Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Transporter 6.1 Kombi + Egoé nest – Z pracanta bydlíkem snadno a rychle

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Pokud toužíte po obytném vozu značky Volkswagen, máte na výběr z několika modelů řady California. Pokud si však rádi děláte věci po svém, můžete se vydat cestou zajímavého kompromisu s prakticky jakýmkoliv Transporterem v kombinaci s kempingovou vestavbou české společnosti Egoé nest.

Design, interiér


Je to jen pár dnů, co jsme se podívali na zoubek základnímu provedení obytného Volkswagenu California T6.1 s označením Beach. Po společném týdnu jsem přitom Californii Beach vracel s nadšením, které výrazně kazila snad jen jedna drobnost. Řeč je přitom samozřejmě o ceně.

Nejdostupnější VW California 6.1 Beach totiž startuje na částce 1.206.378 Kč (v akční nabídce „70 let“), což není úplně málo. Testovaný vůz ovšem jasně ukázal, že stačí chvilka v konfigurátoru a cena se může snadno vyšplhat přes hranici 2,2 milionu korun. Druhý obytný Volkswagen T6.1 v našem testu ale ukazuje, že můžete celkem pohodlně bydlet na cestách i za výrazně nižší ceny. Samozřejmě to však nese svá úskalí.

Pracovní základ, zvelebeno příplatky

Namísto přímo obytné Californie si totiž můžete vybrat jako základ pro svůj cestovatelský speciál i podstatně levnější model. V tomto případě se jedná o spíše pracovní Volkswagen Transporter 6.1 Kombi ve verzi s prodlouženým rozvorem, který za cenu od 768.350 Kč (v rámci aktuálního zvýhodnění „70 let“) nabízí dostatek prostoru pro přepravu osob i materiálu.

Transporter je ale de facto základním modelem řady, což se dá poznat už na první pohled. V základní výbavě dostanete ocelová 16“ kola s poklicemi, šedě lakované nárazníky nebo posuvné dveře pouze na pravé straně. Jak ale můžete vidět v galerii, testovaný vůz rozhodně nezůstal v základu. Do podběhů se nastěhovala 16“ litá kola (18.067 Kč), standardní halogenové světlomety nahradily světlomety diodové (+28.810 Kč) a optický paket (+21.704 Kč) přidal lakované nárazníky, lakovaná madla klik, lakovaná zpětná zrcátka a masku chladiče s chromovanými lištami.

Módní výstřelky nečekejte

Vytvořit z pracanta celkem sympatickou dodávku tak není úplně těžké ani nákladné, uvnitř však Transporter Kombi svůj dělnický původ nezapře. To je ostatně patrné již při prvním pohledu na palubní desku, která je oproti nedávno testované Californii podstatně jednoduší a v základu dost skromně vybavená.

U testovaného kousku se ale opět kouzlilo s konfigurátorem, díky čemuž jsme měli k dispozici například výškově nastavitelná přední sedadla s loketními a bederními opěrkami, komfortní paket, multifunkční ukazatel „Premium“, multifunkční volant, poloautomatickou klimatizaci XL, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla, rádio „Composition Colour“, zatmavená okna Privacy nebo zpětnou kameru.

V přední části kabiny tak převážně pracovní charakter auta příliš nepoznáte, snad jen z gumové krytiny podlahy. Vzadu je to ale jiná písnička. Za předními sedadly začíná doslova jiný svět, kde je ve velkém odhalena kovová karoserie, obložení je na mnoha místech tvořeno jednoduchou překližkou s přiznanými šrouby, čalouněnou stropnici nahradily jednoduché desky s výdechy ventilace a s plastovým obložením se šetřilo jen pro ta nejnutnější místa.

Oproti prémiovým verzím byste zde marně hledali posuvnou lavici sedadel. Tento konkrétní model byl vybaven osmimístnou konfigurací 2 + 3 + 3 + 0, k nám se ale dostal pouze s druhou řadou napevno instalovaných sedadel pro tři osoby. Celková kapacita vozu na fotkách je tak pět osob.

Překvapení v kufru

Jak už je vám z nadpisu jasné, jednalo se o zástavbu české společnosti Egoé-nest, konkrétně o vrcholný model Nestbox Roamer. Právě díky tomuhle modulu totiž můžete z obyčejného Transporteru Kombi vytvořit překvapivě praktického cestovatele.

Vestavba o rozměrech 1190 mm na šířku, 544 mm do hloubky a 549 mm na výšku je tvořena ocelovým rámem a borovicovou překližkou. Mezi dalšími použitými materiály však výrobce jmenuje ještě hliník, HPL, Batyline a plast. Samotná konstrukce se pak k autu přichycuje pomocí popruhů za úchytná oka umístěná v podlaze.

