Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

WRC zatím marně hledá dalšího účastníka šampionátu. Jakou značku byste v rallye zase rádi viděli?

David Bureš
Diskuze (6)

Ve vrcholné kategorii světového šampionátu v rallye budou i v následujících letech startovat vozy Ford, Hyundai a Toyota. Cílem je však je doplnit o další účastníky.

Světový šampionát v rallye (WRC) v roce 2022 čeká zásadní změna pravidel, v nové vrcholné kategorii nazvané Rallye 1 budou totiž nově startovat vozy s hybridním pohonem. Organizátoři věří, že elektrifikovaný pohon reagující na moderní trendy v automobilovém průmyslu, přiláká nové účastníky. Zatím se ale další značka nenašla.

Ředitel rallye ve FIA Yves Matton tvrdí, že automobilky zkoumají možnosti nových pravidel. „Mohu říci, že někteří další výrobci se dívají na předpisy a prozatím je studují. Nenavrhují auto, spíše chtějí pochopit, jak by se tyto nové vozy mohly hodit do jejich marketingového plánu,“ uvedl v rozhovoru pro server Autosport.

I vzhledem k nutnému vývoji nové techniky však Matton nepředpokládá, že nová značka doplní světový šampionát v rallye dříve než v roce 2024. Podle jeho názoru automobilky potřebují minimálně dva roky na přípravu nového speciálu.

To by znamenalo, že i v následujících dvou sezonách ve vrcholné kategorii WRC uvidíme výhradně závodní speciály tří značek, Hyundaie, Toyoty a Fordu, který je v šampionát zastoupen prostřednictvím týmu M-Sport. Ty už potvrdily, že v sérii pokračují a aktuálně vyvíjí nové speciály podle nových „hybridních“ pravidel. Hyundai jej postavil na bázi nové i20 N, u Toyoty se očekává nasazení GR Yarisu a Ford zatím jezdí s mulou na bázi Fiesty, u níž není vyloučeno nahrazení její karoserie tvary crossoveru Puma. To podle Mattona souvisí s tím, že americká značka je tentokrát více zapojena do vývoje a chce potenciál výrazněji využít.

Vedení WRC přitom již dříve přiznalo, že sonduje zájem i mezi čínskými značkami. Ty sice se světovou rallye scénou zkušenosti nemají, Čína je ale perspektivní trh, a tak by nasazení vozu z Říše středu jistě zaujalo tamější diváky.

Nasazení elektrifikovaných speciálů bylo přitom podle Mattona klíčové, aby si šampionát udržel alespoň stávající účastníky. „Jsem přesvědčen, že bez hybridního pohonu by žádný ze stávajících účastníků neměl skutečný zájem o zapojení se do budoucna. Potřebují tuto hybridní technologii, aby rallye zachovali jako dobrý marketingový nástroj,“ prohlašuje Matton.

Právě dnes tak podporovaný hybridní pohon má lákat i další značky, pro něž by WRC mohlo být opět zajímavé. Nabízí se třeba Mitsubishi (ve WRC skončilo v sezoně 2005), které je dnes velkým propagátorem hybridů. Naopak pro Volkswagen nebo Alpine propagující plně elektrický pohon může být tato elektrifikace „málo“. A Audi se chce v následujících letech angažovat na Rallye Dakar.

Video se připravuje ...

Doporučujeme

David Bureš
Diskuze (6)

Doporučujeme

16. 6. 2021 10:53
Re: Pohled z hlediska historie.
To je věc názoru. Já mám raději vrcholné šampionáty co nejméně omezené. Raději 20 vozů top, než 70 chcípáků. Ale netvrdím, že je to cesta.

A z těch továren, které by měly jet WRC, si to může dovolit každá, jen chtít a rozhodnout se. Nemyslím, že je to pro ně primárně otázka peněz, je jistě těžké posoudit pro značku - továrnu - koncern ne úplně hmatatelný přínos spojený s účastí ve WRC. Zvlášť, když se zrovna nepodaří vyhrát.
Avatar - Mikesus
16. 6. 2021 07:43
Re: To ví každý kdo chybí
Ještě jeho přímý konkurent, myši v buši :-[]
Ty bych tam rád taky viděl.
Avatar - pradeda777
15. 6. 2021 22:45
Re: Pohled z hlediska historie.
Souhlas. Problém je v tom, že účast v WRC je pro většinu továren pekelně drahá. Ztráta prestiže v případě neúspěchu také hraje velkou roli. Řešení spočívá ve snížení celkových nákladů pro účastníky. Minimálně o polovinu. To se dá dokázat pomocí předpisů. Jako na příklad snížením počtu personálu každého týmu na polovinu a zkrácením závodů na jeden den. Všechny vozy by měli mít povolené úpravy jen na úroveň Rally 2. Tyto opatření by určitě přilákalo do soutěže víc továren a další soukromé týmy.
15. 6. 2021 14:41
Pohled z hlediska historie.
WRC je po F1 druhá nejprestižnější automobilová disciplína a možná první, na kterou se dá koukat.

Vliv reklamy by tedy měl být nesporný, zvlášť, když technika se tak nějak podobá sériové produkci. Továrny (nyní koncerny), které chtěly něco znamenat, byly buď v F1 nebo v soutěžích. To však už dnes bohužel neplatí a já to považuji, když už ne přímo za chybu, tak za velikou škodu jak pro úroveň samotného sportu, tak třeba i pro trh a diváckou zábavu.

Vítězné prapory z prachu by měly ještě pozvednout alespoň jedním továrním speciálem minimálně takoví obři jako Stellantis (za Fiata, Lancii, Pažouta, Citruse, Opela), VW (za Audi, VW, Škodu - ta sice nikdy nevyhrála, ale je naše a nějak tam poštěkávala), Subaru a Mitsubishi a asi i Renault (za Renault A110 Alpine).

Když se tedy autor článku ptá rovnou v titulku. Je to však nereálné přání člověka, který bohužel pamatuje doby, kdy tento druh sportu pro lidi - a tím i pro továrny - asi znamenal víc, než dnes.
Avatar - wakantanka
15. 6. 2021 13:47
Re: To ví každý kdo chybí
ale bez CVT :-)