Za volantem Renaultu Clio E-Tech: Hybridní učeň F1 potěší spotřebou i jízdou
Renault není na poli elektrifikace žádným nováčkem, přesto začal spalovací motor s elektromotorem v sériovém autě kombinovat až teď. A první dojmy naznačují, že čekání se vyplatilo!
Na začátku to přitom celé zas až tak idylicky nevypadalo. Cestou z Prahy do Dlouhé Lhoty se honila mračna, občas lehce sprchlo a my přijížděli s obavami, jestli neskončíme úplně promočení a s minimálními jízdními zážitky. Krátce před cílovou destinací se ale nebe rozjasnilo, vykouklo sluníčko a venku bylo tak akorát na košili. Jako by někdo tam nahoře chtěl, abychom si před koncem turbulentního roku 2020 užili ještě aspoň jednu hezkou automobilovou akci.

Hlavní hvězdy? Elektrifikované novinky francouzského Renaultu – hybridní Clio E-Tech a plug-in hybridní Captur a Mégane E-Tech. Dnes si popovídáme o prvně jmenovaném, ale nebojte, i na dvojičku do zásuvky na našem webu ještě přijde řada. Symbolicky jsem novinky francouzské značky vyzkoušel ve stejný týden, na jehož začátku jsem Renaultu vrátil dlouhodobě testovaný elektromobil Zoe. Na finální verdikt týkající se tohoto elektrického autíčka se také můžete těšit co nevidět... ale teď už pojďme na to hlavní!
Nenápadný šetřílek
Hned u vjezdu k Panství Dlouhá Lhota si všímáme vyřádkovaných novinek Renaultu. Z těch elektrifikovaných je Clio E-Tech nejméně nápadné, od klasického Clia jej takřka nerozeznáte. I když má za úkol šetřit a produkovat nižší emise, na elektrické značky si musí nechat zajít chuť (na ty u nás dosáhnou až plug-in hybridy). Na rozdíl od Capturu a Méganu do zásuvky chybí i další víčko s konektorem pro nabíjení. Clio E-Tech je „klasický“ hybrid, jenž si vystačí bez šťávy dodané externě.
Geny formule 1
Chtěl jsem tedy původně napsat geny šampionů, ale poslední mistrovské vavříny Renaultu coby továrního týmu z let 2005 a 2006 už jsou pořádně vousaté. A navíc získané dávno před příchodem takzvané hybridní éry formule 1. Do té se Renault po několikaleté pauze vrátil až v roce 2015, byť mezitím působil coby dodavatel pohonných jednotek mistrovskému Red Bullu. Tuto odbočku nepíšu náhodou… Hybridní systém Clia E-Tech (a vlastně i Capturu a Méganu E-Tech) v mnohém vychází ze zkušeností a poznatků, které francouzská automobilka nasbírala v šampionátu F1.
Clio je postavené na modulární alianční platformě CMF-B, u které se od počátku počítalo se zástavbou elektrifikovaného pohonu. Renault však stavbu svého prvního sériového hybridu pojal ještě trochu jinak. Nebral jej jako spalovací auto, ke kterému přidělá nějaké ty elektromotory a baterku. Od počátku jej chápal jako elektromobil, kterému ve vyšší zátěži spalovací jednotka vypomůže.

Že se Renault nerozhodl jen opisovat od zkušenější konkurence dokazuje i 150 registrovaných patentů souvisejících s hybridní technologií. Srdcem hybridního Clia je 1,6litrový atmosférický čtyřválec. Základ je shodný se šestnáctistovkou SCe, jíž známe z dřívějších vozů Renault a Dacia, tento agregát je však značně modernizovaný. Motor pracuje v Atkinsonově cyklu, má jiné písty či ojnice. Hlavně ale spolupracuje s vysokonapěťovým startér/generátorem (HSG) a elektromotorem vestavěným v tělese převodovky. Spalovák dodává výkon 68 kW, hlavní elektromotor 36 kW, HSG může přidat dalších 15 kW. Renault se chlubí systémovým výkonem 103 kW (140 k), což by pro auto velikosti Clia mělo být víc než dost. Zapomenout nesmíme na akumulátor s kapacitou 1,2 kWh, jenž přidává 38 kg hmotnosti.
