Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba vozidel v ČR v roce 2010: Poprvé nad milionem

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Výroba aut v Česku roste nepřetržitě od roku 2003.

Celková tuzemská výroba silničních vozidel loni stoupla o 9,4 procenta na 1,095 milionu. Největší podíl měly osobní vozy s produkcí 1,072 milionu aut, tedy růstem o 9,5 procenta. Tuzemský prodej silničních vozidel vzrostl o 4,4 procenta, export stoupl o 11,2 procenta. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu na internetu.

Největším výrobcem osobních aut zůstala Škoda Auto, která loni zvýšila produkci o devět procent na 576.362 vozů. Druhé TPCA naopak výroba klesla o 11 procent na 295.712 aut. Nošovická Hyundai loni zvýšila produkci o 70 procent na 200.135 vozů. Domácí prodej tuzemských automobilek stoupl o šest procent na 64.450 aut, export se zvýšil o 11,2 procenta na 1,19 milionu vozů.

Výroba nákladních aut se v roce 2010 zvýšila o 29,3 procenta na 1411 automobilů. Brány kopřivnické Tatry opustilo 931 vozidel, tedy o 15 procent více než v roce 2009, letňanská Avia zvýšila produkci o 70 procent na 480 vozů. Zatímco tuzemský prodej o polovinu klesl, export se zvýšil o téměř 57 procent. Produkce přípojných vozidel se zvýšila o 1,5 procenta na 772 přívěsů a návěsů.

Produkce autobusů se snížila o 11,6 procenta na 2711 vozidel. Vedoucímu Irisbusu klesla výroba o 14 procent na 2177 vozů, konkurenční SOR vyrobil 478 autobusů, tedy o 12 procent více. Následují Tedom a KH Motor Centrum s propady produkce okolo 50 procent na 32, respektive 24 autobusů.

Pokles zaznamenala i výroba motocyklů reprezentovaná jedinou tuzemskou značkou Jawa, která zaznamenala více než pětinový propad na 583 vyrobených strojů.

Výroba aut v Česku roste nepřetržitě od roku 2003. Milionovou hranici v počtu vyrobených aut podle odhadu mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA loni překročilo 14 zemí.

Růst výroby osobních automobilů měl pozitivní dopad i na výrobce dílů a příslušenství vozidel. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka lze předpokládat, že stejně jako u výrobců vozidel se také u jejich dodavatelů loni obdobně zvýšila produkce. Dodavatelé se na ročním objemu produkce a exportu českého automobilového průmyslu podílejí téměř 50 procenty.

V období recese se snížila automobilová výroba v Česku méně než v ostatních sektorech hospodářství a pokles zaměstnanosti byl menší než pokles výroby. V současné době je český autoprůmysl díky nadprůměrné exportní orientaci, přidané hodnotě i mzdám pracovníků jedním z hlavních tahounů českého průmyslu, a tím i celé ekonomiky.

Výroba aut ve světě v roce 2010 dle OICA
Poř.ZeměPočet vyrobených vozidel
1.Čína11 430 000
2.Japonsko8 204 000
3.Německo5 322 000
4.Jižní Korea3 801 000
5.Brazílie3 108 000
6.USA2 733 000
7.Indie2 685 000
8.Španělsko2 044 000
9.Francie1 960 000
10.Iran1 495 000
11.Mexiko1 376 000
12.Velká Británie1 268 000
13.Rusko1 190 000
14.Česká republika1 095 000
15.Kanada930 000

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Avatar - Poustnik
20. 1. 2011 10:50
Já jsem automobilový analfabet,
takže mě docela překvapilo postavení Brazílie, že je tak vysoko...a ještě Španělsko a Írán v první desítce. To jsem si zase rozšířil obzory! Ale stejně ještě vrtím hlavou - to jsou věci, to jsou věci! ;-)