Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zákazníci nechtějí drahé elektrické pick-upy. To, co by kupovali, málokdo vyrábí

Opel Corsa-e
Opel Corsa-e
Opel Corsa-e
Opel Corsa-e
35 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (42)

Největší díl zákazníků má zájem o elektromobily v nejnižších patrech jejich cenového žebříčku. Naopak majitelé pick-upů o elektromobily zájem téměř nemají.

Nedávný boom zájmu o elektromobily chladne, do jisté míry i navzdory očekávání automobilek. Ty, které svůj výhled tempa růstu poptávky po elektrických autech nadhodnotily, nyní řadí zpátečku a odkládají uvádění nových modelů na trh či slibují více hybridů.

Důvod je jednoduchý – růst poptávky po elektrických autech zpomaluje. Patrně je nepotěší ani závěry nově zveřejněné studie společnosti Edmunds, která říká, že zákazníci nechtějí velké a drahé elektrické pick-upy, nýbrž dostupnější auta.

Před pandemií se řada dříve dostupných značek snažila přidávat do svých modelů více výbavy a obecně je ve vidině vyšších marží posouvat blíž k prémiovému segmentu. Jenže tento trend nahrál inflaci cen nových aut – a průměrný spotřebitel si najednou nemohl dovolit průměrné auto.

Toto načasování není pro elektromobily dobré, jelikož se dá hůř schovat jejich vyšší cena, daná jednak výrobními náklady samotného elektromobilu a jednak potřebou automobilek do přechodu na elektromobilitu investovat velké množství finančních prostředků. A právě nyní, kdy jsou elektromobily stále drahé, si chce téměř polovina lidí – 47 % dotazovaných – koupit elektromobil s cenou do 40 tisíc dolarů (933 tisíc korun).

Cenová hladina, v níž by si lidé byli ochotni koupit elektromobil
do 30 tisíc dolarů22%
30-40 tisíc dolarů25%
40-50 tisíc dolarů13%
50-60 tisíc dolarů12%
60-70 tisíc dolarů6%
70-80 tisíc dolarů6%
80-90 tisíc dolarů6%
90-100 tisíc dolarů3%
přes 100 tisíc dolarů9%

Pod touto hranicí není mnoho aut, třebaže jistý výběr je. Tesla Model 3 začíná téměř přesně na 39 tisících dolarech (909 tisíc korun), Volkswagen ID.4 stojí v USA od 39.735 dolarů (927 tisíc korun). Nissan Leaf se v USA prodává od 29.135 dolarů (680 tisíc korun), jeho konkurent Chevrolet Bolt stojí od 26.500 dolarů (618 tisíc korun.

Problém dostupnosti elektromobilů je navíc o to větší, že o ně mají silný zájem mladí lidé. Elektrické auto by si pořídilo 90 % lidí o věku 18–24 let a 83 % lidí věku 24–34 let by ho alespoň zvážilo. Jenže když si ho kvůli vysoké ceně nebudou moci dovolit, pro automobilky tento zájem nebude znamenat prodané auto.

Video placeholder
Kia EV5 • Zdroj: Kia

Největší podíl lidí také zajímá elektrické auto, nikoliv crossover/SUV či dokonce pick-up truck. Jen 10 % respondentů uvedlo, že by si koupili elektrický pick-up. U crossoverů to bylo 42 % lidí, u normálního auta 43 %. Naopak 39 % majitelů pick-upů nemá zájem o elektromobil.

Zajímavé jsou také názory lidí na to, jak velký dojezd by měl jejich elektromobil mít. Celkem 46 % lidí by stačil dojezd do 199 mil (320 km) na jedno nabití. Automobilky teprve v současné době začínají upouštět od honu za co nejdelším dojezdem, přitom dojezd nad 500 mil (800 km) by žádalo jen 9 % dotázaných. Ještě méně lidí, jen 5 %, by chtělo elektrické MPV či dodávku.

Konečně, za zmínku stojí i to, které značce lidé věří nejvíce co do schopnosti postavit kvalitní elektrické auto. Zvítězila Tesla s 23 %, následovaná BMW s 13 % a Toyotou s 12 % respondentů.

Anketa
V jaké ceně byste si koupili elektromobil?
do 500 tisíc korun
500-600 tisíc korun
600-700 tisíc korun
700-800 tisíc korun
800-900 tisíc korun
900 tisíc korun - 1 milion
nad 1 milion korun
Nekoupil/a bych si elektromobil v žádném případě

Vstoupit do diskuze (42)