Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výrobce klimatizací prý našel způsob, jak prodloužit dojezd elektromobilů o 50 %

Ondřej Mára
Diskuze (32)

Přední japonský výrobce klimatizací vyvinul speciální chladivo pro klimatizace elektromobilů, které může zásadně prodloužit jejich dojezd.

Při jízdě v extrémních teplotách může systém klimatizování či vyhřívání kabiny ukrojit pořádný kus z dojezdu elektromobilů. Japonská společnost Daikin, přední lokální výrobce klimatizací, se však pochlubila novým objevem, který by mohl dojezd elektromobilů prodloužit až o 50 procent.

Společnost se totiž pochlubila speciálním chladivem pro klimatizační systémy, které by mělo výrazně omezit energetickou náročnost. Nové chladivo má totiž bod varu pří -40 °C, což je o cca 10 až 15 °C méně, než v současnosti používané konvenční produkty, jak dodává web Nikkei Asia.

Klimatizační systém tak potřebuje pro proces komprese chladiva méně energie, kterou je tak možné využít k pohonu samotného vozu. Společnost Daikin přitom věří, že elektromobil se zapnutou klimatizací využívající její chladivo by mohl mít v městských oblastech Japonska až o polovinu vyšší dojezd na jedno nabití. Například vozy s dojezdem 200 km by tak rázem nabídly dalších 100 km.

Společnost Daikin už má nové chladivo vyvinuté a nyní čeká, až budou jeho vlastnosti ověřeny za běžných provozních podmínek společností SAE Internationall. S uvedením na trh se pak počítá pravděpodobně v roce 2025.

Pro společnost, která je podle prodejů největším světovým výrobcem klimatizací a předním výrobcem ledniček, půjde o první vstup do světa automobilového průmyslu. A pokud by se vlastnosti nového chladiva potvrdily, mohl by to být velmi úspěšný vstup.

Zvýšit totiž dojezd elektromobilu o 50 procent dnes obvykle vyžaduje i zvětšení kapacity baterií, což je ale komplikovaný a především nákladný proces. Společnost Daikin si proto dobře uvědomuje, že by výrobci elektromobilů mohli mít o její nový produkt zájem i navzdory vyšší ceně chladiva.

Ondřej Mára
Diskuze (32)

Doporučujeme

14. 7. 2021 20:51
Maximální dojezd
A on se maximální teoretický dojezd neudává s vypnutou klimatizací?
14. 7. 2021 13:31
Re: Až o 50%
Aha tak já to vidím jinak. Za prvé se nikde v článku nepíše že přínos by byl pouze v režimu tepelného čerpadla, resp. vytápění
A za druhé - pokud se výslovně uvádí že systém potřebuje pro proces komprese chladiva méně energie, vyplývá mi z toho že při -40°C se pracuje s menšími tlakovými spády než dříve a staré médium proto mělo bod varu těch -50°C.

Samozřejmě je to ale v rozporu s tou mlhavou formulací že
".. Nové chladivo má bod varu -40 °C, což je o 10°C méně, než v současnosti používané produkty..."
14. 7. 2021 11:01
Re: Boha jeho, to je blbost
Ono ale přeci záleží na rychlosti (a v článku je to i naznačeno). Když pojedeš 100 km/h tak na jednotku času ta klima spotřebuje 10krát více energie, než když jedeš v hustém městě třeba 10 km/h. Jinak řečeno, když pojedeš 100 km mimo město rychlostí 100 km/h, klima pojede hodinu, takže jestli bere 1 kW, spotřebuje 1 kWh na 100 km. Jeď stejných 100 km ve městě rychlostí 10 km/h. Už těch samých 100 km pojedeš 10 hodin, takže jestli klima bere 1 kW (tedy 1kWh za hodinu), za 10 hodin spotřebuje 10 kWh na ujetí stejných 100 km.

Takže v prvním případě auto třeba samo o sobě spotřebovává třeba 12 kWh/100 km + klima 1kWh/100km = 13 kWh/100 km. Tam se ti spotřeba klimy nijak neprojeví, dostat to ze 13 na 12,5 kWh/100km je fajn, ale nic, na čem by padal svět. Ale... V druhém případě bere auto ve městě třeba 10 kWh/100 km + klima 10 kWh/100 km = 20 kWh/100 km. Takže třeba na 60kWh baterku by ujelo 300 km. Sniž spotřebu klimy na půlku, takže budeš na 10 kWh/100km za pohon auta + klima 5kWh/100 km = 15kWh/100 km. A hle, 60kWh baterka najednou ve městě vydrží na 400 km. 33 % navíc. Jde o rychlost, protože ta ovlivňuje, jak dlouho ta klima pojede vzhledem k ujetému kilometru.
14. 7. 2021 10:41
Re: To je hezke reklamni tvrzen...
Vždyť je to napsané i v článku, že se jedná o jízdu v japonských městech. Tedy tam, kde klimatizace vůči pohonu tvoří výrazně větší odběr (obzvlášť s ohledem na ujeté kilometry).
14. 7. 2021 09:18
Re: To je hezke reklamni tvrzen...
na dalnici nebo okreskach za normalniho porovozu urcite ne, ale pokud jde o nektere extremni pripady, jde o to, az jak extremni pripad to bude.
treba relativne malo extremni - kdyz budes jezdit po ucpanem meste par kilimetru do prace, kde prumer rychlosti bude sotva 20km/h, tak na 100km budes topit 5 hodin a to jeste naplno nez se ti to ohreje, tak pak pri spotrebe rozhavenyho dratu ses na 10kW/100km, kdyz to tepelnym cerpadlem srazis na pulku, tak usetrenejch 5kW muzes popuzit na zvyseni dojezdu, coz muze byt klidne o polovinu vic.
ale muzu napdat mnohem extremnejsi pripad, kdy se dojezd zvedne klidne 10x, mam pocit, ze jsi na to uz narazel