Zájem Evropanů o malá SUV roste, na úkor malých hatchbacků
Malé vozy patří spolu s těmi kompaktními mezi nejprodávanější auta na evropských trzích. V poslední době jim ale vyrostla vážná konkurence – malá SUV. Právě jejich prodeje nyní v Evropě rostou, a to právě na úkor malých hatchbacků.
Výzkumná společnost IHS Automotive odhaduje, že letos se na starém kontinentu prodá 2,64 milionu subkompaktů, což by bylo o zhruba 80.000 aut méně než loni. Zároveň se tím sníží tržní podíl malých vozů, podle IHS Automotive na 22,7 %. Ještě v roce 2003 přitom malá auta měla takřka 28% podíl na evropském trhu, když měla v Evropě na svém kontě na čtyři miliony registrací.
Příklady úspěchu malých SUV na úkor malých hatchbacků najdeme u francouzských značek. Renault Clio i Peugeot 208 sice nadále zůstávají mezi pěti nejprodávanějšími subkompakty v Evropě, jejich prodeje ale v prvním čtvrtletí letošního roku klesly, u Clia jen o procento, u 208 ale o významnějších sedm procent.
Naopak prodeje malých SUV Renault Captur a Peugeot 2008 rostou, výroba Capturu už byla kvůli zájmu zákazníků několikrát zvýšena. Svými prodeji by se dokonce propracovaly do nejlepší desítky mezi malými hatchbacky.
„Nějaká kanibalizace malými SUV byla nevyhnutelná, nicméně byla větší, než Renault a Peugeot očekávaly,“ tvrdí Jonathon Poskitt, šéf předpovídání evropských prodejů ve společnosti LMC Automotive.
Důvody poklesu evropských prodejů subkompaktů ale můžeme hledat i jinde. Zájem o vybrané modely totiž brzdí čekání na jejich novou generaci. Na podzim například uvidíme nové generace Opelu Corsa a Škody Fabia. Zatímco Corsa s dvouprocentním růstem dosáhla v prvním čtvrtletí roku čtvrtého místa mezi malými modely, Fabia skončila devátá s 12% poklesem prodejů.
Na obměnu také čeká kdysi úspěšný Fiat Punto, ten však má být nahrazen modelem z retro rodiny 500 až za dva roky. V roce 2016 rovněž přijede nový Nissan Micra, který bude chtít do pořadí nejlepších malých hatchbacků také promluvit. Micra se totiž bude opět vyrábět v Evropě (ve francouzské továrně Flins Renaultu), což je pro mnohé zákazníky také důležitým prvkem. Nynější generace je na starý kontinent dovážena z Indie.
S ohledem na příchod novinek analytici odhadují, že prodeje malých aut v příštích letech opět vzrostou. V roce 2020 se má Evropě prodávat podle IHS Automotive 3,38 milionu subkompaktů. Na druhou stranu se rozšíří i nabídka malých SUV. Do tohoto segmentu totiž bude chtít vstoupit také Fiat (500X), Ford (EcoSport), Kia nebo Volkswagen (Taigun).
Evropský trh – registrace malých aut | |||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | Ford Fiesta | 85.733 | +10 |
2. | Renault Clio | 74.354 | -1 |
3. | Volkswagen Polo | 73.891 | +7 |
4. | Opel/Vauxhall Corsa | 64.465 | +2 |
5. | Peugeot 208 | 62.243 | -7 |
6. | Toyota Yaris | 46.374 | +11 |
7. | Dacia Sandero | 38.333 | +67 |
8. | Citroën C3 | 35.889 | +32 |
9. | Škoda Fabia | 29.257 | -12 |
10. | Seat Ibiza | 28.826 | +4 |