Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba aut v Česku loni klesla o 19 procent na 1,15 milionu

ČTK ČTK 20. 1. 2021 • 05:35
24
Zobrazit náhledy (24)
Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny

Výroba osobních aut v Česku loni klesla o 19,2 procenta na 1,15 milionu vozů. Po nejprudším poklesu v historii způsobeném zejména omezeními kvůli koronaviru se tak vrátila na úroveň roku 2014.

Největší Škoda Auto ve svých českých závodech vyrobila 749.579 automobilů, tedy o 17,4 procenta méně než v roce 2019. Ke zmírnění dopadů přispělo zvýšení jejího tržního podílu na trzích EU, růst odbytu v Rusku a Turecku. V nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech klesla výroba o 22,9 procenta na 238.750 vozidel. Kolínské TPCA i kvůli přípravě rozšíření závodu klesla produkce o 21,7 procenta na 164.572 vozidel.

Za leden až prosinec tuzemští výrobci vyrobili 5070 autobusů, což je meziročně o 2,8 procenta méně. Z toho na Iveco připadá 4518 vozidel a na SOR 526 vozů. Firma KH motor Centrum z Opavy vyrobila 26 autobusů.

Jediný výrobce nákladních aut Tatra Trucks vyrobil loni 1180 nákladních vozidel, tedy pouze o jeden kus méně než v předchozím roce. U jediného výrobce motocyklů v týnecké Jawě klesla produkce o 44 procent na 553 strojů.

V ČR bylo loni vyrobeno 26.447 přípojných vozidel všech kategorií, což představuje meziroční nárůst o 0,8 procenta.

"I přes téměř pětinový pokles výroby je nutné vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly s danými omezeními vypořádat. Při restartu po jarních odstávkách prokázaly vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce pak táhla vpřed celý český průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme po vypuknutí pandemie očekávali. Obdivuhodná byla výkonnost některých tradičních výrobců v segmentech mimo osobní vozy. Ale ocenit je nutné i konkurenceschopnost výrobců osobních vozidel, zejména s přihlédnutím k výši poklesu poptávky po automobilech napříč EU téměř o čtvrtinu," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Na český trh dodalo trio výrobců osobních vozů celkem 97.298 aut. Tuzemská produkce se tak i loni podílela téměř z poloviny na registracích nových osobních vozidel. Tradičně silný export klesl v návaznosti na poptávku na největších trzích o 19,9 procenta.

Výsledky českých výrobců silničních vozidel lze podle nezávislého analytika Antonína Šípka vzhledem k celosvětové situaci hodnotit jako uspokojivé a odpovídající dané realitě. "Pokles výroby osobních automobilů zhruba odpovídá vývoji prodejů v hlavních exportních teritoriích, nedošlo tedy k neefektivní výrobě vozidel na sklad," dodal.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud