Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyrazili jsme na nejlepší silnici v Evropě. Se šestiválcovým Mercedesem

Ondřej Lilling Ondřej Lilling 24. 8. 2019
35
26
Zobrazit náhledy (35)
Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio Mercedes-Benz v průsmyku Stelvio

Která evropská silnice vám přinese ty nejlepší řidičské zážitky? Podle mnohých je to Passo dello Stelvio, neboli průsmyk Stelvio. Zjišťovali jsme, co je na tom pravdy.

Léto se pomalu chýlí ke konci, co si tedy na samotný závěr prázdnin odskočit do severní Itálie? U manželky sklidíte plusové body za vynikající jídlo nebo třeba krásnou přírodu přilehlého národního parku, tamní region má v tomto ohledu rozhodně co nabídnout. A když si trasu nenápadně naplánujete přes legendární průsmyk Passo dello Stelvio, užijete si i nějakou tu zábavu za volantem.

My jsme do severní Itálie vyrazili v Mercedesu E400 kabriolet, který se s odstupem času ukázal jako vynikající volba. Jedná se o středně velký čtyřmístný kabriolet, jehož označení prozrazuje přítomnost vidlicového šestiválce o výkonu 245 kW (333 koní) a točivém momentu 480 N.m. Připravenost pro všechna roční období pak zajišťuje pohon všech kol 4 Matic.

360p720p1080p

Pravda, vedle kolegů, kteří na parkovišti probouzeli k životu Mercedesy C43 AMG nebo S63 AMG zněl náš kousek trochu přidušeně. Na bezmála sedm set kilometrů dlouhé cestě však oceníte, jak motor dovede být úžasně kultivovaný. Naše cesta vedla klasicky přes Rozvadov a dále přes dálnice A6 a A93 na Mnichov. Přestože místa s neomezenou rychlostí začínají pomalu řídnout, pořád máte kde všech 333 koní vypustit.

Plátěná střecha i při vysokých rychlostech slušně tlumí, v rozletu nás ale po chvíli zastavuje kolona před Mnichovem, která podle online navigace nějakou chvíli zabere. Konečně tak mám trochu čas rozhlédnout se po interiéru, který vypadá v modro-béžové kombinaci náramně.

Cesta se pomalu stáčí na jih přes malebné vesničky s výhledem na nejvyšší horu Německa Zugspitze, což je ideální příležitost pro stažení střechy. Ve výletním tempu funguje E400 výtečně, motor má příjemně sytý zvuk a vzduchový podvozek překypuje komfortem, i po několika hodinách jsme pořád svěží. V kombinaci s aerodynamickým spoilerem Aircap v rámu čelního okna a elektricky výsuvným deflektorem do auta fouká jen minimálně, o tepelný komfort se pak kromě klimatizace a vyhřívání sedadel stará i systém přívodu teplého vzduchu na krk, což je hodně fajnová věc.

Silnice se pořád více klikatí a s příjezdem do Itálie také zužuje, po pár hodinách konečně přijíždíme do cíle našeho prvního dne - hotelu jen pár kilometrů vzdáleného od samotného průsmyku. Dnes se jde spát hodně brzy, protože nás čeká časné vstávání. Stelvio je hodně oblíbená destinace, zejména pak početnými skupinami motorkářů a cyklistů. Výjimkou ale nejsou ani karavany a další auta, která sem za řidičským zážitkem rozhodně nemíří.

Cesta totiž slouží také jako důležitá spojnice mezi městy Bormio a Solda, která v zimních měsících vyžaduje více než dvouhodinovou objížďku. Samotný průsmyk je v provozu v závislosti na počasí od června do září a i teď, v polovině července, najdete na vrcholcích sníh.

Naše výprava od hotelu vyráží už v šest, abychom se o několik minut později seřadili v místě, kde končí les a začíná ta nejzajímavější část průsmyku. Ranní opar se začíná pomalu vytrácet a slunce svými paprsky pozvolna zahřívá silnici. Když tu budete s východem slunce, užijete si kromě parádních výhledů i relativně prázdnou silnici. My k tomu máme navíc člověka s dalekohledem a vysílačkou na vrcholku, který nám hlásí auta na trase, což se později ukazuje jako skvělá věc. Do většiny zatáček totiž není moc dobře vidět.

