Za volantem Subaru Impreza 6. generace: Výbornému podvozku motor nestačí
Nové Subaru Impreza přišlo na český trh s ambiciózním ceníkem, ovšem oproti minulému nabízí obrovskou řadu vylepšení. Podvozek je snad ještě lepší a uvnitř je vůz tišší. Není však pro vysoké lidi a výkonu nemá na rozdávání.
Impreza je modelem, který v rukou Colina McRae, Richarda Burnse či Pettera Solberga proslavil značku Subaru po celém světě. I já jsem se právě díky těmto třem legendám automobilových soutěží stal jejím fanouškem. A protože pátá generace imprezy jezdila opravdu skvěle, nemohl jsem si nechat ujít příležitost alespoň krátce se svézt s generací šestou.
Nižší sestra crossoveru Crosstrek se světu představila už koncem roku 2022, do Evropy však přijela mnohem později a na webu českého zastoupení značky se ceník objevil v posledních dnech roku 2023. V duchu celého automobilového trhu je její základní cena 845 tisíc korun opravdu ambiciózní, zejména v situaci, kdy jediná nabízená motorizace – dvoulitrový e-Boxer – mezigeneračně kvůli zpřísnění emisních pravidel oslabila a nabídne pouhých 136 koní.
To je však jediné místo, kde si šestá generace oproti té páté pohoršila, ujišťuje automobilka na prezentaci nové imprezy a crosstreku nedaleko Říčan u Prahy. Za pár chvil to mám vyzkoušet, takže jsem na to opravdu zvědav.
Technické novinky jsou u obou aut stejné a již jsme se jim věnovali, takže jen ve zkratce – díky změnám v konstrukci karoserie se o 10 % zlepšila již tak velmi dobrá torzní tuhost. Zároveň se ale podařilo rozšířit vstupní otvor do zavazadelníku. V kabině také má být o 50 % méně hluku za jízdy.
Interiér dostal nové ovladače na volant i středovou konzoli, kterou sice tvoří z největší části displej, ale pořád tu jsou klasická tlačítka třeba na teplotu ve voze či hlasitost rádia. Sedačky jsou ve spolupráci s lékaři konstruované tak, aby omezily kývání hlavy, a podle automobilky je míra kývání těla a hlavy na příčných nerovnostech skutečně menší, a to o 15, resp. 44 procent.
Pak tu jsou drobné detaily, jako třeba o 45 mm delší gumička zadního stěrače, i další větší novinky, jako např. dvojnásobný počet funkcí sady bezpečnostních a asistenčních systémů EyeSight, který má také přepracované kamery pro širší záběr. K běžným asistentům a adaptivnímu tempomatu se v rámci EyeSightu přidává autonomní řízení v nouzové situaci, vedení vozu středem jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek už v základní výbavě nebo třeba „eurohlásítko“ nejvyšší dovolené rychlosti.

Hybridní ústrojí pod kapotou má být také vylepšené směrem k hladšímu přechodu mezi elektrickým a spalovacím motorem. To je velmi důležité zejména pro rozjezdy; e-Boxer má velmi slabý elektromotor a při každém sešlápnutí plynu, ať už při rozjíždění z klidu či při potřebě zrychlit po plachtění, startuje spalovací motor. A s jemností tohoto přechodu měl zejména forester e-Boxer v minulosti problém.
Zlepšil se také přívod vzduchu k chladiči a sání motoru a v neposlední řadě se standardní rozdělení točivého momentu posunulo z 50:50 k poměru 60:40 ve prospěch přední nápravy. Automobilka tvrdí, že takhle má vůz přesnější reakce v nájezdu do zatáčky a lépe se chová při jízdě v přímém směru.
Podvozek par excellence
Protože první dojmy s crosstrekem jste si u nás už mohli přečíst, beru do ruky klíč od červené imprezy. Mám na ni jen pár minut a doufám, že české zastoupení automobilky vybralo v blízkém okolí takovou trasu, která by dokázala vyzdvihnout její klady.
Hned po nasednutí si všímám měkkého čalounění sedaček s poměrně širokými možnostmi elektrického nastavení – sedím ve vyšší výbavě Executive, která začíná na 950 tisících korun – ovšem rozsah onoho nastavení není dostatečný v ohledu výškového posunu. Kvůli většímu boxíku techniky EyeSightu se posunulo vnitřní zpětné zrcátko o pár milimetrů níž a naopak sedačka je ukotvena oproti minulé generaci o pár milimetrů výš.
Výsledkem je, že přes dolní hranu vnitřního zrcátka špatně vidím ven. Smutná to kaňka na jinak vynikajícím výhledu z vozidla; A-sloupky ve vozech Subaru dlouhodobě zaclánějí výrazně méně než u jiných značek, za což je pravidelně chválím.
Záhy po startu se dostavují první zatáčky. Zprvu jedu pomaleji kvůli ne zrovna čisté vozovce a při takové jízdě je to celkem nuda, vůz nevýrazně zatočí a prostě jede dál. Když ale zrychlím, impreza ožije. Najednou je příď hezky hbitá, auto působí lehkonoze navzdory nešťastnému uložení motoru podélně před přední nápravou.
Podvozek dokáže krásně držet stopu a zároveň pohodlně filtruje nerovnosti středočeských okresek. Třebaže neumí navodit dojem, že vůz zatáčí zadními koly, jeho mrštnost a ovladatelnost jsou opravdu příjemné. Navozuje dojem, že ho můžu „hodit“ do leckteré zatáčky vážně rychle, „říznout“ štěrkovou krajnici a pokračovat do dalšího oblouku. Snadno tak udržím rychlost v sérii zatáček.
To je dobře, protože než impreza nějakou rychlost nabere, docela to trvá. Dvoulitr je díky elektrické dopomoci vcelku hbitý v nízkých, městských rychlostech, ale se stoupající ručičkou tachometru bych čekal o něco víc, než dokáže 136 koní nabídnout. Připojování na širokou okresku, kde všichni jezdí nejméně devadesátkou, vyžaduje plný plyn.
Navzdory tomu mě nová impreza vážně baví a trochu mě mrzí, že je na českém trhu takovým outsiderem. V loňském roce se u nás prodalo jen pět kusů minulé generace, letos automobilka doufá v pětinásobné prodeje. Mohu-li soudit z krátké, ale dynamické projížďky, zákazníci opravdu nešlápnou vedle.
Subaru Impreza 2.0 e-Boxer Executive | |
Motor | plochý zážehový čtyřválec |
Objem | 1.995 ccm |
Nejvyšší výkon | 100 kW (136 k) při 5.600 ot/min |
Nejvyšší točivý moment | 182 Nm při 4.000 ot/min |
Nejvyšší výkon/toč. moment elektromotoru | 12,3 kW (16,7 k)/66 Nm |
Baterie | Li-Ion, 118,4 V, 4,8 Ah |
Převodovka | bezestupňová s kapalinovým měničem |
Pohon kol | 4×4, variabilní rozdělení točivého momentu |
Zrychlení 0-100 km/h | 10,6 s |
Nejvyšší rychlost | 199 km/h |
Kombinovaná spotřeba paliva (WLTP) | 7,3 l/100 km |
Pohotovostní/celková hmotnost | 1.649-1.674/2.100 kg |
Délka × šířka × výška | 4.490 × 1.780 × 1.515 mm |
Rozvor náprav | 2.670 mm |
Rozchod předních/zadních kol | 1.540/1.545 mm |
Objem zavazadelníku | 315/1.314 l |
Základní cena modelu | 845.000 Kč |
Základní cena testované verze | 950.000 Kč |