Klíč k úspěchu představuje automatizovaná převodovka Multi-Mode (viz video výše), jež spalovací motor se dvěma elektromotory propojuje. Jde o sofistikované řešení, které může nabídnout 15 různých variant kooperace jednotlivých motorů. Všechno propojení je přes ozubená kola, vlastně jsou to dvě převodovky v jednom těle se dvěma převody pro hlavní elektromotor a čtyřmi pro motor spalovací. Mechanickou synchronizaci nahrazuje elektrická, jež před změnou převodu vyrovnává otáčky ozubených kol. Nechybí ani efektivní systém rekuperace kinetické energie (15 nebo 50 kW) při uvolnění plynu a brzdění. Intenzitu může řidič ovlivnit zařazením zmiňovaného režimu B.
Příjemné svezení
Jednou z výhod celého toho sofistikovaného systému jsou čistě elektrické rozjezdy za všech okolností. Pro automobilku jsou zase klíčové tabulkové hodnoty. Clio E-Tech slibuje průměrnou spotřebu 4,4 litru ve městě a emise nanejvýš 91 gramů CO2 na kilometr. Mě ale pochopitelně zajímala praxe.
Na podrobnější hodnocení včetně popisu jednotlivých jízdních režimů a funkcí hybridního ústrojí si musíme počkat až na tradiční redakční test. Renault pro nás připravil zhruba 30 km dlouhý úsek, který jsem absolvoval ve vláčku s ostatními kolegy za instruktorem, jenž s námi byl spojen vysílačkou a o hybridním pohonu nás celou cestu instruoval. První svezení lze tedy chápat jen jako takovou malou ochutnávku, ze které jsem si ale přeci jen odnesl alespoň hrstku prvních dojmů.
Okamžitě si všimnete tichých a hbitých rozjezdů, které nemají daleko k elektrickému Renaultu Zoe. Spalovací motor se o slovo přihlásí později, nebo při razantnějším sešlápnutí plynového pedálu. Pokud ale bedlivě nesledujete digitální přístrojový štít, střídání jednotlivých režimů a připojování spalovacího motoru takřka nerozpoznáte. Trasu jsem absolvoval se zařazeným béčkem a v režimu My Sense. To je mód, ve kterém práci hybridního systému necháváte kompletně na autě. To kalkuluje a snaží se vymyslet co nejefektivnější využití.
Systém je nenápadným, avšak příjemným společníkem. Reakce na plyn jsou okamžité a zařazený režim B mě výrazným brzděním nijak nepřekvapuje, neb mám za sebou několik týdnů v elektrickém Zoe. Nezkušeného uživatele však může intenzita brzdění zaskočit (však se také po puštění plynového pedálu rozsvítí brzdové světlo a vůz zpomaluje až na nějakých 7 km/h, kde už musíte sáhnout po konvenční brzdě), je to však jen o zvyku. Renault říká, že Clio E-Tech zvládne až 80 % městského ježdění jen a pouze na elektřinu. A pocitově nemáme důvod nevěřit. Přes Příbram popojíždíme v tichosti a budíky skutečně ukazují, že systém využívá jen a pouze elektřinu. Na výjezdu z města jde pedál alespoň jednou až k k podlaze a v Cliu se probouzí všech 140 koníků majících se čile k světu. O dynamiku při rychlejších přesunech bych si starost nedělal.
Jsem zvědav, jak si technika povede při dlouhodobějším testování. Tam se podrobně zaměříme na naladění podvozku, jehož nastavení se pro hybrid samozřejmě muselo upravit, na hlubší zkoumání už ale nezbyl čas. Náš zkušený školící instruktor však říká, že za něj je naladění možná nejlepší z aktuální nabídky nového Clia. Inu, rádi se co nevidět přesvědčíme!