Těch je tady v součtu šedesát a všechny jsou poctivě očíslované. Nejzajímavější je poslední patnáctka, přičemž drtivá většina z nich jsou ostré vracáky. Díky dohledu shora mám jistotu, že můžu auto poslat k apexu bez starostí, jestli proti mně nevyrazí auto. Následuje rovinka, motor slušně zatáhne a ve čtyřech tisících se překvapivě přidá i decentní zvuk z výfuku, který skalní stěny proměňuje v obří reproduktory.

Levou vracečku střídá pravá, následuje rovinka a vracák. Z vysílačky mi instruktor hlásí karavan za dvěma zatáčkami, což se také naplňuje. Řidič naštěstí chápe mé záměry a na vhodném místě uhýbá ke straně, silnice je ale v celém úseku hodně úzká a dvě auta se tady míjí jen s malou rezervou. Těch pár zbývajících zatáček si vychutnávám naplno, zatímco stoupám na 2.758 metrů vysoký vrchol. Pohled do sluncem zalitého údolí je impozantní. Jestli je nějaký důvod vyrazit na Stelvio, je to právě výhled na monumentální dílo přírody.

Celkově Stelvio není o ideální stopě, precizním najíždění zatáček a kvílejících gumách na výjezdu. Silnice je tak uzoučká, že si v podstatě ani nemáte kam najet. Jakoukoli chybu pak v tom lepším případě ztrestá buď kamenná zeď, nebo v tom horším, svodidla v podobě kamenných kvádrů. Skladba zatáček je hodně monotónní, takže ani v podstatně menším a sportovněji zaměřeném autě bych nenašel větší řidičské zalíbení.

Pokud si na Stelvio uděláte výlet, a vřele to doporučuji, určitě nevynechejte ani návštěvu švýcarské strany, která je podle mnohých lepší, než vyhlášený průsmyk Stelvio. Rozhodně si ale nezapomeňte nastavit budíček.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Doupik
Stelvio ne!
| 26. 8. 2019
Stelvio je otravná cesta, kterou tvoří jen serpentíny a nebo úzké tunely a těsné průjezdy kolem skal. Reálně se tam nedá pořádně zařídit. Neužil jsem si ho vůbec, ani s V8.
Doporučuju radši Timmelsjoch, Col de la Croix-de-Fer nebo aspoň ten Grossglockner.
Avatar - CHerokee
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luxus
| 26. 8. 2019
Já myslím, že to je zkrátka taková hysterie nebo spíše asi módnost. Zákazník to zaplatí a myslí si, jak to bude s tím lepší. Nejlepší sedan, s kterým jsem jezdil, byl E63 AMG - 6,2 litru atmo RWD.
Avatar - spitfirecz
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luxus
| 26. 8. 2019
Nejde jen o aquaplaning, který samozřejmě pohon všech kol dostane stejně jako každé jiné auto. Nicméně v situaci kdy bude pršet, ty na to budeš chtít šlápnout(což pravděpodobně bude chyba, šlapat na to v dešti...), tak ti mnohem více gripu poskytne pohon všech kol.

Jasně, má to jisté nevýhody a komu z nás se nelíbí jízda se sporotvní zadokolkou. Ale znovu, tohle auto není sportovní. Bavit se o tomto tématu pod testem Mazdy MX-5, tak s tebou souhlasím. Tam by to bylo "zbytečné", protože to je auto na jiné věci, než tohle.

Většina luxusnějších aut pohon všech kol má, od nejvyšší třídy jako je Bentley, přes limuzíny až po silnější BMW/Mercedes/Audi. Schválně si na ulici všímej dražších aut, většina bude mít na sobě malou plaketku s tím, že má pohon všech kol :).

V této silnější verzi e400 už je systém všech kol v základní výbavě, v levnějších verzích si stále jde zvolit zda zákazník chce pohon všech kol, nebo ne. Předpokládám, že to tak udělali proto, že když si kupuješ auto této kategorie ve vyšší výbavě, tak téměř každej tu čtyřkolku automaticky zaškrtl.
Avatar - spitfirecz
Re: Re: Luxus
| 26. 8. 2019
Naopak. V poslední době jsem jezdil zejména s autama s pohonem všech kol. A to od "sportovních" m40 od BMW po nynější Audi SQ7.
Re: Re: Re: Článek z Ohníčku?
| 26. 8. 2019
Protože na druhé straně jsou aspoň různé druhy zatáček, aspoň občas středně rychlé a rychlé. Popisovaná strana má jen a jen vlásenky, kde se musí zabrzdit na kolik, na 20-30? To může bavit tak rovinkáře, kteří to před zatáčkou zadupnou, nějak to otočí a zase plný plyn. Nevím, nepřijde mi to zajímavé.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku