zábavnější je ale režim GTE, kdy vůz skloubí maximální výkon obou motorů a nabízí docela zajímavé jízdní vlastnosti.

Zatímco pro sportovně pojaté modely typu Golf GTE a Octavia RS iV tohle pohonné ústrojí spíš nestačí, pod kapotou Tiguanu mi docela dávalo smysl. Auto totiž na první pohled nevytváří žádná přehnaná očekávání, přesto dokáže být příjemně svižné a agilní na okreskách i dálnicích. Multifunkční volant je navíc standardně vybaven pádly řazení, na které šestistupňové DSG reaguje docela svižně.

Drtit Tiguana eHybrid v režimu GTE, zvlášť pokud nemáte plně nabitou baterii, ovšem může znamenat, že se klidně dostanete až na spotřebu okolo 10 l/100 km. Pokud ale zvolníte, pak se dá i s vybitou baterií jezdit v rozmezí 6,5 až 7,2 l/100 km. Při nabité baterii, hybridním režimu a běžném jízdním tempu ale není problém ani spotřeba okolo 2,7 l/100 km – a do toho spadá jak město, tak i dálnice a okresky. 

Ostatně stejně jako další koncernové plug-in hybridy, i Tiguan eHybrid zvládne čistě elektrickou jízdu při rychlostech až 130 km/h. Jeho lithium-iontová baterie s maximální kapacitou 13 kWh (využitelná kapacita 10,4 kWh) pak slibuje čistě elektrický dojezd okolo 50 kilometrů, reálnější hodnotou je ovšem lehce přes 40, respektive maximálně k 45 km. Dojezd se totiž dá prodloužit nastavením chytré navigace, nebo zapnutím silnější rekuperace.

Jak už jsem totiž zmiňoval v kapitole interiéru, Tiguan eHybrid má specifický volič DSG převodovky. Namísto sportovního S režimu je na voliči rekuperační B režim, který vůz příjemně zpomaluje a dobíjí baterie. Auto sice úplně nezastaví, přesto usnadňuje například pomalejší jízdu po městě. Naopak v klasickém režimu D pak vůz spíše plachtí s minimálním odporem. Osobně bych se tak nebránil, pokud by automobilka časem zavedla režim B jako nový standard po nastartování.

Nejsnazší je ale samozřejmě vůz jednoduše píchnout do zásuvky a počkat cca 3,5 hodiny při nabíjení výkonem 3,6 kW (například z wallboxu), respektive 5 hodin při pomalém nabíjení při výkonu 2,3 kW – například z domácí zásuvky. Samozřejmostí je pak i možnost nastavit si odložené nabíjení.

VW Tiguan eHybrid R-Line VW Tiguan eHybrid R-Line

V rytmu DCC

Podvozku nemám příliš co vytknout – ostatně v rámci příplatkové výbavy dostal eHybrid systém adaptivní regulace DCC (+25.300 Kč), který jako obvykle odváděl velmi solidní práci. Osobně jsem většinu času strávil v komfortním režimu, kdy podvozek celkem schopně filtroval většinu běžných nerovností. Při svižnější jízdě už sice dával vědět o různých nerovnostech, k tomu však evidentně přispěly i větší 20“ litá kola obutá do pneumatik s rozměrem 255/40.

Při přepnutí do sportovního režimu vůz příjemně ztuhnul a působil nečekaně jistě a agilně, na běžné české okresce ale dával vědět prakticky o každé záplatě. I tentokrát bych ale hledal část viny v průměru příplatkových ráfků. Bez výtek ale funguje systém progresivního řízení (+5.500 Kč), který jízdu citelně zpříjemnil ve městě i na okreskách.

Závěr


Volkswagen Tiguan eHybrid neztratil elektrifikací nic z praktičnosti své kabiny, baterie si ale ukously poměrně velký díl z jeho zavazadelníku, který navíc okupují i nabíjecí kabely. Samotný pohonný systém ale funguje naprosto bez potíží a při troše snahy umí nabídnout poměrně ekonomický provoz i docela svižné svezení.

