Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za volantem Aston Martinu Vantage Roadster: Snový základ s výkonem 665 koní

Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
24 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Britský výrobce sportovních aut loni oficiálně vstoupil na český trh. Jednou ze žhavých novinek v nabídce je mimo jiné otevřená varianta nejmenšího modelu Vantage, která ovšem patří mezi nejvýkonnější auta na trhu.

Aston Martin nejen v Česku považujeme za exotiku typu Ferrari či Lamborghini. Ve srovnání s italskými konkurenty ovšem britské sporťáky vyjdou na méně peněz. Výjimkou je snad jen vrcholné gran turismo Aston Martin Vanquish, jehož cena se pohybuje okolo 10 milionů s daní. Naproti tomu nejmenší vantage vyjde na podobné peníze jako Porsche 911 Carrera GTS. A pokud byste náhodu zatoužili po zcela nové variantě Roadster, zaplatíte za ni 212.500 eur neboli 5.308.000 Kč i s DPH.

Jenže zatímco zmíněné 911 Carrera GTS má „pouze“ šestiválec o objemu 3,6 litru, výkonu 398 kilowattů a točivém momentu 610 Nm, Aston Martin Vantage nabídne plnotučný osmiválec s dvěma turbodmychadly od AMG, který ze čtyřlitrového objemu vymáčkne famózních 489 kW (665 koní) a plných 800 newtonmetrů, jež míří primárně na zadní kola. To na vstupenku do světa Aston Martinu není vůbec špatné, že?

Vývoj roadsteru probíhal současně s kupé, které bylo představeno o něco dříve, přičemž drobná vylepšení, na která se přišla u otevřené verze, nakonec budou dostupná i u uzavřeného modelu, jak mi potvrdil James Owen z vývoje. Kabriolet profituje mimo jiné z toho, že je pouze o 60 kilogramů těžší. Na silnici či na okruhu proto předvádí prakticky totožně suverénní výkony. A navíc se může pochlubit nejrychlejší střechou na trhu. Její složení či otevření totiž zabere pouze 6,8 sekundy, přičemž tenhle proces funguje v rychlostech až 50 km/h.

Ačkoliv lidé z Aston Martinu označují modelovou řadu Vantage za sportovní, já v ní vidím spíše ultimátní GT, což ale není vůbec na škodu. Z osobní zkušenosti s roadsterem si totiž dokážu představit, jak s tímhle autem jedu z Česka klidně až na francouzskou Riviéru, byť bych musel dost nalehko, jelikož zavazadelník pojme jenom 200 litrů, což vystačí na jeden středně velký kufr a několik drobností.

Video placeholder
Aston Martin Vantage Roadster • Zdroj: Aston Martin

Prezentace nového Aston Martinu Vantage Roadster v Rakousku a Německu byla vlastně moje premiérová zkušenost s touhle značkou. Přesto jsem se za volantem cítil jako doma. Hodně tomu pomohla ergonomie. Britové tvrdí, že klasická tlačítka jsou u luxusních téměř povinností, a to nejen z praktického hlediska. Už jen pocit, že saháte na něco fyzického, co vám na stisknutí i odpoví, je v dnešní době lehce výjimečný. V astonu navíc nemusíte sahat na žádné náhražky. Co vypadá jako kov, i kov je. Stejně jako v případě uhlíkových vláken.

Moc se mi líbí, že de facto jedním tlačítkem a potvrzením na středové obrazovce s úhlopříčkou 10,25“ vyřadíte všechny otravné „asistenty“, které vás při jízdě pouze rozptylují a nebezpečí srážky spíše přivolávají. Na rozdíl od Bentley, které dostalo upravený palubní systém z Audi, si Aston rozhraní vyvíjí vlastními silami. Menu je přehledné, nikde nemusíte nic hledat, k dispozici navíc máte i poměrně velké množství klasických ovladačů, takže teplotu, vyhřívání/odvětrávání sedadel, jízdní režimy, aktivní klapky ve výfuku, plátěnou střechu a další funkce proto ovládáte na středovém tunelu, který naštěstí netrpí změtí tlačítek, jako tomu bylo v některých starších porsche. Potěší i špičkové zpracování, které u luxusních automobilek z Británie přitom není vždy zaručené.

Aston Martin Vantage RoadsterAston Martin Vantage Roadster | Zdroj: Aston Martin

Srdce od AMG

Provázanost s Mercedesem, potažmo jeho divizí AMG, Aston Martinu přineslo zejména dvojitě přeplňovaný osmiválec 4.0, který si ovšem Britové přizpůsobili k obrazu svému. Ve srovnání s předchozí generací modelu Vantage má agregát větší turbodmychadla, upravený tvar vačkových hřídelí a optimalizovaný kompresní poměr.

V Mercedesech-AMG je tenhle pohon kombinován s mild-hybridem, v astonech tahle výpomoc i kvůli výrazně nižší výrobě není zapotřebí. Liší se také převodovky. Německé modely sázejí na devítistupňový automat vlastní konstrukce, britská značka sáhla po osvědčeném a všeobecně vynikajícím osmirychlostním automatu od ZF. Síla potom na zadní kola putuje skrze elektronicky řízený samosvorný diferenciál.

