TEST Za volantem Mercedesu E 300 BlueTec Hybrid – Proč vůbec vznikl?
Když chce Evropan šetřit, jede dieselem, zatímco Američan zabzučí hybridním modelem. K čemu a pro koho je však kombinace vznětového agregátu a elektromotoru? Evropany hybrid nezajímá a přísnými americkými emisemi zase neproleze diesel. S takto jednoduchým přesvědčením jsme si na cestě do Stuttgartu kladli hlavně otázku proč. Tedy proč to auto vlastně vzniklo a kdo si jej má koupit.
Vysvětlí nám to až Heinz-Jürgen Neu, koordinátor projektu hybridní třídy E. „Velké firmy často chtějí demonstrovat svoji odpovědnost vůči životnímu prostředí. Činí tak třeba i omezením emisí CO2 vypouštěných služebními vozidly. A jelikož právě vedoucí pracovníci mají jít příkladem, týká se to i aut pro manažery. Model E 300 BlueTec Hybrid s emisemi CO2 jen 109 g jim umožní zůstat u vozů, na něž jsou zvyklí. Kdybychom hybridní třídu E neudělali, museli by přesednout třeba do menších a méně prestižních japonských hybridů,“ tvrdí Neu.
Zároveň přiznává, že auto je postaveno tak, aby jej i odpůrce hybridů mohl používat zcela stejně jako běžný dieselový Mercedes E. Prostě aby se vlk ekologických populismů nažral a koza zůstala celá.
Jako první nahlížíme do zavazadelníku. Jsme totiž zvědaví, kolik místa pro kufry zabraly baterie. Zůstal ovšem úplně stejný. Malý „battery-pack“ s kapacitou jen 0,8 kWh se totiž nachází v motorovém prostoru. Napájí elektromotor umístěný mezi motorem a sedmistupňovou automatickou převodovkou, který vůz postrkuje dopředu (ano, to je to pravé slovo) skromným výkonem 20 kW a točivým momentem až 250 N.m. Jenže točivý
moment k pěti stům newtonmetrů dvouturbového vznětového čtyřválce z modelu 250 CDI nepřipočítávejte – kde vznětový dieselový nastupuje, tam už elektromotor pozvolna končí.
Čistě na elektřinu toho moc nenajedete. Pohánět vozidlo stačí tak do třiceti, pak musí spustit spalovací agregát. Reakce na sešlápnutí plynu, která obsahuje startování a roztáčení dieselu (nejprve se roztočí, až pak se připojí k hnacímu řetězci) samozřejmě trvá déle než u standardního naftového Mercedesu E. Ve vyšších rychlostech zhasne diesel po ubrání plynu a elektromotor se snaží pomáhat udržovat nabranou rychlost – šanci má tak z kopce či s větrem v zádech.
Víc než běžné hybridní činnosti se nám líbilo plachtění, klouzání z kopců bez motoru. Totiž i některé konkurenční vozy již po sundání nohy z plynu automaticky vyřadí na neutrál. Ale nevypnou motor, protože něco musí pohánět posilovač brzd, řízení a klimatizaci. Hybridní třída E však má tyto věci elektrické, takže si můžete tichoučkého svistu užívat v každém klesání. A pak se hodí i elektromotor – lehkým přišlápnutím plynu vás postrčí ten kousíček přes vrchol dalšího stoupání, odkud je zase možné plachtit.
Technické údaje a ceny | ||
Model | E 250 CDI | E 300 BlueTec Hybrid |
Vznětový motor | 16V čtyřválec 2148 cm3 biturbo | 16V čtyřválec 2148 cm3 biturbo |
Výkon (kW) | 150 | 150 (+20) |
Točivý moment (N.m) | 500 | 500 (+250) |
Maximální rychlost (km/h) | 242 | 242 |
Zrychlení na 100 km/h (s) | 7,5 | 7,5 |
Průměrná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,0 | 4,2 |
Emise CO2 (g/km) | 130 | 109 |
Cena (Kč) | 1 188 216 | 1 263 600 |