Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba Dodge Charger a Challenger skončila tisícikoňovým demonem

Marek Bednář
Diskuze (6)

Posledním vyrobeným vozem na platformě LA/LD byl Dodge Challenger SRT Demon 170. Od roku 2024 čeká muscle cars značky Dodge elektrická éra.

Už dlouho to bylo v plánu, přesto je moment konce výroby příležitostí k pozastavení – Dodge Charger a Challenger v současných provedeních definitivně přestaly sjíždět z výrobní linky, a to 22. prosince loňského roku. O dva dny dříve vznikl i poslední Chrysler 300, stojící na stejné platformě.

Posledním challengerem byla verze SRT Demon 170, která nabídne až 764 kW, tedy 1.039 koní, a 1.281 newtonmetrů, natankujete-li palivo s nejméně 65% podílem etanolu. Může jít o vůz, jehož výrobní slot se v červnu roku 2023 prodal na charitativní aukci za 700 tisíc dolarů, tedy téměř 15,1 milionu korun, potvrzeno to ale není – tehdy to byl poslední výrobní slot k mání, což nemusí znamenat chronologicky poslední vyrobené auto.

Video se připravuje ...

Tisícikoňový muscle car ukončil téměř 20 let trvající výrobu velkých amerických sedanů, kupé a station wagonů s pohonem zadních kol, kterou se značky Chrysler a Dodge vrátily ke klasické koncepci po mnoha letech výroby aut s pohonem primárně předních kol. Za tu dobu vzniklo přes 4 miliony kusů jednotlivých modelů; nejvíce bylo Dodgů Charger s 1,8 milionu kusů a Chryslerů 300 s 1,4 milionu kusů.

Konec výroby těchto aut však neznamená, že by Stellantis zanevřel na muscle cars. „Pouze“ chce osmiválce nahradit elektřinou, jak už v minulosti několikrát potvrdil; mimo jiné i konceptem Dodge Charger Daytona SRT. Silné elektromobily mají začít přicházet na svět už v letošním roce.

Podle starších slov Tima Kuniskise, šéfa značky Dodge a někdejšího otce projektu Hellcat, to však nebude konec zajímavých silných amerických aut. V roce 2021 přirovnal tehdejší situaci muscle cars k té, v níž se nacházely zkraje 70. let minulého století – měly namále kvůli ropné krizi a zpřísňujícím se emisním pravidlům. Elektrický pohon tehdy označil za velmi slibný pro vyvíjení ještě silnějších a ještě více vzrušujících aut. Jak to dopadne ve skutečnosti, bychom se měli dozvědět už brzy.

Marek Bednář
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
3. 1. 2024 09:08
Re: USA loni přišly o pořádná poctivá auta
doufejme
Avatar - lyon667
2. 1. 2024 21:12
Re: USA loni přišly o pořádná poctivá auta
Však oni přijdou na to, že nemají co prodávat.
Avatar - WinDiesel
2. 1. 2024 15:48
Re: USA loni přišly o pořádná poctivá auta
Smutný a hloupý. Já mám rád diesely ale tato auta jsou pro mne svatým grálem. Konkurence jásá. Tedy předpokládám že konkurence má stále co nabídnout?
Avatar - Barrichello
2. 1. 2024 14:48
Re: USA loni přišly o pořádná poctivá auta
Asi hlavní roli hrály emisní pokuty a zelené fantasmagorie a přechod na elektro a nové řadové šestiválce.

Jenže ani tento přechod nemůžou udělat, protože ty auta nemaj hotové, takže vlastně od 1.1.2024 má Chrysler ve výrobě jediný model Pacifica a Dodge jediné dva modely Durango a Hornet.

Hodně smutný.
Avatar - WinDiesel
2. 1. 2024 13:24
Re: USA loni přišly o pořádná poctivá auta
No myslím si že je to reputační FAUX PAS a že se jim to brzy vrátí. Byly to dream muscle cars, a nevidím důvod je rušit, proč nezvýšili ceny? Ti co to kupovali by zaplatili klidně o desátky procent víc. Ale možná zasáhly Bidenovy zelené fantasmagorie.

Dotaz. |Je nějaký problém koupit si neznevýhodněný spalovák mimo Kalifornii a potom ho provozovat v kalifornii? Nezasáhne "demokratická" vláda Kalifornie?