Výstava Automobilové klenoty ve velké galerii: Zpátky do první republiky!
Golfové hřiště v pražské Hostivaři se na jeden den proměnilo v automobilové muzeum pod širým nebem. Důvodem bylo nejen páté pokračování akce Automobilové klenoty, ale především významné jubileum – 130 let od založení značky Škoda.
Na pečlivě upravených trávnících mezi jamkami se představilo 34 unikátů, přičemž hlavním lákadlem byly nejen historické skvosty značky Škoda, ale i česká premiéra nového elektromobilu Elroq RS.
Expozice nabídla vedle sériových modelů i závodní speciály a klenoty z dob, kdy vozy ještě nesly emblém Laurin & Klement. Návštěvníci si mohli auta prohlížet ze všech stran, často nahlédnout i do jejich interiérů a motorových prostor, a mnohdy osobně pohovořit s majiteli, kteří vozy s láskou udržují v perfektním stavu.
Vzácné historické kusy
Velkou pozornost poutal nádherně zrenovovaný Laurin & Klement FC z roku 1908 se čtyřválcovým motorem. Nechyběla ani Škoda Hispano-Suiza H6B z roku 1928 – majestátní dvoumístný vůz vyráběný s mohutným šestiválcovým motorem o objemu 6,6 litru a výkonu 100 koní.
Mezi meziválečnými vozy zazářila Škoda Popular Monte Carlo ve dvou variantách – v otevřené verzi i jako kupé, představující dokonalé spojení elegance a sportovního ducha.
Unikáty i zapomenuté legendy
Výstava nabídla i méně známé modely, jako je kabriolet Rapid, který byl přestavěn v Británii. Velkou pozornost budil také favorit roadster od firmy Metalex, dnes již opravdová rarita.
Obdivné pohledy přitahovalo i kupé Škoda 1100 OHC z roku 1959, známé svým lehkým hliníkovým rámem a závodním původem. Vystavena byla i formule Metalex Škoda 1-01, která připomněla slavnou éru domácího motorsportu.
Škoda a její sousedé
Vedle škodováckých vozů se na přehlídce objevilo i několik dalších unikátů. Například dvousedadlová Tatra 57 B z roku 1940 nebo Jawa 750 – speciál postavený pro legendární závod 1000 mil československých v roce 1934.
Skvostem z ciziny byl například nádherný Chenard & Walcker z roku 1912, připomínka dnes už téměř zapomenuté francouzské automobilky. Eleganci s velkým E pak předvedla Alfa Romeo Giulietta Sprint z roku 1961.
Více prostoru, více zážitků
Organizátorům se podařilo vytvořit příjemnou atmosféru – auta nebyla natěsnaná na sebe, takže si návštěvníci mohli vozy důkladně prohlédnout. Akce se tak stala ideální pro ty, kteří si chtěli v klidu užít jedinečné propojení automobilové historie, umění a klasického golfového prostředí.

Zdroj: Autorský text, Foto: Ondřej Beran, Video: auto.cz