Xiaomi updatem omezilo extrémní výkon verze Ultra. Po silné kritice změnilo názor
Elektromobily jsou levnější cestou, jak se dostat k výkonům dříve vyhrazeným supersportům. Nejvíce to platí v Číně, kde jedno z nejvýkonnějších aut vůbec nabízí Xiaomi. Jenže po sérii nehod se automobilka rozhodla, že mít přes 1.000 kW na běžné ulici možná není nejlepší nápad.
První model automobilky Xiaomi i rok po uvedení plní čínská média fotkami a videi nehod. Ta zatím nejhorší se stala v březnu a zemřeli při ní tři lidé. Většinou přitom jde o chybu řidiče, který nezvládl vysoký výkon elektrického vozu. A to šlo v naprosté většině případů o některou z běžných verzí SU7 a ne o sportovní Ultra.
Xiaomi SU7 má základní verzi se zadním pohonem, 220 kW výkonu a nejvyšší rychlostí elektronicky omezenou na 210 km/h. Silnější provedení má celkový výkon 495 kW, pohon všech kol a maximálku 265 km/h. Ultra už však dostalo hned tři elektromotory, jeden vepředu (288 kW) a dva vzadu (2x 425 kW), s kombinovaným výkonem 1.138 kW a maximálním točivým momentem 1.770 Nm. Zadní elektromotory se umí roztočit až do 27.200 otáček za minutu, zrychlení z nuly na stovku zvládá sedan za 1,98 sekundy a maximální rychlost je 359 km/h.
To už přišlo hodně i samotné automobilce a s nedávným softwarovým updatem na verzi 1.7.0 omezilo dostupný výkon na zhruba 660 kW. Kdo chce s novým softwarem odemknout plný výkon, musí odjet kolečko na schváleném okruhu, nový systém teprve pak rozhodne o zpřístupnění. Přepnutí do nejvýkonnějšího režimu navíc nově zabere 60 sekund, aby se zamezilo spontánnímu přepínání třeba na semaforech.
Podle automobilky jde hlavně o bezpečí, protože nejvýkonnější režim SU7 Ultra byl od počátku určen pro okruhové ježdění a ne pro běžné silnice, navíc se u něj počítá s odpovídajícími pneumatikami a přípravou před jízdou. Standardní verze elektrického sedanu se naopak podle automobilky na okruh nehodí, došlo tam ostatně k několika nehodám kvůli poněkud poddimenzovaným brzdám.
Jenže nový software se v Číně setkal se značnou nevolí majitelů, kterým se nelíbí, že jim automobilka omezila výkon, se kterým si auto kupovali. Na online platformách se tak rozjela silná kritika výrobce, ačkoliv se našli i lidé chválící Xiaomi za přístup k bezpečnosti. Kritizována byla i komunikace, automobilka totiž předem neoznámila, že je něco podobného v plánu.

Silná kritika však nakonec vedla k otočení názoru a Xiaomi ve zprávě oznámilo, že od nového omezení ustupuje. S novým updatem by tak měl být plný výkon znovu odemknut i na vozech, kde již k omezení došlo. Automobilka slíbila do budoucna lepší komunikaci ohledně softwarových změn a také větší spolupráci s komunitou majitelů jejich modelů.
Xiaomi ještě letos uvede svůj druhý model YU7, tentokrát půjde o sportovně laděné SUV, vzhledem připomínající Ferrari Purosangue. I to nabídne více výkonových verzí, základ si vystačí s pohonem na zadek a výkonem 235 kW, prozatímní vrchol dostane čtyřkolku a 508 kW. Později by mělo následovat také větší SUV se sériovým hybridem.
Zdroj: Carnewschina, Zdroj foto: Xiaomi, Zdroj videa: C-NCAP