Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda má nové centrum technického vývoje. Postaví až 120 prototypů za rok

Škoda otevírá nové centrum pro stavbu zkušebních vozů a prototypů
Škoda otevírá nové centrum pro stavbu zkušebních vozů a prototypů
Škoda Enyaq
Škoda Enyaq
49 Fotogalerie
Diskuze (5)

Nové centrum pro stavbu zkušebních nosných konstrukcí a prototypů využívá těch nejmodernějších technologií. Už tu částečně vznikala i zkušební verze Enyaqu iV.

Dnešní svět je stále rychlejší, na což musejí reagovat také automobilky, aby rychle zachytily ty nejnovější trendy. Už vývoj novinek tak musí být co nejrychlejší a využívat těch nejmodernějších postupů. Proto Škoda Auto nyní v Mladé Boleslavi otevírá nové centrum pro stavbu zkušebních nosných konstrukcí a prototypů.

„V našem novém, vysoce moderním komplexu v Mladé Boleslavi chceme v nejvyšší efektivitě stavět až 300 testovacích vozů a 120 prototypů za rok, a to pod jednou střechou. Vytvořili jsme si ty nejlepší předpoklady, abychom na nejvyšší úrovni mohli pracovat na modelech, které v budoucnu budou utvářet tvář naší značky,“ komentuje otevření nového centra Johannes Neft, od ledna 2021 nový člen představenstva za oblast technického vývoje.

Video placeholder
Škoda Auto: Nové technické centrum • Zdroj: Škoda

Velká část testovacích činností dnes probíhá na digitálních modelech, pro Škodu jsou ale fyzické jízdní zkoušky nadále nezastupitelné. Díky testovacím vozům totiž firma již v raném stádiu vývoje může získávat zpětnou vazbu k mnoha technickým parametrům a přizpůsobovat je s předstihem před uvedením nového modelu do sériové výroby. 

Aktuálně přitom vzhledem ke stále výkonnější elektronické architektuře moderních vozů sehrávají stále důležitější roli funkční testy elektriky, elektroniky, asistenčních systémů a komunikace mezi palubními jednotkami.

Nová budova má tři patra a umožňuje tak mít pod jednou střechou sklad dílů, výrobu karoserií i montáž, což zkracuje a zlevňuje přesuny, což má pozitivní vliv i na veškeré procesy.  Krátké vzdálenosti mezi týmy ušetří kolem 1.800 litrů paliva ročně, což díky nižším emisím (odpovídá to pěti tunám oxidu uhličitého) dělá také vývoj ekologičtější.

V přízemí je sklad dílů včetně zastřešené plochy pro vykládku nákladních vozů. Karoserie vznikají ve druhém patře, třetí patro je domovem konečné montáže a lakovny. Mezi jednotlivými patry přepravují materiál nákladní výtahy.

„Nová budova disponuje vybavením pro virtuální realitu a nabízí 168 pracovních míst a 13 zasedacích místností. Výroba vozů se pak soustředí na 14 tisících metrech čtverečních,“ doplňuje David Vaněk, vedoucí oddělení Stavby modelů a prototypů.

Na jednotlivých procesech se přitom uplatňuje stále vyšší úroveň automatizace, což je zrychluje a tím se navyšuje kapacita pro stavbu zkušebních vozů a prototypů. Konkrétně se díky dvěma robotickým stanicím zvyšuje podíl automatizace ve výrobě karoserie z 15 % na 45 %, kapacita se tak zdvojnásobuje na deset karoserií za týden – a to při potřebné ploše menší o pětinu. 

Testovací centrum přitom využívá těch nejmodernějších metod. Technologie virtuální reality dovoluje předkonfigurování a přizpůsobení pracovišť, v logistice se zase používají nejmodernější IT-systémy.

Počítá se také s nejmodernější technikou v samotných vozech. Výroba karoserie je tak připravena rovněž na konstrukce z lehkých materiálů. Pro přejímky jsou zase k dispozici zkušební válce s rychlostmi až 300 km/h. Inovační centrum ve svařovně pak zvládne otestovat spojovací techniky, jako je klinčování, nýtování, nevrtané tvarové šroubové spojování (FDS), laserové svařování a kombinované konstrukce.

Vstoupit do diskuze (5)