Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba Dodge Charger a Challenger skončila tisícikoňovým demonem

Dodge Challenger SRT Demon 170
Dodge Challenger SRT Demon 170
Dodge Challenger SRT Demon 170
Dodge Challenger SRT Demon 170
57 Fotogalerie
Marek Bednář

Posledním vyrobeným vozem na platformě LA/LD byl Dodge Challenger SRT Demon 170. Od roku 2024 čeká muscle cars značky Dodge elektrická éra.

Už dlouho to bylo v plánu, přesto je moment konce výroby příležitostí k pozastavení – Dodge Charger a Challenger v současných provedeních definitivně přestaly sjíždět z výrobní linky, a to 22. prosince loňského roku. O dva dny dříve vznikl i poslední Chrysler 300, stojící na stejné platformě.

Posledním challengerem byla verze SRT Demon 170, která nabídne až 764 kW, tedy 1.039 koní, a 1.281 newtonmetrů, natankujete-li palivo s nejméně 65% podílem etanolu. Může jít o vůz, jehož výrobní slot se v červnu roku 2023 prodal na charitativní aukci za 700 tisíc dolarů, tedy téměř 15,1 milionu korun, potvrzeno to ale není – tehdy to byl poslední výrobní slot k mání, což nemusí znamenat chronologicky poslední vyrobené auto.

Video placeholder
Videodojmy: Dodge Challenger R/T Scat Pack 50th Anniversary Edition • Zdroj: Auto.cz

Tisícikoňový muscle car ukončil téměř 20 let trvající výrobu velkých amerických sedanů, kupé a station wagonů s pohonem zadních kol, kterou se značky Chrysler a Dodge vrátily ke klasické koncepci po mnoha letech výroby aut s pohonem primárně předních kol. Za tu dobu vzniklo přes 4 miliony kusů jednotlivých modelů; nejvíce bylo Dodgů Charger s 1,8 milionu kusů a Chryslerů 300 s 1,4 milionu kusů.

Konec výroby těchto aut však neznamená, že by Stellantis zanevřel na muscle cars. „Pouze“ chce osmiválce nahradit elektřinou, jak už v minulosti několikrát potvrdil; mimo jiné i konceptem Dodge Charger Daytona SRT. Silné elektromobily mají začít přicházet na svět už v letošním roce.

Podle starších slov Tima Kuniskise, šéfa značky Dodge a někdejšího otce projektu Hellcat, to však nebude konec zajímavých silných amerických aut. V roce 2021 přirovnal tehdejší situaci muscle cars k té, v níž se nacházely zkraje 70. let minulého století – měly namále kvůli ropné krizi a zpřísňujícím se emisním pravidlům. Elektrický pohon tehdy označil za velmi slibný pro vyvíjení ještě silnějších a ještě více vzrušujících aut. Jak to dopadne ve skutečnosti, bychom se měli dozvědět už brzy.