Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výkon Mazdy MX-5 vyřešen: Australané jí dali osmiválec!

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Nejprodávanější roadster světa podle některých škarohlídů trpí nedostatkem výkonu. Tenhle handicap někteří řešili přeplňováním, jiný si pomohli jiným motorem. V Austrálii do malého sporťáku nacpali dokonce osmiválec!

Mazda MX-5 je nejen mezi českými motoristickými novináři pokládána za jedno z nejzábavnějších aut na trhu. Přesto někomu mohou atmosférické čtyřválce připadat slabé, zvlášť v době malých aut s přeplňovanými tříválci, které však mají dynamiku na úrovni někdejších osmnáctistovek bez turbodmychadla. Někteří majitelé pro své „miaty“ osazovali kompresory nebo turbodmychadly. Další ovšem zašli ještě dál.

Například v Austrálii jistý John Bettini v roce 1996 přestavěl první generaci MX-5 na speciál s trubkovým rámem a rotačním motorem 13B z Mazdy RX-7. A tak se zrodil Bullet Roadster. O dva roky později zašel ještě dál. Pod kapotu druhé generace sportovní ikony namontoval 4,6litrový osmiválec od Roveru, který můžeme znát například z tehdejší generace luxusního SUV Range Rover či soudobých šíleností od britského malosériového výrobce TVR. Kvůli postupnému ukončení výroby tohoto agregátu Bettini v roce 2000 přešel na jiný osmiválec, tentokrát z japonské produkce.

V Bulletu se rozhodli použít jednotku 1UZ-FE od Toyoty, která poháněla mimo jiné také Lexusy SC400 a LS400. Motor se čtyřmi ventily na válec vynikal spolehlivostí a schopností zvládnout vysoké výkony. Proto komu nestačila atmosférická varianta, mohl sáhnout po verzi s kompresorem Sprintex M90. Bullet Roadster SS s ním dosahoval výkonu okolo 429 koní, přičemž na stovku potřeboval pouze 4,7 sekundy.

Video se připravuje ...

Vedle motorů se Mazdy MX-5 dočkaly též výkonnější brzdové soustavy Brembo, samosvorného zadního diferenciálu a předělané karoserie, která díky novým dílům ze sklolaminátu a uhlíkových kompozitů byla znatelně širší než u sériového roadsteru.

Vzhledem k množství úprav se nejednalo o levnou záležitost. V roce 2000 zájemci za Bullet Roadster SS zaplatili v přepočtu 75 tisíc dolarů, což po zohlednění inflace dnes představuje 135.000 dolarů, tedy asi 3.130.000 Kč. Duchovní pokračovatel ikonického roadsteru AC Cobra (ve Spojených státech prodávaného pod názvem Shelby Cobra) nakonec svou pouť skončil v roce 2010, dohromady ovšem vzniklo okolo tisícovky exemplářů, což s ohledem na docela bláznivý charakter není zrovna málo.

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Doporučujeme