Vestavba obsahuje šikovný zásuvkový systém, modul s dvouplotýnkovým vařičem, vestavnou kompresorovou lednici nebo skládací dřez. Zásoby vody jsou uloženy ve dvou kanystrech, přičemž v jednom je umístěno i elektrické čerpadlo. U skládacího dřezu je pak připravena rychlospojka, na kterou můžete připojit buď kompaktní baterii, nebo sprchovou hlavici.

Abyste si v autě pohodlně ustlali, budete muset sklopit opěradla v druhé řadě sedadel. Mezi boxem a sedačkami se pak umístí trojice dřevěných příčníků, přes které se následně natáhne rošt složený na vrchu vestavby. Poté už jen stačí rozložit kompaktně poskládanou pěnovou matraci s výškou 60 mm a máte k dispozici poměrně pohodlnou postel s rozměry 1920x1500 mm. Pro dvojici tedy naprosto ideální, pokud byste ale chtěli kempovat ve více lidech, budete si muset vzít stan.

Celý proces rozkládání a skládání postele je přitom poměrně jednoduchý a především snadný, takže ho bez problémů zvládne téměř kdokoliv. Manipulace se samotným boxem je však o něco náročnější, ostatně jeho hmotnost se pohybuje okolo cca 90 kilogramů.

Každý kompromis má slabiny

Transporter kombi v kombinaci s vestavbou Nestbox Roamer tak slibuje komfort i bohatou výbavu, přesto jsou zde jistá úskalí. A začít můžeme u samotného přístupu k Nestboxu, který je řešen přes dvojici zadních křídlových dveří. Pokud tedy začne pršet, budete vystaveni nepřízni počasí. Vzhůru výklopné páté dveře by představovaly podstatně lepší řešení. Samotný box, respektive jeho obsah, si navíc při jízdě po horších cestách umí i lehce vrznout.

Komfort při pobytu v kabině pak bude ve velkém ovlivněn tím, co s autem děláte mimo dobu kempování. Pokud pracujete jako truhlář, převážíte v autě lidi nebo „čistý“ materiál, pak bych neviděl v občasném kempování žádný velký problém. Pokud byste ale v autě převáželi například stavební materiál, pak si nedovedu dost dobře představit, jak dlouho byste museli interiér drhnout před cestou do světa.

Oproti Californii navíc citelně chybí drobnosti v podobě připraveného zastínění interiéru, kempingového osvětlení nebo nezávislého topení. Střešní stan by pak dokázal snadno a rychle zvýšit ubytovací kapacitu. Jenže finančně už se zkrátka bavíme o úplně jiných částkách. Vždy je tak potřeba si uvědomit, v jaké roli bude auto trávit více času.

Motor, jízdní vlastnosti


Zlatá střední cesta

Transporter Kombi pořídíte pouze v kombinaci s 2.0 litrovým vznětovým čtyřválcem, který může být naladěn na výkon 81 kW, 110 kW nebo 146 kW. Nejsilnější motorizaci, v kombinaci s pohonem všech kol a sedmistupňovým automatem DSG, jsme si vyzkoušeli již pod kapotou Californie Beach. Tentokrát přišla na řadu střední výkonová verze, která je skutečně zlatou střední cestou.

Nejvyšší výkon 110 kW (150 k) v rozmezí 3250 až 3750 otáček a maximální točivý moment 340 N.m v rozmezí 1500 až 3000 otáček je pro vůz s pohotovostní hmotností 1827 kilogramů plně dostačující. Mile mě také překvapila manuální převodovka, která má přesné a rozumně dlouhé dráhy. Zvyknout si na práci se spojkovým pedálem je navíc otázka chvíle.

Oproti Californii se u Transporteru kombi evidentně trochu šetřilo se zvukovou izolací, což je znát především na výraznějším hluku od podvozku v zadní části. Samotný motor je ovšem kultivovaný a posádka tak nebude trpět výraznějším hlukem ani vibracemi.

Kombinovaná spotřeba se na konci našich týdenních společných cest zastavila na hodnotě 7,4 l/100 km, což není vůbec marné. Zvláště pokud zohledníme, že sama automobilka uvádí kombinovanou spotřebu v režimu WLTP okolo 7,8 l/100 km.

Dělnický původ nezapře

Oproti Californii nám v Transporteru kombi chyběl adaptivní podvozek DCC, standardně je však podvozek naladěn poměrně komfortně, čemuž napomáhají i 16palcová kola obutá do pneumatik s rozměrem 215/65 R16C.

Jak už jsem ale zmiňoval o pár řádku výš, horší je to s hlukem. Ten do kabiny proniká především ze zadní části, kde je standardně instalováno jen „polovysoké“ obložení bočních stěn – za kterým se evidentně šetřilo s izolačním materiálem. Není to sice úplná tragédie, ale Multivan to jednoduše není.

