Maserati Merak
Maserati Merak
Autorádio má zásuvku umístěnou vlevo od volantu, přímo pod výdechem ventilace
Maserati Merak
30 Fotogalerie

Vzpomínáte na Maserati Merak? Neptunova placka se dělala 11 let, přesto je vzácná

Lukáš Prejzek

Příležitost vyzkoušet si jednoho z nejvýznamnějších oslavenců jsme získali až pár týdnů před Vánoci, a tak s námi unikátní Maserati Merak začíná nový rok.

Kdykoliv se představí nový model s logem Maserati, jde o obrovskou událost. V minulosti však přepychová italská značka s Neptunovým trojzubcem ve znaku chrlila novinky mnohem častěji. Právě před padesáti lety přitom odhalila model, který dodnes téměř upadl v zapomnění. Tak schválně, vzpomenete si dnes na jméno Merak?

Sportovní model se přitom vyráběl dlouho, a to v období 1972 až 1983. Přesto bylo za jedenáct let vyprodukováno pouhých 630 kusů, tudíž jde v současnosti o značnou raritu. Proto když máme možnost otevřít dveře placatého kupé na malebné podzimním listím zapadané jihočeské návsi, téměř se nám podlamují kolena. A zdaleka to není jen tím, že se při nasedání musíme uctivě a pokorně uklonit až téměř k zemi.

Rok 1972 ve znamení kupé

Představení novinky bylo stejně jako její ambice velkolepé. Pátého října 1972 se podevětapadesáté otevřely brány pařížského výstaviště návštěvníkům gigantického autosalonu, tradičně plného novinek z celé planety. Přestože domácím motoristům tehdy nejvíce učarovala světová premiéra malého, lidového Peugeotu 104, na přehlídce se objevila i spousta nových sportovních kupé koncepce 2 + 2. V Paříži se tak v roce mnichovské olympiády veřejnosti představila první maketa Alpine A 310, Pininfarinovo sériové Ferrari 365 GT/4, malé cenově dostupné kupé DAF 66 Marathon, japonský prototyp kupé Mazda RX 510 s Wankelovým motorem nebo šestiválcové Porsche 911 Carrera RS.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!