Hyundai, Toyota i Ford pokračují ve WRC. Připravují se na hybridní éru
Ve WRC začnou v roce 2022 platit nová pravidla znamenající příchod hybridního pohonu. Dnešní účastníci šampionátu potvrzují, že v něm budou působit i nadále.
Světový šampionát v rallye čeká v roce 2022 zásadní změna. WRC vstoupí do elektrifikované éry, když začnou platit nová pravidla znamenající příchod speciálů s hybridním pohonem. Nyní promotér zveřejňuje bližší informace o novém pohonném ústrojí.
Zároveň potvrzuje, že oba tovární týmy, Hyundai a Toyota, budou pokračovat i nadále, stejně jako M-Sport, který léta v šampionátu nasazuje vozy značky Ford. Trojice potvrdila, že ve WRC její speciály uvidíme v následujících třech letech, tedy do roku 2024.
To je rozdíl proti současnosti, kdy se obvykle promotér domlouval s týmy na rok dopředu. Tříletá dohoda má zajistit větší stabilitu šampionátu, účastníci tak budou moci lépe plánovat svoji budoucnost. S FIA se přitom týmy domluvily, že se podělí o vývojové náklady nového pohonného ústrojí.
Speciály nové éry mají využívat jednotnou elektrickou část hybridního ústrojí, dodávanou firmou Compact Dynamics, která je součástí dodavatele komponentů Schaeffler. Ta už elektrické komponenty dodává třeba týmům z formule 1, formule E nebo vytrvalostní série WEC.
Hybridní jednotka konkrétně využije baterie s kapacitou 3,9 kWh a 650V elektromotor s výkonem 100 kW a točivým momentem 180 N.m. Ústrojí bude kvůli bezpečnosti uloženo v karbonovém krytu. Ze stejného důvodu bude zesílena také bezpečnostní klec, právě v místech uložení tohoto elektrického ústrojí.
Nové speciály WRC vrcholné kategorie Rallye1 budou plug-in hybridy, které elektrickou část pohonu budou muset využívat za určitých podmínek. Elektrifikaci ale čeká i nižší kategorii Rallye2, jejíž speciály budou nově mildhybridy.
„Hybridní hnací ústrojí je už nedílnou součástí automobilového průmyslu, protože svět směřuje k udržitelnější budoucnosti a je zásadní, aby WRC následovalo tento vývoj. Je to závodění s účelem, poskytnout automobilovému průmyslu perfektní platformu pro výzkum a vývoj, aby mohl komunikovat své nové technologie,“ říká k tomu jednatel promotéra WRC Jona Siebel.
Hyundai přitom již potvrdil, že nový speciál přizpůsobený pravidlům hybridní éry bude postaven na bázi letos uvedeného hot hatche i20 N. Toyota a M-Sport zatím nepotvrdily, jaký vůz ve WRC nasadí. V případě japonské značky se však očekává použití GR Yarisu, který už se na nasazení ve světě WRC připravoval během vývoje silničního auta.