Nabízí se ale otázka, zda by nebylo lepší se za tyhle peníze podívat někde mimo segment SUV – ostatně stejnou techniku umí koncern nabídnout i pod kapotou praktičtějších a dostupnějších kombíků, jejichž cena začíná pod milionem. A pod tuhle magickou hranici se Tiugan eHybrid s daní nedostane. Ostatně od svého lednového uvedení na trh už stihnul i zdražit.

Zatímco dříve se verze Elegance prodávala od ceny 1.055.900 Kč a verze R-Line od 1.088.900 Kč, nyní začíná Elegance od 1.075.900 Kč a R-Line od 1.109.900 Kč. Pokud vám ale základní výbava nestačí a chcete se rozšoupnout, můžete se rychle dostat také o pár stovek tisíc výš. Například testovaný vůz v galerii totiž vyšel na 1.344.300 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.075.900 Kč (Tiguan Elegance 1.4 TSI eHybrid 180 kW)
Základ s testovaným motorem 1.075.900 Kč (Tiguan Elegance 1.4 TSI eHybrid 180 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.109.900 Kč (Tiguan R-Line 1.4 TSI eHybrid 180 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.344.300 Kč (Tiguan R-Line 1.4 TSI eHybrid 180 kW)

Plusy

  • Slušná ekonomika provozu
  • Prostorná kabina
  • Materiály a zpracování
  • Výhoda nízkoemisních značek
  • Slušná dynamika i jízdní vlastnosti
  • Slušný výhled a skvělá světla

Minusy

  • Zmenšený zavazadelník
  • Nabíjecí kabely v kufru
  • Občas zlobící infotainment
  • Vyšší cena
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (43)

Doporučujeme

VW Tiguan eHybrid R-Line
Cena základní sestavy 1 109 900 Kč
Výbava základní sestavy 19“ litá kola, Digital Cockpit Pro, Dekor R-Line, IQ. Drive s Travel Assist, LED Světloemty Plus, Multifunkční volant, Light Assist, Nabíjecí kabel, Navigace Discover Media, Paket Světla a výhled, Látkové čalounění R-Line, Zadní sedadla asymetricky dělená, Zadní spoiler R, Zatmavená zadní okna, Zimní paket Kč
Cena testované sestavy 1 344 300 Kč
Výbava testované sestavy Tažné zařízení (21.300 Kč), Progresivní řízení (+5.500 Kč), Nabíjecí kabel pro připojení k nabíječce (+4.300 Kč), Trailer Assist (+4.300 Kč), Kamerový systém Area View 360° (19.400 Kč), Akční paket Media 2 (28.900 Kč), Easy Open (18.100 Kč), Zimní paket Plus (6.200 Kč), Světlomety IQ Light LED Matrix (11.200 Kč), USB-C zásuvka vzadu (2.500 Kč), Paket R-Line Black Style (9.500 Kč), Adaptivní regulace podvozku DCC (25.300 Kč), Čalounění Vienna R-Line (60.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.7
Emise CO2: 41
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 437 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1879 / 471
Rozměr pneu: 255/40 R20
VW Tiguan eHybrid R-Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4511
b) šířka (mm): 1859
c) výška (mm): 1634
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Dinar
29. 9. 2021 11:56
Re: Jedine s 2.0 TSI
:D :D Hawka sestřelili v Somálsku, jestli se nepletu, hi, hi, hi. ;-)
29. 9. 2021 10:45
Re: Auto k ničemu
Aha, tak to mě překvapuje. U Ovce a dalších, co tento pohon využívají jsem podobnou stížnost neregistroval.
29. 9. 2021 10:43
Re: Tiguan do zásuvky
To víš, je to rychlík ;-)
29. 9. 2021 10:37
Re: Auto k ničemu
Hele má pravdu, tohle PHEV je odporně lehký na čumák a těžký na zadek. Trakci to nemělo ani za mokro a bylo to znát i při svižnější bežný jízdě. Je to fakt problém.
29. 9. 2021 10:29
Pokud je hybridní verze...
...nabízena jako jedno z možných řešení, je vše O.K. Prostě si vyberu čistě benzínovou nebo naftovou verzi. :-)