Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenuté koncepty: Aston Martin Bulldog – Sportovní vizionář

Jakub Sochor
Diskuze (0)
Zatímco moderní vozy britské značky prezentují spíše noblesní křivky, v modelové historii lze nalézt i jejich pravý opak - rebela příznačného jména.

Bulldog představuje unikátní stroj, jehož jméno reflektuje dynamické vlastnosti modelu. Nepříliš známé vozidlo není pouhou výstavní prací z oblasti designu – jedná se o plně funkční prototyp, který v roce 1979 absolvoval první testovací jízdu. Oficiální prezentace však proběhla o rok později na ženevském autosalonu.

Autorem progresivního designu je William Towns, který je zároveň podepsaný pod legendárním sedanem Lagonda. Podobné tvarové postupy, jimž dominují hrany a přímé linky, lze vypozorovat i u projektu Microdot z roku 1976.

Nosným prvkem klínovitého profilu je poměrně masivní ponton. Ten tvoří pevný základ pro výrazné prosklení horní polovině boční části. Futuristickému zjevu sekundují nahoru výklopné dveře a minimum členění.

Skutečná vizuální progrese však probíhá na přídi. Nejde jen o zkosenou příď velmi subtilních svítilen, podstatným faktorem přední části karoserie je pětice světlometů. Ty jsou zapuštěny ve středu kapoty a překryty dílem. Toto estetické řešení prezentuje představy o futurismu v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století.

S minimalistickými plochami automobilu harmonicky ladí úzké zadní svítilny, sdružené do čtyř kontinuálních linek. Po zakončení střešní linky ihned následuje záď s kolmým spádem. Tato část vozu je zřejmě nejvíce statická – o to více vyniká dynamika a smělost přídě.

Navzdory britskému původu je interiér levostranný. Sdružený prostor s ovládacími prvky zahrnuje monitor, na kterém se zobrazují informace o dění za vozidlem. Kabina, v níž se odráží některé prvky exteriéru (zejména kolmost přístrojové desky a přímé linky bez přehnané zdobnosti) vyzařuje určitou míru sportovní strohosti.

Jak již bylo řečeno, první zkouška jízdních dynamických vlastností proběhla v roce 1979. Vozidlo, osazené osmiválcovým motorem o objemu 5,3 l, dosáhlo rychlosti 191 mph, tedy přibližně 307 km/h. Z teoretického hlediska by však měl být vůz schopen jet maximální rychlostí 237 mph (381 km/h).

Jméno Bulldog se loni dočkalo vzkříšení v podobě sportovního vozu HBH Aston Martin Bulldog GT. Obě vozidla, jež od sebe dělí 32 let, mají krom modelového označení společné umístění motoru (uprostřed). Ten by ale u nového kreace měl být dvanáctiválcový.

Jakub Sochor
Diskuze (0)