Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výrobce klimatizací prý našel způsob, jak prodloužit dojezd elektromobilů o 50 %

Ondřej Mára Ondřej Mára 13. 7. 2021 • 21:59
27
32
Zobrazit náhledy (27)
Nabíjecí stanice Nabíjecí stanice Nabíjecí stanice Nabíjecí stanice Nabíjecí stanice Nabíjecí stanice Systém H2BASE Hlavně v Rakousku je po cestě spousta nabíječek, včetně vysokovýkonných. Na této chorvatské MOL Plugee stálo rychlé nabití paušálně 74,90 kuny. V Česku stojí již 200 nabíjecích stanic ABB V Česku stojí již 200 nabíjecích stanic ABB V Česku stojí již 200 nabíjecích stanic ABB Porsche postavilo park supernabíječek pro elektromobily Porsche postavilo park supernabíječek pro elektromobily Porsche postavilo park supernabíječek pro elektromobily Jak jsou servisy a pojišťovny připraveny na opravy elektroaut Ionity Ionity Ionity Ionity Využití technologie V2G si kromě chytrých elektroměrů vyžádá i obousměrné wallboxy, schopné dodávat energii do sítě. V prodeji už jich je spousta. Nabíjení elektromobilu Nabíjení elektromobilu

Přední japonský výrobce klimatizací vyvinul speciální chladivo pro klimatizace elektromobilů, které může zásadně prodloužit jejich dojezd.

Při jízdě v extrémních teplotách může systém klimatizování či vyhřívání kabiny ukrojit pořádný kus z dojezdu elektromobilů. Japonská společnost Daikin, přední lokální výrobce klimatizací, se však pochlubila novým objevem, který by mohl dojezd elektromobilů prodloužit až o 50 procent.

Společnost se totiž pochlubila speciálním chladivem pro klimatizační systémy, které by mělo výrazně omezit energetickou náročnost. Nové chladivo má totiž bod varu pří -40 °C, což je o cca 10 až 15 °C méně, než v současnosti používané konvenční produkty, jak dodává web Nikkei Asia.

Klimatizační systém tak potřebuje pro proces komprese chladiva méně energie, kterou je tak možné využít k pohonu samotného vozu. Společnost Daikin přitom věří, že elektromobil se zapnutou klimatizací využívající její chladivo by mohl mít v městských oblastech Japonska až o polovinu vyšší dojezd na jedno nabití. Například vozy s dojezdem 200 km by tak rázem nabídly dalších 100 km.

Společnost Daikin už má nové chladivo vyvinuté a nyní čeká, až budou jeho vlastnosti ověřeny za běžných provozních podmínek společností SAE Internationall. S uvedením na trh se pak počítá pravděpodobně v roce 2025.

Pro společnost, která je podle prodejů největším světovým výrobcem klimatizací a předním výrobcem ledniček, půjde o první vstup do světa automobilového průmyslu. A pokud by se vlastnosti nového chladiva potvrdily, mohl by to být velmi úspěšný vstup.

Zvýšit totiž dojezd elektromobilu o 50 procent dnes obvykle vyžaduje i zvětšení kapacity baterií, což je ale komplikovaný a především nákladný proces. Společnost Daikin si proto dobře uvědomuje, že by výrobci elektromobilů mohli mít o její nový produkt zájem i navzdory vyšší ceně chladiva.

Související články

Témata
14. 7. 2021 20:51
Maximální dojezd
A on se maximální teoretický dojezd neudává s vypnutou klimatizací?
14. 7. 2021 13:31
Re: Až o 50%
Aha tak já to vidím jinak. Za prvé se nikde v článku nepíše že přínos by byl pouze v režimu tepelného čerpadla, resp. vytápění
A za druhé - pokud se výslovně uvádí že systém potřebuje pro proces komprese chladiva méně energie, vyplývá mi z toho že při -40°C se pracuje s menšími tlakovými spády než dříve a staré médium proto mělo bod varu těch -50°C.

Samozřejmě je to ale v rozporu s tou mlhavou formulací že
".. Nové chladivo má bod varu -40 °C, což je o 10°C méně, než v současnosti používané produkty..."
14. 7. 2021 11:01
Re: Boha jeho, to je blbost
Ono ale přeci záleží na rychlosti (a v článku je to i naznačeno). Když pojedeš 100 km/h tak na jednotku času ta klima spotřebuje 10krát více energie, než když jedeš v hustém městě třeba 10 km/h. Jinak řečeno, když pojedeš 100 km mimo město rychlostí 100 km/h, klima pojede hodinu, takže jestli bere 1 kW, spotřebuje 1 kWh na 100 km. Jeď stejných 100 km ve městě rychlostí 10 km/h. Už těch samých 100 km pojedeš 10 hodin, takže jestli klima bere 1 kW (tedy 1kWh za hodinu), za 10 hodin spotřebuje 10 kWh na ujetí stejných 100 km.

Takže v prvním případě auto třeba samo o sobě spotřebovává třeba 12 kWh/100 km + klima 1kWh/100km = 13 kWh/100 km. Tam se ti spotřeba klimy nijak neprojeví, dostat to ze 13 na 12,5 kWh/100km je fajn, ale nic, na čem by padal svět. Ale... V druhém případě bere auto ve městě třeba 10 kWh/100 km + klima 10 kWh/100 km = 20 kWh/100 km. Takže třeba na 60kWh baterku by ujelo 300 km. Sniž spotřebu klimy na půlku, takže budeš na 10 kWh/100km za pohon auta + klima 5kWh/100 km = 15kWh/100 km. A hle, 60kWh baterka najednou ve městě vydrží na 400 km. 33 % navíc. Jde o rychlost, protože ta ovlivňuje, jak dlouho ta klima pojede vzhledem k ujetému kilometru.
14. 7. 2021 10:41
Re: To je hezke reklamni tvrzen...
Vždyť je to napsané i v článku, že se jedná o jízdu v japonských městech. Tedy tam, kde klimatizace vůči pohonu tvoří výrazně větší odběr (obzvlášť s ohledem na ujeté kilometry).
14. 7. 2021 09:18
Re: To je hezke reklamni tvrzen...
na dalnici nebo okreskach za normalniho porovozu urcite ne, ale pokud jde o nektere extremni pripady, jde o to, az jak extremni pripad to bude.
treba relativne malo extremni - kdyz budes jezdit po ucpanem meste par kilimetru do prace, kde prumer rychlosti bude sotva 20km/h, tak na 100km budes topit 5 hodin a to jeste naplno nez se ti to ohreje, tak pak pri spotrebe rozhavenyho dratu ses na 10kW/100km, kdyz to tepelnym cerpadlem srazis na pulku, tak usetrenejch 5kW muzes popuzit na zvyseni dojezdu, coz muze byt klidne o polovinu vic.
ale muzu napdat mnohem extremnejsi pripad, kdy se dojezd zvedne klidne 10x, mam pocit, ze jsi na to uz narazel

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud