Výroba vozidel v ČR v roce 2010: Poprvé nad milionem
Celková tuzemská výroba silničních vozidel loni stoupla o 9,4 procenta na 1,095 milionu. Největší podíl měly osobní vozy s produkcí 1,072 milionu aut, tedy růstem o 9,5 procenta. Tuzemský prodej silničních vozidel vzrostl o 4,4 procenta, export stoupl o 11,2 procenta. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu na internetu.
Největším výrobcem osobních aut zůstala Škoda Auto, která loni zvýšila produkci o devět procent na 576.362 vozů. Druhé TPCA naopak výroba klesla o 11 procent na 295.712 aut. Nošovická Hyundai loni zvýšila produkci o 70 procent na 200.135 vozů. Domácí prodej tuzemských automobilek stoupl o šest procent na 64.450 aut, export se zvýšil o 11,2 procenta na 1,19 milionu vozů.
Výroba nákladních aut se v roce 2010 zvýšila o 29,3 procenta na 1411 automobilů. Brány kopřivnické Tatry opustilo 931 vozidel, tedy o 15 procent více než v roce 2009, letňanská Avia zvýšila produkci o 70 procent na 480 vozů. Zatímco tuzemský prodej o polovinu klesl, export se zvýšil o téměř 57 procent. Produkce přípojných vozidel se zvýšila o 1,5 procenta na 772 přívěsů a návěsů.
Produkce autobusů se snížila o 11,6 procenta na 2711 vozidel. Vedoucímu Irisbusu klesla výroba o 14 procent na 2177 vozů, konkurenční SOR vyrobil 478 autobusů, tedy o 12 procent více. Následují Tedom a KH Motor Centrum s propady produkce okolo 50 procent na 32, respektive 24 autobusů.
Pokles zaznamenala i výroba motocyklů reprezentovaná jedinou tuzemskou značkou Jawa, která zaznamenala více než pětinový propad na 583 vyrobených strojů.
Výroba aut v Česku roste nepřetržitě od roku 2003. Milionovou hranici v počtu vyrobených aut podle odhadu mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA loni překročilo 14 zemí.
Růst výroby osobních automobilů měl pozitivní dopad i na výrobce dílů a příslušenství vozidel. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka lze předpokládat, že stejně jako u výrobců vozidel se také u jejich dodavatelů loni obdobně zvýšila produkce. Dodavatelé se na ročním objemu produkce a exportu českého automobilového průmyslu podílejí téměř 50 procenty.
V období recese se snížila automobilová výroba v Česku méně než v ostatních sektorech hospodářství a pokles zaměstnanosti byl menší než pokles výroby. V současné době je český autoprůmysl díky nadprůměrné exportní orientaci, přidané hodnotě i mzdám pracovníků jedním z hlavních tahounů českého průmyslu, a tím i celé ekonomiky.
Výroba aut ve světě v roce 2010 dle OICA | ||
Poř. | Země | Počet vyrobených vozidel |
1. | Čína | 11 430 000 |
2. | Japonsko | 8 204 000 |
3. | Německo | 5 322 000 |
4. | Jižní Korea | 3 801 000 |
5. | Brazílie | 3 108 000 |
6. | USA | 2 733 000 |
7. | Indie | 2 685 000 |
8. | Španělsko | 2 044 000 |
9. | Francie | 1 960 000 |
10. | Iran | 1 495 000 |
11. | Mexiko | 1 376 000 |
12. | Velká Británie | 1 268 000 |
13. | Rusko | 1 190 000 |
14. | Česká republika | 1 095 000 |
15. | Kanada | 930 000 |