Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen e-Bulli pro elektrickou současnost

Ivo Semrád
Diskuze (8)

Působivé spojení první generace Transporteru přestavěného na moderní elektromobil nelze přehlédnout.

O 70leté historii výroby Volkswagenu Transporter jsme psali nedávno, v tomto článku jsme vybrali aktuální novinku spojující dva historicky odlišné světy dělící od sebe 54 let. Tato novinka měla projít premiérou na veletrhu Techno Classica 2020. Vzhledem k posunutí termínu konání se značka Volkswagen Užitkové vozy rozhodla pro virtuální prezentaci studie e-Bulli. Světe, div se, dostane se do sériové výroby.

Samba základem

Na začátku byl zdánlivě opovážlivý nápad vybavit historický vůz Bulli pohonem s nulovými lokálními emisemi. Vznikl tým, složený z inženýrů a designérů značky Volkswagen Užitkové vozy, odborníků na pohony ze společnosti Volkswagen Group Components a specialistů na přestavby vozidel na elektromobily ze společnosti Eclassics. Za základ budoucí studie e-Bulli posloužil vůz T1 Samba Bus vyrobený v roce 1966 v Hannoveru a jezdící půl století v Kalifornii.

Benzin ustupuje elektřině

Čtyřválec s protiběžnými písty o výkonu 32 kW uvolnil ve studii elektromotoru s výkonem 61 kW. Ještě větší rozdíly panují z hlediska točivého momentu. Nový systém pohonu poskytuje maximum 212 N.m, což přesahuje dvojnásobek původního motoru (102 N.m).

Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je nyní umístěna páka voliče provozních režimů s polohami P, R, N, D, B. V režimu B může řidič měnit stupeň rekuperace kinetické energie. Nejvyšší rychlost studie e-Bulli je elektronicky omezena na 130 km/h (T1 105 km/h).

Moderní elektronika

Stejně jako plochý motor s protiběžnými písty v zádi modelu T1 z roku 1966 pohání i elektromotor studie e-Bulli z roku 2020 kola zadní nápravy. Točivý moment je přenášen prostřednictvím jednostupňové převodovky. Napájení elektromotoru zajišťuje sada lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 45 kWh. Stejnosměrný proud z akumulátorů je měněn na střídavý proud pro elektromotor. Prostřednictvím tzv. měniče DC/DC je navíc napájena i elektrická síť vozidla s napětím 12 V.

Všechny sériově vyráběné díly elektrického pohonu dodala společnost Volkswagen Group Components ze svého závodu v Kasselu. Závod pro výrobu komponentů v Braunschweigu k tomu přidal moduly lithium-iontových akumulátorů, které společnost Eclassics sestavila do akumulátorového systému koncipovaného speciálně pro T1. Stejně jako u nového modelu ID.3 a budoucího elektromobilu ID.Buzz je vysokonapěťová sada akumulátorů uložena uprostřed pod podlahou.

Dobíjení AC/DC

Akumulátory získávají elektřinu prostřednictvím zásuvky CCS (Combined Charging System), která umožňuje nabíjení jak střídavým, tak i stejnosměrným proudem. Při nabíjení střídavým proudem lze v závislosti na druhu nabíjecího zařízení využívat nabíjecí výkon od 2,3 do 22 kW. Dojezd na jedno nabití je více než 200 kilometrů. V případě stejnosměrného proudu je možné rychlé nabíjení výkonem až 50 kW. Studie e-Bulli s nabíjecí zásuvkou CCS dokáže během 40 minut dosáhnout z nuly osmdesátiprocentní kapacity.

Podvozek studie je kompletně nově koncipovaný. Víceprvkové zavěšení předních a zadních kol, nastavitelná tuhost tlumičů a pružin ve spojení s novým hřebenovým řízením a kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na přední i zadní nápravě přispívají k suverénním jízdním vlastnostem s nevídanou dynamikou.

Vnitřní proměny

V osmimístném interiéru modelu T1 došlo k razantním změnám při zachování původní koncepce. Mezi nové prvky vnitřní výbavy patří sedadla, která ladí s lakováním karoserie dvoubarevným čalouněním. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je umístěna konzola s novou pákou voliče pohonu. Na konzole se nachází navíc umístěno tlačítko Start-Stop pro elektromotor. Příznivý dojem ještě umocňuje velké panoramatické posuvné střešní okno. Podlaha je kompletně vyrobena z masivního dřeva a svým vzhledem připomíná paluby plavidel. Ve spojení s přívětivě světlými odstíny kůže tím tento elektrifikovaný Samba Bus získal přímořský charakter.

Originální pojetí přístrojové desky se vyznačuje novým rychloměrem, do něhož je integrován dvouřádkový displej, jenž vytváří spojení se současností. Digitální displej v jinak analogovém rychloměru informuje řidiče o dojezdu a dalších parametrech. Diody navíc ukazují, zda je zatažena parkovací brzda nebo je do zásuvky připojen konektor pro nabíjení. Uprostřed rychloměru se nachází malý symbol Bulli.

Displej integrovaný do stropní konzoly zobrazuje mnoho dalších informací. Díky systému Volkswagen „We Connect“ může řidič modelu e-Bulli získávat užitečné informace z webového portálu, a to prostřednictvím aplikace na chytrém telefonu nebo na počítači. Získá zde například přehled o zbývající době nabíjení, aktuálním dojezdu, počtu ujetých kilometrů, době jízdy a spotřebě elektrické energie včetně rekuperace kinetické energie. Hudbou potěší cestující audiosystém ve vytříbeném stylu „retro“, avšak s nejmodernější technikou včetně DAB+, Bluetooth a USB.

Zájemci o elektrifikovaný e-Bulli si mohou sen o T1 s nulovými lokálními emisemi splnit díky společnosti Eclassics, jež přestavbu vozu T1 na elektromobil nabízí. Přestavbář umí také obdobné úpravy vozidel T2 a T3.

Ivo Semrád
Diskuze (8)

Doporučujeme

22. 7. 2020 06:31
Re: nesmyslná přestavba
Stejně je to akorát na ukazování. Jezdit bych s tím určitě nechtěl, už kvůli nulové deformační zóně vpředu
Avatar - eLzyx
21. 7. 2020 22:25
nesmyslná přestavba
přestavba je naprosto nesmyslná. Ne tím, že je to elektro, baterky a podobné kraviny, ale proto, že za tu přestavbu chtějí přes milion. To je výhodnější koupit eUP, toho vyvrakovat a nacpat do téhle dodávky.
Avatar - eLzyx
21. 7. 2020 22:23
Re: V tom označování jsou zmatky
type 1 = Brouk
type 2 = Transporter
type 3 = něco jako předchůdce Golfa
type 4 = něco jako předchůdce Passatu
aby se to nepletlo, tak byl i type 14 = Karmann Ghia (Scirocco ?), type 181 = Kurrierwagen, Thing, type 147 = pošťácká dodávka Fridolin.
Transporter T1 je retrospektivní označení dodávek, kde to "T" není odvozeno od "type", ale od "Transporter".
A aby to nebylo úplně jednoduché, tak jsou ještě type 1 a type 4 motory, které se do těchto vzduchem chlazených VW dávaly.
Avatar - Ada je zase tady
21. 7. 2020 14:04
Re: A co takhle
Ten podvozek na víc nemá. 2.0TDI je už celkem vychytaný. :yes:
Avatar - Ada je zase tady
21. 7. 2020 12:05
A co takhle
do toho namontovat 2.0TDI s manuální převodovkou? Hned bych to koupil.