Zeleným autem roku 2024 je elektricky Opel Corsa. Nejlepší hybrid má Honda
Stejně jako Euro NCAP hodnotí bezpečnost vozů, Green NCAP posuzuje jejich vliv na životní prostředí. K dispozici jsou žebříčky za loňský rok. Řidičům to ale příliš nepomůže.
Nejzelenějším loni testovaným vozem je elektrická verze Opelu Corsa. Tento vůz bodoval i v testu při minus sedmi stupních a vykázal vysokou efektivitu. V žebříčku následuje hned několik dalších elektromobilů, až s odstupem jsou vozy se spalovacími motory.
Hodnocení Green NCAP mělo být pomocníkem v hledání toho zelenějšího auta. Bohužel hodnocením neprochází tolik vozů, část z nich navíc projde jen částí testů. Například loni byly testovány jen čtyři vozy s naftovým motorem a sedm s benzinovým a také jen čtyři hybridy. Není proto jasné, jak vážně se dá vítězství v jednotlivých kategoriích brát.
Nejlepším dieselovým vozem byl zvolen Peugeot 308 1.5 HDI. Pohled na detaily ale ukazuje, že stejné hodnocení má i naftový Mercedes GLC. Rozdíl mezi nimi je v tom, že Mercedes má méně škodlivin ve výfuku, vykazuje ale nejspíše kvůli svým rozměrům menší efektivitu a vyšší emise skleníkových plynů.
Nejlepší vozy v Green NCAP (2024) | |||||
Kategorie | Vůz | Celkové hodnocení | Čistota výfukových plynů (max 10) | Efektivita (max 10) | Skleníkové plyny (max 10) |
Celková | Opel Corsa EV | 99 % | 10,0 | 9,7 | 10,0 |
Diesel | Peugeot 308 1.5 HDI | 55 % | 6,5 | 5,6 | 4,5 |
Benzin | VW Taigo 1.0 TSI | 53 % | 7,0 | 5,2 | 3,8 |
Hybrid | Honda Civic 2.0 E:HEV | 56 % | 7,2 | 5,5 | 4,1 |
PHEV | Mazda MX-30 e-skyactiv | 64 % | 7,8 | 5,9 | 5,6 |
Naši zvědavost ale vzbudilo, že Opel Astra s totožnou technikou, tedy stejným motorem, stejným výkonem a stejnou automatickou převodovkou, získal ve všech hodnocených kritériích trochu jiné hodnocení. Vysvětlení je poměrně jednoduché – testy za náročnějších podmínek se s Opelem neprováděly, což někde pomohlo, jinde uškodilo.
Jenže co si z toho má odnést člověk, který by se podle výsledků chtěl rozhodovat při nákupu nového vozu? Právě k tomu mělo nové hodnocení sloužit. Projít si jej můžete zde.
Z kategorie benzinových aut je první Volkswagen Taigo 1.0 TSI a těsně za ním Škoda Karoq s 1.5 TSI. Stejně jako u naftových vozů i zde má Taigo výhodu vyšší efektivity, ale ztrácí ve škodlivinách. Karoq s větším motorem je prostě čistější.
V hybridech kraluje nová Honda Civic, u hybridů do zásuvky byly testovány jen dva vozy. Mazda MX-30 porazila Mercedes GLA 250e.
Z loňského žebříčku vyplývá, že nejlépe vycházejí elektromobily, za nimi hybridy do zásuvky a pak ty nejlepší naftové a hybridní vozy. Pak už je to mix všech pohonů. Nejhůře loni dopadla Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDI s automatickou převodovkou. I v tomto případě ale chybí testování za náročnějších podmínek, které mohlo výsledné hodnocení zlepšit.

I když se může zdát, že toto veřejnými penězi financované hodnocení k ničemu dobré není, není to tak. V databázi testovaných vozů lze najít poměrně zajímavé údaje, které mohou s výběrem vozu pomoci. I pokud se někdo nemůže rozhodnout mezi dvěma nabídkami, může být „zelenost“ kritériem, které pomůže.
Green NCAP nabízí také zajímavé hodnocení jednotlivých vozidel z pohledu celého životního cyklu. Zde se pokouší vyhodnocovat náročnost výroby a celého provozu auta včetně údržby. Počítá zde i s věcmi, jako je doprava a rafinace ropy nebo výroba baterií a elektřiny.