Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC provedl vlastní měření spotřeby elektromobilů, nabízí zajímavé srovnání

Ondřej Mára
Diskuze (84)

S výjimkou Porsche měly všechny elektromobily vyšší spotřebu, než uvádí automobilky. Vůbec nejlepší výsledek ale nakonec předvedl Hyundai Ioniq.

Německý autoklub ADAC nedávno prováděl vlastní srovnání spotřeby elektromobilů ADAC Ecotest, ve kterém se kromě hledání nejúspornějšího elektromobilu zaměřil i na rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou.

Měření ADAC Ecotest, tedy standardizovaný proces ADAC používaný i pro automobily se spalovacím motorem, by mělo reprezentovat spotřebu automobilů v rámci běžného používání. Každý elektromobil tedy podstoupil měření za standardizovaných podmínek, během nichž se zkoušely všechny typy jízdy. Elektromobily přitom neměly žádné úlevy ani tresty.

Vítězem měření se stal Hyundai Ioniq Elektro, který vykázal průměrnou spotřebu 16,3 kW/100 km. To je sice nepatrně víc, než papírových 13,8 kW/100 km (dle WLTP), jenže i tak byl Ioniq jasným vítězem.

Druhé a třetí místo pak obsadila koncernová dvojčata VW e-UP! Style a Seat Mii Electric Plus. Nepatrně lepší výsledky předvedl VW, který jezdil za 16,7 kW/100 km, zatímco Seat si řekl o 17,3 kW/100 km. I výsledky měření dle WLTP, v obou případech nižší, hovoří ve prospěch VW (14,5 kW/100 km vs. 14,9 kW/100 km).

Výsledky měření si můžete prohlédnout v následující tabulce. Za zdůraznění ale stojí ještě dvě drobnosti. Tou první je výrazný rozdíl ve spotřebě mezi menšími (a především lehčími) elektromobily a většími elektrickými SUV, na které sází celá řada prémiových značek. Porsche Taycan 4S Performance Plus pak jako jediné převedlo nižší reálnou spotřebu, než slibovala měření dle WLTP (23,6 kW/100 km vs. 26,2 kW/100 km).

Model Spotřeba naměřená během ADAC Ecotest [kWh/100 km] Spotřeba udávaná automobilkou NEDC/WLTP [kWh/100 km]
Hyundai Ioniq Elektro Style 16,3 -/13,8
VW e-up! Style 16,7 -/14,5
Seat Mii Electric Plus 17,3 -/14,9
Mini Cooper SE 17,6 14,8 - 16,8
BMW i3 (120 Ah) 17,9 13,1/15,3
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) 18,1 -/15,9
Smart Forfour EQ passion 18,4 -/15,9
Peugeot e-208 GT 18,7 -/17,6
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit 18,8 -/15,7
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) 19 -/17,7
VW ID.3 Pro Performance 1st Max 19,3 14,5/16,1
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 19,5 14,3/15,0
Tesla Model 3 Standard Range Plus 19,5 -/14,3
Opel Ampera-e First Edition 19,7 14,5/-
Peugeot e-2008 GT 20,2 -/17,8
Renault Zoe Intens (41 kWh) 20,3 13,3/-
DS 3 Crossback E-Tense So Chic 20,5 18,3/-
Tesla Model 3 Long Range AWD 20,9 -/16,0
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) 22,1 15,2/20,6
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) 22,7 -/18,5
Porsche Taycan 4S Performance Plus 23,6 -/26,2
Tesla Model X 100D 24 20,8/-
Audi e-tron Sportback 55 quattro 24,4 -/23,7
Audi e-tron 55 quattro 25,8 -/23,0
Jaguar i-Pace EV400 S AWD 27,6 -/22,0
Mercedes EQC 400 AMG Line 27,6 -/22,6
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 28,1 -/25,9

ADAC se v rámci svých měření zaměřil také na maximální dojezd a ztráty elektrické energie při dobíjení. Dojezd byl měřen v rámci ADAC Ecotestu a spolehlivě ho ovládly elektromobily Tesla, které ovšem nabízejí i jedny z největších baterií. Z evropských (prémiových) elektromobilů s velkou baterií se na stupně vítězů dostalo jen dříve zmíněné Porsche. Audi e-tron nebo Jaguar i-Pace se navzdory velké baterii propadly v měření dojezdu i pod některé dostupné modely (např. Kia e-Niro nebo Hyundai Kona).

Ztráty elektrické energie pak byly měřeny při nabíjení baterií do plna z wallboxu s nejvyšším výkonem 22 kW a v místnosti se stálou teplotou 23 °C. Elektromobily tak měly šanci využít maximální výkon svých palubních nabíječek.