Závěr


Volkswagen Transporter 6.1 Kombi je bezpochyby schopným pracantem, který si poradí s přepravou lidí i materiálu. Posádce v přední části kabiny dokáže nabídnout solidní komfort, který se dá ještě zvýšit prostřednictvím volitelné výbavy. Vzadu pak potěší relativně komfortní sedadla a především dostatečný počet ok pro uchycení přepravovaného nákladu.

Motor o výkonu 110 kW dokáže autu udělit slušnou dynamiku a jeho spotřeba byla na konci testovacího týdne dokonce nižší, než je hodnota uváděná dle WLTP v kombinovaném režimu. Příjemně mě navíc potěšilo i manuální řazení, na které se dá velice rychle zvyknout a nevyžaduje od řidiče žádný zvláštní přístup.

Vestavbu Nestbox Roamer pak považuji za takřka dokonalý počin. V poměrně malém balení totiž obsahuje prakticky vše, co si můžete na cestách přát a co budete potřebovat. Instalace do vozu není nikterak komplikovaná, stejně jako obsluha a manipulace uvnitř vozu. Někomu může vadit občasný šramot na méně kvalitních silnicích, který se bude z vestavby ozývat, nicméně při cenovce okolo 84.900 Kč (bez DPH) se dle mého jedná o poměrně malou daň. Zvláště když můžete box během chvíle vyndat a uložit v garáži, kde bude zabírat minimum místa.

Spojení vyloženě pracovního vozu s obytnou vestavbou pak doporučuji předem dobře zvážit. Jak už jsem zmínil o pár odstavců výš, výsledný komfort se vždy bude z velké části odvíjet od toho, co v autě převážíte a v jaké čistotě interiér udržujete. V civilnějším Multivanu, který využíváte především pro převoz lidí, by mi však tohle řešení dávalo dokonalý smysl.

Nejlevnější verze modelu 768.350 Kč (Transporter 6.1 Kombi, 2.0 TDI 81 kW 5st. man, „70 let“)
Základ s testovaným motorem 853.350 Kč (Transporter 6.1 kombi, 2.0 TDI 110 kW 6 st. man., „70 let“)
Testovaný vůz bez příplatků 853.350 Kč (Transporter 6.1 kombi, 2.0 TDI 110 kW 6 st. man., „70 let“)
Testovaný vůz s výbavou 1.256.186 Kč (Transporter 6.1 kombi, 2.0 TDI 110 kW 6 st. man., „70 let“) + 102.729 (Nestbox Roamer vč. DPH)

Plusy

  • Prostornost
  • Nízká spotřeba
  • Snadné ovládání
  • Bohatá nabídka příplatkové výbavy  

Minusy

  • Vyšší hluk od podvozku
  • Lacině působící zadní kabina
  • Stále vyšší ceny
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

VW Transporter 6.1 Kombi + Egoé nest
Cena základní sestavy 853 350 Kč
Výbava základní sestavy Asistent pro kompenzaci bočního větru, Asistent pro rozjezd do kopce, Automatický spínač denního svícení, Boční posuvné dveře vpravo, 16“ ocelová kola, kryty kol, gumová podlaha, klimatizace, nárazník – šedý, nádrž 70 litrů, boční posuvné dveře vpravo, 5 míst, zadní křídlové dveře, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 359 015 Kč
Výbava testované sestavy Klimatizace XL, Lane Assist, litá 16“ kola, boční posuvné dveře vlevo, LED světlomety vpředu, 8 míst, multifunkční kožený volant, optický paket, Rádio Composition Colour, vyhřívané čelní sklo, vyhřívání předních sedaček, zadní stěrač, zatmavení vnitřního prostoru, atd.. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.8
Emise CO2: 204
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1827 / 562
Rozměr pneu: 215/65 R16
VW Transporter 6.1 Kombi + Egoé nest
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5304
b) šířka (mm): 2297
c) výška (mm): 1990
d) rozvor (mm): 3400
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 875 / 1055
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 935
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1535
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
20. 9. 2020 05:47
Re: už zase vw
Náhodou já jsem rád. Už dlouho jsem si tady nepřečetl nic o transporteru.
20. 9. 2020 00:26
už zase vw
ty vo.le už zase :no:
Avatar - Machýrek
19. 9. 2020 22:58
Němci uměj
jenže v benzínu to tu nekoupíš, to je dost na ho.v.no.
U Dajbycha maj teď zrovna tu Siennu, mrkni na ní, těžký co?
19. 9. 2020 22:30
Jedno z najkradnutejších vozidiel v Nemecku...
na východe vhodné na podnikanie, prevoz robotníkov a aj novodobých otrokov :-(
19. 9. 2020 21:18
Pojďme další vw please!
A všem minimálně 4,5 hvězdy :-[]