Norové porovnali dojezd 21 elektromobilů, rozdíly se začínají smazávat
Ve velkém srovnání dojezdu elektromobilů nechybí sedany, SUV ani malé městské modely. Testování některých modelů už navíc probíhalo v létě i v zimě.
Norsko, podobně jako další severské státy, patří mezi místa, kde jsou elektromobily stále populárnější. Není proto divu, že právě Norská Automobilová Federace (NAF) nedávno zveřejnila výsledky zajímavého testu, ve kterém vyzkoušela a porovnala dojezd celkem 21 čistě elektrických automobilů různých značek a typů, respektive v různých konfiguracích a jiných modelových roků.
Vítězem se sice stala Tesla Model 3 Long Range, konkrétně modelový rok 2021, NAF ovšem dodává, že rozdíly mezi Teslou a ostatními výrobci začínají pomalu mizet. Doby, kdy byla Tesla v dojezdu jednoduše nedostižitelná, se tak během pár let stávají minulostí. A jak vlastně samotný test probíhal?
Všechny elektromobily byly nejprve nabity na 100 % a následně vyrazily na stejnou trasu, která vedla napříč městy, venkovskými silnicemi, po dálnicích a nechyběly dokonce ani horské průsmyky. Všechny vozy přitom pokračovaly tak dlouho, dokud nebyla jejich baterie zcela vybitá. V jednom případě to dokonce znamenalo i 106 kilometrů od upozornění na nulový dojezd (BMW iX3).
Aby organizace NAF eliminovala rozdíly v podmínkách testování, vyslala všechny elektromobily na trať ve stejný den. A počasí měly téměř dokonalé. Teploty se pohybovaly okolo 20-25 °C a silnice byly suché. Není proto překvapením, že většina testovaných elektromobilů opět vykázala vyšší dojezd, než jaký udává hodnota naměřená dle WLTP.
Jak už jsme zmínili, nejvyšší dojezd předvedla Tesla Model S Long Range pro modelový rok 2021, která oproti modelovému roku zvýšila papírový dojezd z 580 km na 614 km (dle WLTP). V praxi ovšem zvládla ujet dokonce 654,9 kilometru, zatímco Model 3 Long Range pro modelový rok 2020 urazil v minulém roce „jen“ 612 km.
Na druhém místě se pak umístil Ford Mustang Mach-E Long Range RWD (pohon zadních kol), který sice podle WLTP slibuje dojezd 610 km, ovšem v praxi dokázal nabídnout dojezd 617,9 km. Verze s pohonem všech kol slibuje dle WLTP 540 km, v praxi ale zvládla 551 km. Je přitom škoda, že se v testu neobjevil crossover Tesla Model Y, jehož srovnání s podobně tvarovaným Mustangem Mach-E by byl bezesporu ještě zajímavější.
Porovnání dojezdu čistě elektrických vozů dle NAF | |||
Model | Dojezd dle (WLTP) | Dojezd v létě (rok testu) | Dojezd v zimě (rok testu) |
Tesla Model 3 LR 2021 | 614 | 654,9 (2021) | / |
Ford Mustang Mach-e LR RWD | 610 | 617,9 (2021) | 502,5 (2021) |
Tesla Model 3 LR 2020 | 560 | 612 (2020) | 404,4 (2020) |
Ford Mustang Mach-e LR AWD | 540 | 551,9 (2021) | 430 (2021 |
VW ID.3 Pro S | 539 | 564 (2021) | / |
Škoda Enyaq | 520 | 522 (2021) | / |
VW ID.4 | 487 | / | / |
Hyundai Kona 2021 | 484 | 537 (2021) | / |
Polestar 2 | 470 | 467 (2021) | 344 (2021) |
Audi e-tron GT | 468 | 528,1 (2021) | / |
Hyundai IONIQ 5 | 460 | 502 (2021) | / |
Xpeng G3 | 451 | 438,9 (2020) | 341,8 (2021) |
BMW iX3 | 450 | 556,2 (2021) | 432 (2021) |
Tesla Model 3 SR | 448 | 454,4 (2021) | / |
VW ID.3 | 418 | 421 (2021) | 340 (2021) |
Mercedes-Benz EQA | 417 | 451 (2021) | / |
Volvo XC40 Recharge | 417 | 442,9 (2021) | 332 (2021) |
Citroën ë-C4 | 350 | 345 (2021) | 261 (2021) |
Opel Mokka-e | 324 | 332,4 (2021) | / |
Fiat 500 Icon | 298 | 307,8 (2021) | 230,2 (2021) |
Honda e | 210 | 236,2 (2021) | 162 (2021) |
Mazda MX-30 | 200 | 219,6 (2021) | 165 (2021) |
Z výsledků dalších vozů ale můžeme zmínit například ještě výkony VW ID.3 Pro S (539 km dle WLTP/564 km do vybití), BMW iX3 (450 km dle WLTP/556,2 km do vybití), Hyundai Kona 2021 (484 km dle WLTP/537 km do vybití), Hyundai Ioniq 5 (460 km dle WLTP/502 do vybití) nebo Škody Enyaq (520 km dle WLTP/522 km do vybití).
Jak už jsme zmínili, většina z 21 testovaných elektromobilů předváděla v létě lepší výsledky, než jaké slibovaly dle WLTP. Našly se ovšem i tři výjimky. Například Polestar 2 slibuje 470 km dle WLTP, v létě ovšem najel do úplného vybití pouze 467 km. Citroën C4 ujel namísto slibovaných 350 km dle WTLP pouze 345 km a čínský Xpeng G3 zvládl namísto slibovaných 451 km (dle WLTP) v praxi jen 438,9 km.