Výroba elektromobilů a plug-inů loni v Česku klesla. Důvodem je hlavně nižší zájem
Loni bylo v Česku vyrobeno o 13,3 procent a méně elektromobilů než v roce 2023. O elektromobily totiž nebyl ve světě takový zájem. Problémy přitom přetrvávají dodnes.
V Česku se výrobě elektromobilů věnují dvě automobilky. Škoda v loňském roce vyrobila celkem 896. 933 aut, což je meziročně o 3,7 % více. Přibližně každé deváté vyrobené vozidlo bylo s externím dobíjením, když jejich podíl představoval 10,8 procenta. Elektrických SUV Škoda Enyaq a Enyaq Coupé vzniklo 79.932, tedy o 7,8 % méně než v roce 2023, přičemž jejich podíl na celkové produkci představoval 8,9 %. Sériová výroba dostupnějšího elektromobilu Škoda Elroq byla oficiálně zahájena teprve ve středu 22. ledna. Plug-in hybridů vzniklo 16.602 (-24, 9 procent a podíl 1,9 %).
Během uplynulých pěti let vyrobila Škoda v Česku 274.517 elektrických a 106.341 plug-in hybridních automobilů.
Z bran továrny Hyundaie ve slezských Nošovicích loni vyjelo 330.890 vozů (-2,8 %), přičemž podíl všech aut s externím dobíjením trakčního akumulátoru dosahoval 10,8 %. Kona Electric se na celkovém čísle podílela 33.300 vozy (meziročně o 24 procent méně), plug-in hybridních SUV Tucson bylo 21.734 (-23 %). Hyundai navíc kvůli nižšímu zájmu o elektrifikované vozy chystá začátkem února hned dvě odstávky výroby.

Letošní rok by ovšem z pohledu prodejů nízkoemisních pohonů mohl být lepší. V Evropě totiž začaly platit přísnější limity flotilových emisí, které plošně klesly o 19 %. Výrobci se proto snaží upřednostňovat právě elektromobily, které podporují různými cenovými akcemi.