Aston Martin Vantage Roadster: Technické údaje
MotorV8, benzin, twinturbo
Zdvihový objem [cm3]3982
Výkon [kW/min]489/6000
Točivý moment [N.m/min] 800/2000
Kompresní poměr 8,6 : 1
Převodovka8 AT
Max. rychlost [km/h]3,6
Zrychlení 0-100 km/h [s]325
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km]12,3
Vnější rozměry [mm]4495 x 2045 x 1285
Rozvor [mm]2705
Zavazadlový prostor [l]200
Pohotovostní hmotnost [kg]1665
Pneumatiky 275/35-325/30 ZR21
Převodový poměr řízení12,8 : 1
Základní cena [Kč]212.500 eur (5.308.000 Kč)

Díky ultrapevné a lehké hliníkové konstrukci a kompozitním panelům karoserie Aston Martin Vantage Roadster váží pouze 1665 kilogramů. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou se staženou střechou dosahuje poměru 49 : 51, s nataženou pak ideálních 50 ku 50 jako u kupé.  Zavěšení kol vychází z konceptu používaného v závodních vozech, s lichoběžníkovou přední a víceprvkovou zadní nápravou, vinutými pružinami a adaptivními tlumiči Bilstein DTX.

Přední brzdové kotouče  jsou na přání karbon-keramické (průměr 410 milimetrů) a mají šestipístkové třmeny. Vůz používá pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5 se směsí, která byla vyladěna právě pro tenhle model. K dispozici máte systém Advanced Traction Control, který dovoluje nastavit jednu z osmi úrovní kontroly trakce: výchozí úroveň pět je optimalizována pro dosažení nejrychlejších kol projetých čistou stopou. Čím nižší je číslo, tím více systém zasahuje. ESP může zůstat aktivní i v nejostřejším módu Track, stabilizaci pak vypnete stisknutím tlačítka na středovém tunelu.

Aston Martin Vantage RoadsterAston Martin Vantage Roadster | Zdroj: Aston Martin

Jako doma

Aston Martin Vantage Roadster je navzdory své síle a dynamice, za kterou by se nemusely stydět ani hypersportovní auta s násobně vyšší cenou, není vůbec zákeřný. Čekal jsem, že si prvních několik desítek kilometrů budu muset na auto zvykat, jenže stačilo pět minut a já měl pocit, jako bych roadster řídil minimálně několik hodin.

Tužší řízení skvěle reaguje na povely. Je přesné, ale nikoliv zbrklé. Motor v nižších otáčkách jen spokojeně brumlá, stačí ale přitlačit plynový pedál a i v automatickém režimu dokáže automat bleskově podřadit klidně o dva stupně. Nebo můžete velkým levým pádlem dvakrát kliknout. Jakmile se osmiválec přehoupne přes 3500 otáček, vantage začíná to pravé potěšení. Ve vysokých otáčkách je akcelerace opravdu masivní, že by jí mohly závidět i výkonné elektromobily. Rychlost, s jakou se po dlouhých rovinkách přiblíží zatáčky, je ohromující.

Bleskový sprint následuje prudké brzdění do ostrého oblouku, kterých je v okolí Salcburku opravdu dost. Zadní válce o šířce 325 milimetrů mají tolik přilnavosti, že vám pohon všech kol minimálně na suchu nebude nikdy chybět. I když v zatáčce trochu více přišlápnete plyn, kola zůstávají přilepená k asfaltu.

Auta se stahovací střechou si pořizujeme nejen kvůli sluníčku, ale i nefiltrovanému zvuku. Astony mají trochu jiný projev než mercedesy od AMG. Ty se vyznačují opravdu hlubokým „hlasem“, který připomíná stíhačky z 2. světové. Vantage Roadster si zachovává typické osmiválcové hřmění, zároveň se ale snaží o vyšší tóny. Když pak projíždíte horské vlásenky se staženou střechou nebo si v tunelu podřadíte na dvojku, dostanete do uší takovou melodii, na kterou dlouho nezapomenete. Pro introverty tohle auto rozhodně není, vedle toho totiž při povolení plynového pedálu rádo prská do koncovek výfuku.

Když ale chcete nerušeně plout krajinou, stačí nechat standardní sportovní režim, vypnout aktivní klapky a nechat čtyřlitrový agregát převalovat okolo 1200 otáček.

Po několika stovkách klidných i ostrých kilometrů za volantem mám z Aston Martinu Vantage Roadster pocit, jako bych ho znal roky. Řídí se totiž krásně intuitivně, neklade na vás žádné přehnané nároky (na to jsou jiná auta), přesto vás dokáže nesmírně pobavit a občas i vyděsit tím, jak úžasně zrychluje. Díky relativně kompaktním rozměrům, na délku totiž neměří ani 4,5 metru, je na okreskách krásně hbitý, čemuž napomáhá i stále relativně nízká hmotnost.

Ačkoliv dosud jsem byl nadšeným fanouškem Porsche 911, pokud bych hledal sportovní gran turismo okolo 5 milionů, možná bych raději skončil u osmiválcového aston martinu. Jednak kvůli neskutečné síle, jednak pro jeho výjimečnější charakter. Jestliže s trochou nadsázky 911 potkáte na každém třetím rohu, s Aston Martinem Vantage Roadster budete za exota v tom nejlepším smyslu slova.

Zdroj: Autorský článek, video: Aston Martin

Vstoupit do diskuze (5)