Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zájem Evropanů o malá SUV roste, na úkor malých hatchbacků

David Bureš
Diskuze (21)
Malá SUV jsou na evropských trzích úspěšná. Automobilky však nečekaly, že budou tolik kanibalizovat na prodejích malých aut.

Malé vozy patří spolu s těmi kompaktními mezi nejprodávanější auta na evropských trzích. V poslední době jim ale vyrostla vážná konkurence – malá SUV. Právě jejich prodeje nyní v Evropě rostou, a to právě na úkor malých hatchbacků.

Výzkumná společnost IHS Automotive odhaduje, že letos se na starém kontinentu prodá 2,64 milionu subkompaktů, což by bylo o zhruba 80.000 aut méně než loni. Zároveň se tím sníží tržní podíl malých vozů, podle IHS Automotive na 22,7 %. Ještě v roce 2003 přitom malá auta měla takřka 28% podíl na evropském trhu, když měla v Evropě na svém kontě na čtyři miliony registrací.

Příklady úspěchu malých SUV na úkor malých hatchbacků najdeme u francouzských značek. Renault Clio i Peugeot 208 sice nadále zůstávají mezi pěti nejprodávanějšími subkompakty v Evropě, jejich prodeje ale v prvním čtvrtletí letošního roku klesly, u Clia jen o procento, u 208 ale o významnějších sedm procent.

Naopak prodeje malých SUV Renault Captur a Peugeot 2008 rostou, výroba Capturu už byla kvůli zájmu zákazníků několikrát zvýšena. Svými prodeji by se dokonce propracovaly do nejlepší desítky mezi malými hatchbacky.

„Nějaká kanibalizace malými SUV byla nevyhnutelná, nicméně byla větší, než Renault a Peugeot očekávaly,“ tvrdí Jonathon Poskitt, šéf předpovídání evropských prodejů ve společnosti LMC Automotive.

Důvody poklesu evropských prodejů subkompaktů ale můžeme hledat i jinde. Zájem o vybrané modely totiž brzdí čekání na jejich novou generaci. Na podzim například uvidíme nové generace Opelu Corsa a Škody Fabia. Zatímco Corsa s dvouprocentním růstem dosáhla v prvním čtvrtletí roku čtvrtého místa mezi malými modely, Fabia skončila devátá s 12% poklesem prodejů.

Na obměnu také čeká kdysi úspěšný Fiat Punto, ten však má být nahrazen modelem z retro rodiny 500 až za dva roky. V roce 2016 rovněž přijede nový Nissan Micra, který bude chtít do pořadí nejlepších malých hatchbacků také promluvit. Micra se totiž bude opět vyrábět v Evropě (ve francouzské továrně Flins Renaultu), což je pro mnohé zákazníky také důležitým prvkem. Nynější generace je na starý kontinent dovážena z Indie.

S ohledem na příchod novinek analytici odhadují, že prodeje malých aut v příštích letech opět vzrostou. V roce 2020 se má Evropě prodávat podle IHS Automotive 3,38 milionu subkompaktů. Na druhou stranu se rozšíří i nabídka malých SUV. Do tohoto segmentu totiž bude chtít vstoupit také Fiat (500X), Ford (EcoSport), Kia nebo Volkswagen (Taigun).

Evropský trh – registrace malých aut
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Meziroční změna [%]
1.Ford Fiesta85.733+10
2.Renault Clio74.354-1
3.Volkswagen Polo73.891+7
4.Opel/Vauxhall Corsa64.465+2
5.Peugeot 20862.243-7
6.Toyota Yaris46.374+11
7.Dacia Sandero38.333+67
8.Citroën C335.889+32
9.Škoda Fabia29.257-12
10.Seat Ibiza28.826+4

David Bureš
Diskuze (21)
Avatar - Ada je zase tady
15. 6. 2014 21:04
Logické
lidé prostě už nechtějí auta, co tahají břicho po zemi :no:
15. 6. 2014 17:23
Celkem dobrý nápad
Celkem dobrá strategie. Malé SUV je ideální do evropských zemí s velkou sítí silnic všeho druhu, městy, ne vždy kvalitní cestou, populace stárne, je zde pohodlnější nastupování, vyšší posezení přináší pasivní bezpečí...proč ne.
Avatar - Auto CZ
15. 6. 2014 16:35
Fabia ide do múky
Nedavno ma tu nejaky ortodoxny skodovak zosmiesnil, ze skodovka je jedina znacka na svete, ktora rastie ako bolsevnik za zahradou. Rychlo az tak, ze konkurencia je v cervenych cislach... Ale opat pozeram, ze tak ako oktavka ma mensie predaje ako sandero vo svete, tak aj fabia je v recesii. Tak potom nerozumiem cislam, ktore sa tu prezentuju. Tiez nesuhlasim, ze predaj suv berie cisla hatchbackom. Clio sa urcite neprestalo predavat prichodom čaptury, 208 prichodom 2008, sandero po boku dustera atd. Mozno jedine fabia straca po boku uspesnej z vnutra malickej Mokky, octavia po boku novych japonskych kamikadze.,, Skoda straca. A prepadava sa. Na trh dorazili kvalitne a zaujimave modely, a neplati, ze co sa vyraba doma, si aj ludia sukromne kupuju. Male hatchbacky mozno predajmi poklesli, ale je to dane faktom, ze dnes samotne znacky neponukaju iba jeden maly model. Ono v reale predaje niektorym znackam stupaju, ale je to rozdelene na viacero modelov. Jedine Skoda okrem novej oktavky nema v oonuke nic novsieho.
14. 6. 2014 13:38
Re: .
Nie.
14. 6. 2014 12:12
Re: .
Co kdyz jsem jinou identitou nekoho jineho, nebo nejsem nici identitou a jsem sam sebou? Jako Vogelstein?