Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vyzkoušeli jsme sdílené elektrické skútry BeRider. Ukážeme vám, jak na to!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)

Možnosti alternativní dopravy po Praze rostou. Jednou z nich jsou i sdílené elektrické skútry BeRider. Jak to celé funguje? Pojďte s námi nasednout, rádi vám to ukážeme.

Od září loňského roku jsou v ulicích Prahy k vidění zelené sdílené skútry BeRider. Nový mobilitní projekt z inovačního centra Škoda Auto DigiLab má ulevit dopravní situaci v hlavním městě a zákazníkům přinést zajímavou alternativu ve chvíli, kdy zrovna nemají k dispozici vlastní vůz. Podívali jsme se, jak celá služba funguje a co všechno je potřeba, než na skútr usednete poprvé.

Stačí telefon a doklady

Pro používání služby BeRider je klíčová mobilní aplikace pro chytré telefony, kterou stáhnete pro zařízení Apple i Android. Po stažení je nutná registrace, která však zabere nanejvýš několik minut. Vyplníte o sobě základní údaje, ofotíte občanský a řidičský průkaz a přidáte platební kartu. To abyste v aplikaci posléze snadno kupovali balíčky s minutami jízdy. Nemusíte se ničeho bát, veškeré doklady a osobní údaje jsou v bezpečí a chráněné v souladu s GDPR.

Teď už stačí jen počkat na schválení účtu. Zpravidla to trvá něco kolem 15 minut, maximem je 24 hodin. Následně váš účet dostane “zelenou” a vy můžete vyrazit k nejbližšímu skútru. Jako bonus navíc na účtu máte prvních 15 minut na skútrech zdarma. Skútry si tak můžete osahat, aniž byste utratili jedinou korunu. Ceny balíčků najdete v samostatné záložce v aplikaci. Za 100 minut dáte aktuálně 420 Kč. Čím více minut v balíku zvolíte, tím levnější cenu za jednu minutu získáte. S největším balíčkem nyní dáte 2,90 Kč za minutu.

Pozor na zóny

Ještě před první cestou doporučuji otevření mapy a zobrazení takzvaných BeRider zón. To jsou místa, kde můžete skútr vyzvednout a posléze i vrátit. V rámci zóny tak lze učinit na jakémkoliv veřejném parkovišti, včetně modrých, fialových a oranžových zón. Nemějte obavy, zóny jsou velké a jsou v nich zahrnuta veškerá významná místa hlavního města. Přesto se před jízdou raději podívejte, jestli se vaše cílová destinace nachází v zóně. V opačném případě hrozí, že tu jízdu budete moci pouze “pauznout” (za 20 % ceny minutové sazby) a poté najít místo, kde lze skútr vrátit a jízdu ukončit. Dobrou zprávou je, že při samotné jízdě můžete zóny opustit a poté se do nich zase vrátit.

Ve stejné mapě samozřejmě vidíte svou polohu a skútry v nejbližším okolí. U jednotlivých strojů si navíc můžete zobrazit dojezd. To abyste věděli, jestli do vámi požadované destinace dojedete. Ale nebojte, na mapě nikdy neuvidíte skútr s dojezdem jen pár kilometrů. Když kapacita akumulátoru klesne pod určitou hodnotu, skútr z mapy zmizí a čeká na servis. Obsluha přijede, baterky vymění, zkontroluje stav skútru, vydezinfikuje jej a během chviličky je opět připraven k užívání. Uživateli tak odpadají jakékoliv strasti s dobíjením.

Odemknout a jet

Skútr si můžete 15 minut před jízdou zarezervovat, aby vám ho někdo jiný nevyfoukl před nosem. Když se přiblížíte na dostatečnou vzdálenost, můžete jej skrz mobilní aplikaci odemknout a telefon umístit do stojánku s USB nabíjením. Díky tomu nehrozí, že by se vám smartphone během jízdy vybil a vy pak museli řešit, jak ji ukončit.

Ve schránce vzadu najdeme dvě přilby (velikost M a L, skútr uveze až dva cestující) a jednorázové hygienické síťky na vlasy. Namísto přilby sem můžete umístit třeba svůj batoh, abyste jej při jízdě neměli na zádech. Pak už stačí naskočit a vydat se na cestu!

Nebojte, není to nic složitého a zvládne to i úplný nováček, jak ostatně ukazuje Standa ve výše přiloženém videu. A kdybyste si náhodou nevěděli rady, aplikace vám krok za krokem napovídá. Skútr pohybem vpřed sundáme ze stojánku, zapneme režim jízdy, stiskneme brzdu (kroky jsou popsané číslicemi přímo na skútru) a přidáním plynu můžeme vyrazit vstříc dobrodružství. Podobně jednoduché je to i po skončení jízdy. Pohybem vzad skútr opět umístíme na stojánek, vrátíme helmy na svá místa a v aplikaci ukončíme jízdu. Pokud stojíme v BeRider zóně a řádně jsme zavřeli zadní schránku, během chviličky je hotovo. Tak snadné to je!

Služba BeRider ve zkratce

  • BeRider je v provozu od 3. září 2019
  • Za rok existence hlásí 80.000 stažení své aplikace
  • Během roku najezdili uživatelé přes 500.000 kilometrů
  • Po úspěšné registraci získá uživatel 15 minut zdarma
  • BeRider dlouhodobě edukuje uživatele o správném parkování skútrů, tedy tak, aby nezabírali místa pro auta, neparkovali na chodníku atp.
  • Skútry jsou elektrické a negenerují žádné lokální zplodiny

Skútry BeRider v číslech

  • Výkon 3 kW
  • Maximální rychlost 66 km/h
  • Dojezd až 70 kilometrů
  • Hmotnost 93 kg (se dvěma bateriemi)
  • Skútr uveze dvě osoby
  • Služba je dostupná od 18 let, stačí řidičský průkaz A1, A2, A nebo B
  • Nejnižší cena v balíčku je 2,90 Kč za minutu jízdy a 0,58 Kč za minutu pauzy
  • Součástí je držák na mobil, USB port pro nabíjení, dvě helmy v kufru a jednorázové hygienické síťky na vlasy
redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - pallas
23. 10. 2020 13:01
...
U rajské zahrady je ale aj pekný krpál, odhadom tak 12% stúpanie.
Ja by som si taký skúter kúpil domov, súkromne - kto to vlastne vyrába?
13. 10. 2020 10:13
...
Je to super, využívám pravidelně, 3x-4x týdně.
Má to jen dva háčky - maximálka 68 je málo, třeba na Povltavský se dost bojím a do tunelu se mi vůbec nechce. Výkon celkově dost chybí - třeba na prosecký estakádě to ve dvou (80+50kg) jede maximálně 55, v prudších stoupáních jako je ulice U Rajské zahrady se to nedostane přes 25 km/h.