ADAC provedl vlastní měření spotřeby elektromobilů, nabízí zajímavé srovnání
S výjimkou Porsche měly všechny elektromobily vyšší spotřebu, než uvádí automobilky. Vůbec nejlepší výsledek ale nakonec předvedl Hyundai Ioniq.
Německý autoklub ADAC nedávno prováděl vlastní srovnání spotřeby elektromobilů ADAC Ecotest, ve kterém se kromě hledání nejúspornějšího elektromobilu zaměřil i na rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou.
Měření ADAC Ecotest, tedy standardizovaný proces ADAC používaný i pro automobily se spalovacím motorem, by mělo reprezentovat spotřebu automobilů v rámci běžného používání. Každý elektromobil tedy podstoupil měření za standardizovaných podmínek, během nichž se zkoušely všechny typy jízdy. Elektromobily přitom neměly žádné úlevy ani tresty.
Vítězem měření se stal Hyundai Ioniq Elektro, který vykázal průměrnou spotřebu 16,3 kW/100 km. To je sice nepatrně víc, než papírových 13,8 kW/100 km (dle WLTP), jenže i tak byl Ioniq jasným vítězem.
Druhé a třetí místo pak obsadila koncernová dvojčata VW e-UP! Style a Seat Mii Electric Plus. Nepatrně lepší výsledky předvedl VW, který jezdil za 16,7 kW/100 km, zatímco Seat si řekl o 17,3 kW/100 km. I výsledky měření dle WLTP, v obou případech nižší, hovoří ve prospěch VW (14,5 kW/100 km vs. 14,9 kW/100 km).
Výsledky měření si můžete prohlédnout v následující tabulce. Za zdůraznění ale stojí ještě dvě drobnosti. Tou první je výrazný rozdíl ve spotřebě mezi menšími (a především lehčími) elektromobily a většími elektrickými SUV, na které sází celá řada prémiových značek. Porsche Taycan 4S Performance Plus pak jako jediné převedlo nižší reálnou spotřebu, než slibovala měření dle WLTP (23,6 kW/100 km vs. 26,2 kW/100 km).
Model | Spotřeba naměřená během ADAC Ecotest [kWh/100 km] | Spotřeba udávaná automobilkou NEDC/WLTP [kWh/100 km] |
Hyundai Ioniq Elektro Style | 16,3 | -/13,8 |
VW e-up! Style | 16,7 | -/14,5 |
Seat Mii Electric Plus | 17,3 | -/14,9 |
Mini Cooper SE | 17,6 | 14,8 - 16,8 |
BMW i3 (120 Ah) | 17,9 | 13,1/15,3 |
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) | 18,1 | -/15,9 |
Smart Forfour EQ passion | 18,4 | -/15,9 |
Peugeot e-208 GT | 18,7 | -/17,6 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 18,8 | -/15,7 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) | 19 | -/17,7 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,3 | 14,5/16,1 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 19,5 | 14,3/15,0 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 19,5 | -/14,3 |
Opel Ampera-e First Edition | 19,7 | 14,5/- |
Peugeot e-2008 GT | 20,2 | -/17,8 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 20,3 | 13,3/- |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 20,5 | 18,3/- |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 20,9 | -/16,0 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 22,1 | 15,2/20,6 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 22,7 | -/18,5 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 23,6 | -/26,2 |
Tesla Model X 100D | 24 | 20,8/- |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 24,4 | -/23,7 |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | -/23,0 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 27,6 | -/22,0 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 27,6 | -/22,6 |
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) | 28,1 | -/25,9 |
ADAC se v rámci svých měření zaměřil také na maximální dojezd a ztráty elektrické energie při dobíjení. Dojezd byl měřen v rámci ADAC Ecotestu a spolehlivě ho ovládly elektromobily Tesla, které ovšem nabízejí i jedny z největších baterií. Z evropských (prémiových) elektromobilů s velkou baterií se na stupně vítězů dostalo jen dříve zmíněné Porsche. Audi e-tron nebo Jaguar i-Pace se navzdory velké baterii propadly v měření dojezdu i pod některé dostupné modely (např. Kia e-Niro nebo Hyundai Kona).
Ztráty elektrické energie pak byly měřeny při nabíjení baterií do plna z wallboxu s nejvyšším výkonem 22 kW a v místnosti se stálou teplotou 23 °C. Elektromobily tak měly šanci využít maximální výkon svých palubních nabíječek.
Model | Kapacita baterie udávaná výrobcem [kWh] | Elektřina spotřebovaná při plném nabíjení (ADAC Ecotest) [kWh] | Dojezd naměřený během ADAC Ecotest [km] |
Tesla Model X 100D | 100 | 108,3 | 451 |
Tesla Model 3 Longe Range AWD | 75 | 89,5 | 429 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 93,4 (83,7 využitelných) | 95,2 | 400 |
Kia e-Niro (64 kWh) Spirit | 64 | 72,3 | 398 |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 95,0 (86,5 využitelných) | 96 | 390 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 64 | 73,9 | 390 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 64 | 73,9 | 379 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 90 | 100,8 | 366 |
Audi e-tron 55 quattro | 95,0 (83,6 využitelných) | 94,3 | 365 |
Opel Ampera-e First Edition** | 60 | 67,4 | 342 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 80 | 93 | 335 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens | 52 | 64,3 | 335 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 62,0 (58,0 využitelných) | 64,8 | 335 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 53 | 60 | 305 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 62 | 68,4 | 300 |
Peugeot e-208 GT | 50,0 (47,5 využitelných) | 53,1 | 280 |
BMW i3 (120 Ah) | 42,2 brutto (37,9 využitelných) | 48,8 | 272 |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 50,0 (47,5 využitelných) | 55,4 | 270 |
Hyundai Ioniq Elektro Style | 38,3 | 44,1 | 270 |
Peugeot e-2008 GT | 50,0 (47,5 využitelných) | 53,1 | 260 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 41 | 49,5 | 243 |
VW e-up! Style | 32,3 | 36,7 | 220 |
Seat Mii electric Plus* | 32,3 | 37,8 | 215 |
Mini Cooper SE | 32,6 (28,9 využitelných) | 37,6 | 210 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 40 | 44,5 | 201 |
Nissan e-NV 200 Evalia | 40 | 46,9 | 167 |
Smart Forfour EQ passion | 17,6 | 18,9 | 100 |