Renault Clio E-Tech (technická data a české ceny) | |
E-Tech 140 | |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 |
Převodovka | Multimódová automatická |
Max. výkon spalovacího motoru [kW/min] | 67/5600 |
Max. výkon elektromotoru [kW] | 36 |
Max. výkon startér-generátoru [kW] | 15 |
Systémový výkon [kW] | 103 |
Max. točivý moment spalovacího motoru [Nm/min] | 144/3200 |
Max. točivý moment elektromotoru [Nm] | 205 |
Max. točivý moment startér-generátoru [Nm] | 50 |
Kapacita baterie [kWh] | 1,2 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 |
Max. rychlost [km/h] | 180 |
Spotřeba město/mimo/kombi [l/100 km] | 4,4-4,7/4-4,4/3,6-4 |
Emise CO2 [g/km] | 82-91 |
Objem zavazadlového prostoru s rezervou/bez [l] | 243/299 |
Provozní hmotnost/nosnost [kg] | 1313/520 |
Cena Zen [Kč] | 474.000 |
Cena Intens [Kč] | 509.000 |
Cena R.S. Line [Kč] | 539.000 |
Top 8 podle RNews.cz
Na slovíčko jsem si přizval ještě kolegu Aleše z magazínu RNews.cz, který z našich článků určitě dobře znáte. Aleš je nezávislým expertem na techniku Renaultu a často u nás jako první informuje o důležitých novinkách týkajících se francouzské automobilky a celé skupiny. Není náhodou, že s ním na svých speciálech rád spolupracuje i technický specialista Světa motorů Martin Vaculík. Aleše jsem poprosil, aby vypíchnul pár bodů o novém Cliu E-Tech, které jej po prvních jízdách zaujaly. Tady jsou:
- Zcela nová hybridní platforma, kterou Renault vyvíjel takřka 10 let a na rozdíl od drtivé většiny konkurence je navržena opačně. Vývojáři systém pojali jako elektromobil se spalovacím motorem, nikoliv jako klasický vůz s elektromotory.
- Velkou technickou zajímavostí je převodovka, která je v podstatě středobodem celého hybridního ústrojí. Přepíná různé kombinace pohonů. Jde o vlastní vývoj Renaultu a v oblasti hybridů opravdu o revoluční počin. Mezi motorem a převodovkou chybí spojka, jednotlivé rychlosti nemají synchronizaci. Převodovka je totiž sekvenčního typu, principiálně jako u závodních aut. Jsou zde dvě rychlosti pro elektromotor a čtyři rychlosti pro spalovací motor. Celkově však umí vykouzlit 15 režimů ve kterých může hybrid fungovat (různé kombinace dvou elektromotorů a spalovacího motoru).
- Hybrid s výkonem 140 koní bez dobíjení představuje zajímavý kompromis mezi moderní technikou a dostupnou cenou.
- Baterie nad zadní nápravou přispěla k lepšímu rozložení hmotnosti a spolu s přeladěným podvozkem se Clio na silnici chová skoro jako vůz segmentu C.
- Hybridní ústrojí je uživatelsky velmi přívětivé, mezi různými režimy se snadno přepíná, stejně jako se snadno aktivuje plně elektrický režim.
- Vůz se za všech okolností rozjíždí na elektromotor. Nabídne tedy velmi podobné zážitky jako 100% elektromobil, tedy zejména okamžitou reakci na plyn.
- Unikum mezi hybridy je další funkce známá z elektromobilů - režim B, tedy režim zvýšené rekuperace. Baterie se dobíjí rychleji a vůz po uvolnění plynového pedálu výrazně brzdí (dokonce vzadu svítí brzdová světla). S trochou cviku tak lze Clio řídit takřka jedním pedálem, jako opravdový elektromobil.
- Systém zaujal efektivitou rekuperace, baterie se dobíjí opravdu rychle. Pokud by nestačilo dobíjení skrze rekuperaci, naskočí spalovací motor, který baterii poměrně rychle dobije.