Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zaměstnanci Fiatu schválili více práce a méně stávek

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 17. 1. 2011 • 12:12
69
12
Zobrazit náhledy (69)
Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto
Lidé pracující pro Fiat v Mirafiori a Pomigliano d'Arco souhlasili s novými pracovními podmínkami. Automobilka za to přislíbila nové investice.

Zaměstnanci nejstaršího závodu italské automobilky Fiat těsným poměrem schválili průlomovou smlouvu o zpružnění pracovních podmínek. Zaměstnanci omezí stávky a absentérství a za to bude Fiat do továrny Mirafiori v Turíně investovat miliardu eur (24,4 miliardy Kč).

Zaměstnanci se v referendu ve čtvrtek a pátek vyslovili pro smlouvu většinou 54 procent hlasů. Proti se ostře stavěly odbory kovodělníků FIOM, podle nichž se o odhlasování zasloužily "bílé límečky".

Šéf Fiatu Sergio Marchionne má v plánu udělat z Fiatu automobilku s globálním záběrem. Pomoci by v tom mělo předloňské převzetí kontrolního podílu v americkém Chrysleru. Problémem jsou vysoké náklady a nízká produktivita italských závodů. Marchionne italské zaměstnance upozornil, že když nepřistoupí na odbourání škodlivých praktik, přemístí výrobu jinam.

Fiat se smlouvou odklonil od nepružného italského systému celostátních pracovních kontraktů. Proti tomu se postavil odborový svaz FIOM, jiné odbory však tento průlom přivítaly jako nástroj k povzbuzení investic. Kampaň před hlasováním tak mocné italské odborové hnutí rozdělila vedví.

Fiat slíbil, že v případě přijetí smlouvy bude v Mirafiori investovat miliardu eur do výroby modelů značek Alfa Romeo a Jeep. "Průmyslový plán pro Mirafiori má nyní zelenou. Marchionne musí rychle poskytnout investice, jak slíbil," řekl agentuře Reuters generální tajemník odborového svazu FIM Bruno Vitali. V Mirafiori se nyní vyrábí model Punto a ke svému přežití závod nutně potřebuje nové investice.

Stejný kontrakt již dvoutřetinovou většinou schválili zaměstnanci další ztrátové továrny Fiatu v Pomiglianu u Neapole. Tam za to bude z Polska převedena výroba nové verze modelu Panda.

Obě továrny dostanou šanci v rámci plánu "Fabbrica Italia". Ten předpokládá, že Fiat do roku 2014 zvýší produkci na svých domácích továrnách na dvojnásobek.

Zaměstnanci budou podle smlouvy muset přestat s neohlášenými stávkami a častá praxe nastupování nemocenské kolem svátků bude v případě opakování trestána snížením mzdy. Počet přestávek za směnu se sníží ze čtyř na tři a počet směn týdně vzroste na 18 z 15. Fiat může také požádat každého zaměstnance o 120 hodin přesčasů ročně bez svolení odborů. Marchionne uvedl, že růst mezd bude napříště odvozován od vývoje produktivity.

Italský ministr průmyslu Maurizio Sacconi výsledek hlasování přivítal. "Otevírá to nový vývoj ve vztazích mezi firmami a zaměstnanci, zejména ve velkých továrnách, kde by to mělo vést k lepšímu využívání kapacit a reálnému růstu mezd," řekl Sacconi v italském rozhlase.

Témata
18. 1. 2011 15:30
Re: No konečně
A ty jsi podnikatel, který zaměstnává desítky lidí, že se na to díváš z pohledu zaměstnavatele?? Nebo jsi zaměstnanec?? Já nediskutuji o tom, že zaměstnavatel má právo rozhodovat o chodu firmy, to je samozřejmé. Mám ale zase takový názor, že pokud si zaměstnavatel chce udržet schopné lidi, tak jim má vytvářet solidní pracovní podmínky, aby ti lidé mohli pracovat s chutí a být spokojení. Ze zkušenosti vím, že sehnat kvalitního a solidního člověka není zase až tak jednoduché, tzn. argument "běž, za branou čeká na tvé místo tisíc dalších" není úplně košer. Apropo, pokud taková mamutí firma nevydělává, není to tak trochu problém i jejich "přeplacených" manažerů a vedení??
Avatar - euro89
18. 1. 2011 03:37
Re: No konečně
Já se na to dívám z pohledu zaměstnavatele. O chodu firmy má rozhodovat majitel, příp. představenstvo a NE nějakej niemand u pásu. Když se ti v práci nelíbí, běž jinam, nikdo tě tu nedrží! Jak jednoduché:-) Navíc schopnej a pro firmu užitečnej zaměstnanec nikdy jako otrok neskončí. Pokud takové zkušenosti máš, je třeba hledat chybu u sebe a svých schopností, příp. přístupu k práci.
17. 1. 2011 19:55
Re: No konečně
Jediné odbory, které mají "moc" diktovat podmínky zaměstnavateli, jsou ve státních podnicích. V soukromém sektoru se jen mohou snažit něco udělat, ale to je vše.
A kdyby chtěl někdo poukazovat např. na Škodu, tak upozorňuju, že vyjednávají jen za kmenové zaměstnance a těch tam není tolik (z celkového počtu tam pracujících lidí).

Nicméně, kdyby taliáni začali dělat alespoň jako češi, tak jsou pořád v černých číslech....
17. 1. 2011 18:56
Re: No konečně
Nesouhlasím, existence odborů má své opodstatnění. Pokud chceš časem skončit jako otrok s pracovními podmínkami, spíš nepodmínkami srovnatelnými s čínským dělníkem, tak prosím, jdi si svou cestou a třeba časem procitneš, ale to už možná bude pozdě.
17. 1. 2011 16:59
SM....
.... no, opovrhovaný "pan účetní" opět zabodoval.... Takováhle změna je minimálně stejně důležitá, jako představování nových modelů.... Ono totiž ne náhodou se o italských autech traduje, že jsou dobře navržené a technicky vyspělé, ale ve výrobě to makáči zprasí..... 8-s
Takže SM opět dokázal něco, na co neměly "koule" zástupy alibistických kraváťáků před ním. Bravo :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku