Zelená budoucnost Ferrari: Osmiválce s turbem a dvanáctiválcové hybridy
Ferrari se nevyhne stále se zpřísňujícím emisním normám, a tak musí zapracovat na úspornosti svých automobilů. Italský výrobce plánuje, že emise oxidu uhličitého jeho vozů klesnou do roku 2021 o pětinu.
„Chceme použít veškerou dostupnou techniku, abychom každý rok snížili emise o tři procenta,“ uvedl Vittorio Dini, šéf pohonných jednotek v automobilce Ferrari, v rozhovoru pro Automotive News Europe. Maranellská značka postupně snižuje emise svých aut již nyní, dnes průměr činí asi 270 gramů CO2 na kilometr, zatímco ještě v roce 2007 měly hodnotu 435 gramů na ujetý kilometr.
Ferrari využije dvojí techniku pro snížení emisí – přeplňování a hybridní pohon. Osmiválcové modely dostanou motory přeplňované turbodmychadlem. „V budoucnu budou všechny naše V8 používat turba,“ tvrdí Dini. Cílem konstruktérů je snížit objem agregátů a zároveň zvýšit jejich výkon.
Naopak dvanáctiválcové modely si ponechají atmosférické jednotky. Dini tvrdí, že dvanáctiválce nemůžou použít turbodmychadla. Pro dostatečné snížení emisí a zvýšení výkonu by totiž motory musely podle Diniho dostat čtyři turbodmychadla. Takové řešení by bylo ale prostorově náročné a vytvářelo by velké množství tepla. Z toho důvodu dostanou dvanáctiválcová Ferrari elektromotor a stanou se hybridy.
První výsledky těchto plánů již vidíme. Modernizovaná California T dostala místo 4,3litrového atmosférického osmiválce turbodmychadlem přeplňovaný osmiválec o objemu 3,9 litru. Hypersport LaFerrari zase kombinuje 6,3litrový atmosférický dvanáctiválec s elektromotorem, je tak plug-in hybridem. V příštím roce pak má na trh dorazit modernizovaný model 458 Italia, který rovněž místo atmosférického osmiválce dostane přeplňovanou jednotku.
Přestože Ferrari z velké části vlastní Fiat, jedná se o samostatně stojící firmu. Kvůli tomu Ferrari nemůže zprůměrovat emise svých aut s úspornějšími vozy ostatních značek koncernu Fiat Chrysler Automobiles. Jakožto menší výrobce si však Ferrari mohlo dojednat s úřady Evropské unie a USA vlastní cíle na snížení emisí. Díky tomu maranellská automobilka nebude muset do roku 2021 snížit emise CO2 svých aut k hodnotě 95 gramů na kilometr jako větší výrobci.