Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Xpeng G9 je nejrychleji se nabíjející SUV světa. Prodávat se bude i v Evropě

Filip Melich
Diskuze (25)

Značka Xpeng představila svoji vlajkovou loď G9. Luxusně pojatý elektromobil má být nejrychleji se nabíjející SUV světa. K čínským zákazníkům dorazí letos, později také k evropským.  

Čínská automobilka Xpeng oficiálně představila svou novou vlajkovou loď, která se zároveň stává čtvrtým modelem značky – elektrické SUV G9. Xpeng slibuje, že jde o nejrychleji se nabíjející SUV světa. Stejně tak má jít o auto stojící na první čínské sériově vyráběné 800V platformě. Na čínský trh vstoupí ještě letos, následně se chystá do Evropy.

Platforma pracující s napětím 800 V využívá baterii z karbidu křemíku, což je prý první takové řešení v sériové výrobě na čínském trhu. Konkrétní kapacitu baterie Xpeng neuvádí, ale auto prý podporuje nabíjení výkonem až 480 kW, a to na nabíjejících stanicích značky. Výrobce slibuje, že v nejlepším případě nabití z 10 na 80 % kapacity baterie proběhne za 15 minut. Nabíjení po dobu 5 minut má přidat až 200 kilometrů dojezdu. I v případě využití cizích rychlonabíjecích stanic má být nabíjení nadprůměrně rychlé.

Video se připravuje ...


Model G9 dle metodiky CLTC (čínská obdoba WLTP) nabídne dojezd až 702 kilometrů na jedno nabití. Bavíme se o provedení s pohonem zadních kol a pravděpodobně větší baterií. V případě verze s pohonem všech kol jde až o 650 km. Se (zřejmě) menší baterií zadokolka ujede až 570 km. Prodloužení dojezdu má pomáhat i aerodynamicky optimalizovaná karoserie vozu.

Kromě rychlého nabíjení a nadprůměrného dojezdu má G9 nabídnout druhou generaci asistenčních systémů značky. Za tímto účelem je novinka vybavena 31 senzory, přední kamerou a dvojicí laserových senzorů LiDAR. To se týká vrcholných provedení, nižší výbavy dostanou vylepšenou první generací asistenčních systému Xpeng.

Uvnitř je Xpeng G9 vybaven novým hlasovým asistentem, který i bez přístupu k internetu zvládne ovládat přes 600 funkcí vozidla a reagovat v řádu milisekund. Značka se dále chlubí novým 3D digitálním prostředím, a to včetně 3D mapových podkladů, které se v reálném čase aktualizují a promítají na 14,96palcovou dvojitou obrazovku na vrcholu palubní desky.

Video se připravuje ...


Multimediální systém Xpengu se nazývá Xopera a dokáže nabídnout až 18 reproduktorů a podporu Dolby Atmos. Kromě reproduktorů G9 zapojuje i vibrační jednotky v sedadlech, změny ambientního osvětlení či klimatizace a vypouštění vůně do ventilace, aby při relaxování, sledování filmů či poslechu hudby vytvořil něco, čemu Xpeng říká „pohlcující 5D zážitek“.

Zůstaneme-li ještě uvnitř vozu, zavazadlový prostor nabídne 660 litrů objemu a až 1.576 litrů v případě sklopení opěradel zadních sedadel. Když se přesuneme k exteriéru, Xpeng G9 na délku měří 4.891 milimetrů, na šířku 1.937 mm a na výšku 1.680 mm. Pro srovnání, Xpeng G9 je o téměř 24 centimetrů delší než Škoda Enyaq iV a o necelých 6 centimetrů širší a vyšší.

Na výběr je mezi pohonem zadních nebo všech čtyř kol. Zadokolky jsou nabízeny ve třech verzích (570G, 570E a 702E), přičemž stejný počet provedení nabídne také čtyřkolka (650E Performance, 650X Performance, 650X Launch Edition) – číslo v názvu odkazuje na dojezd vozu v kilometrech dle CLTC.

Všechna provedení mají maximální rychlost omezenou na 200 km/h. Zadokolky z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,4 sekund a čtyřkolky za 3,9 s. S pohonem zadních kol se pojí maximální výkon 230 kW a točivý moment 430 Nm. U čtyřkolky se přidává přední elektromotor nabízející 175 kW a 287 Nm – kombinované hodnoty Xpeng neuvádí. Čtyřkolky dále mají ve standardní výbavě vzduchové odpružení.

První zájemci v Číně se vozu dočkají v říjnu letošního roku. Základní ceny bez příplatků se budou pohybovat od 309.900 do 469.900 čínských jüanů, tedy v přepočtu od 1,1 do 1,7 milionu korun. Xpeng však také počítá s dovozem modelu G9 do Evropy, přičemž konkrétní evropské specifikace se teprve dozvíme.

Filip Melich
Diskuze (25)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
26. 9. 2022 21:39
Re: Mhmmm
Ten predok je hnus, ale bok a zadok vypadá celkom obstojne.
Introš zachraňuje iba farebná kombinácia a pekné sedačky.
26. 9. 2022 19:09
Re: Mhmmm
co? všechno. líbí se mi strohý, nenačančaný design, bez kudrlinek. je to takový funkcionalismus na 4 kolech. a vnitřek je parádní, hlavně na číňana
26. 9. 2022 16:20
Re: Hodnoty
Bylo to tam
Avatar - wakantanka
26. 9. 2022 16:17
Re: Re: Vyzerá to
Mno nemyslím si že to tu budú predávať za misku ryže :) Ani kvalitný číňan nie je a nebude za hubičku, stačí pozrieť za koľko predávajú ten Dong Feng či ako sa to volá.
Avatar - Mokrous
26. 9. 2022 15:33
Re: Hodnoty
Výrobce píše 400kW a 600A+