Model Kapacita baterie udávaná výrobcem [kWh] Elektřina spotřebovaná při plném nabíjení (ADAC Ecotest) [kWh] Dojezd naměřený během ADAC Ecotest [km]
Tesla Model X 100D 100 108,3 451
Tesla Model 3 Longe Range AWD 75 89,5 429
Porsche Taycan 4S Performance Plus 93,4 (83,7 využitelných) 95,2 400
Kia e-Niro (64 kWh) Spirit 64 72,3 398
Audi e-tron Sportback 55 quattro 95,0 (86,5 využitelných) 96 390
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit 64 73,9 390
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 64 73,9 379
Jaguar i-Pace EV400 S AWD 90 100,8 366
Audi e-tron 55 quattro 95,0  (83,6 využitelných) 94,3 365
Opel Ampera-e First Edition** 60 67,4 342
Mercedes EQC 400 AMG Line 80 93 335
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens 52 64,3 335
VW ID.3 Pro Performance 1st Max 62,0 (58,0 využitelných) 64,8 335
Tesla Model 3 Standard Range Plus 53 60 305
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) 62 68,4 300
Peugeot e-208 GT 50,0 (47,5 využitelných) 53,1 280
BMW i3 (120 Ah) 42,2 brutto (37,9 využitelných) 48,8 272
DS 3 Crossback E-Tense So Chic 50,0 (47,5 využitelných) 55,4 270
Hyundai Ioniq Elektro Style 38,3 44,1 270
Peugeot e-2008 GT 50,0 (47,5 využitelných) 53,1 260
Renault Zoe Intens (41 kWh) 41 49,5 243
VW e-up! Style 32,3 36,7 220
Seat Mii electric Plus* 32,3 37,8 215
Mini Cooper SE 32,6 (28,9 využitelných) 37,6 210
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) 40 44,5 201
Nissan e-NV 200 Evalia 40 46,9 167
Smart Forfour EQ passion 17,6 18,9 100
Ondřej Mára
Diskuze (84)

Doporučujeme

Avatar - .StenLi.
15. 1. 2021 17:04
Re: blablabla
Vies vobec aky je dovod zavedenia dotacii? Co je podla teba na emisnych normach neunosne? :) Euro normy su neunosne volne a lahko oklamatelne, preto sa DPF filter vypaluje az po 100km dlhsej trase na akej sa meraju emisie, lebo pri vypalovani sa uvolnuje az do 1000 nasobku emisii. O tych normach vedeli automobilky dlho dopredu a kazda sa k nim postavila po svojom. VAG podvadza, Toyota a PSA nemaju problem, FCA sa tvari zaskocene a plati. Nikto sa tomu nevyhne, kazda automobilka ma iba dve moznosti. Dodrzat ich alebo platit a teda ma financnu motivaciu dodrzat ich do buducna.

Ada je otravny verklik ktoremu das lubovolnu otazku a odpoved bude vzdy: stary diesel je najlepsi.
Avatar - speedfred
15. 1. 2021 14:33
Re: blablabla
Tak Áďo má svojim spôsobom trochu pravdy.
Nemam problém s EV či hybridmi ale nech sa na žiadne auto nedávajú dotácie a každý nech sa rozhodne čo mu vyhovuje. Tu máš benzín/dízel/hybrid/EV.
Toto čo sa deje s emisnými pokutami je neúnosné a potom sa kdejako automobilky spolčujú aby sa tomu vyhli. Je to celé na smiech.
15. 1. 2021 10:51
Re: Spotřeba v zimě....
Tak zásadný problém je, ze elektrina sa neráta ako zdroj emisií vôbec. A akceptuje sa nereálna spotreba pre PHEV:

- Mercedes E400d: WLTP max emissions 194g/km, max consumption 7,4 l/100km
- Mercedes E300de: WLTP max emissions 36g/km, max consumption 1,4 l/100km
- Mercedes E220d: WLTP max emissions 163g/km, max consumption 6,2 l/100km

Čiže vo WTW analýze platí pre 300de:
- 4,5 - 5,3 x nižšia spotreba a
- 4,5 - 5,3 x nižšie emisie
- a to pridaním 150 kg baterky

A potom máš reálny porovnávací test kde usporili s nabitou baterkou na 250 km ceste voči dieselu 0,5 l /100 km, ale plus spotrebovali elektrinu. Takže nákladovo a emisne to vyšlo rovnako. Akurát sme ochránili zem vyťažením materiálov na 150 kg baterku.

A tieto čísla používa EÚ v tých svojich WTW analýzach, to je fakt pokrok.
Aj keď fandím pokroku a moje ďalšie auto možno bude EV, alebo PHEV, tak nerozumiem prečo to nie sú schopní zrátať poriadne, pre rôzne scenáre používania. Proste politika?
15. 1. 2021 09:13
Re: EV ma nejnizsi emise
Naopak, vzhledem ke zcela nevyhovujícím vlastnostem baterií je cestou zpět právě elektrodebilita! :-( :no:
Avatar - .StenLi.
15. 1. 2021 09:12
Re: blablabla
Ty si jeden z tych trollov ktory uz nudi.. urobis dobre ak nebudes svojim detom pomahat s domacimi ulohami.