Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zeleným autem roku 2024 je elektricky Opel Corsa. Nejlepší hybrid má Honda

Opel Corsa-e
Opel Corsa-e
Opel Corsa-e
Opel Corsa-e
141 Fotogalerie
Roman Šitner

Stejně jako Euro NCAP hodnotí bezpečnost vozů, Green NCAP posuzuje jejich vliv na životní prostředí. K dispozici jsou žebříčky za loňský rok. Řidičům to ale příliš nepomůže.

Nejzelenějším loni testovaným vozem je elektrická verze Opelu Corsa. Tento vůz bodoval i v testu při minus sedmi stupních a vykázal vysokou efektivitu. V žebříčku následuje hned několik dalších elektromobilů, až s odstupem jsou vozy se spalovacími motory.

Hodnocení Green NCAP mělo být pomocníkem v hledání toho zelenějšího auta. Bohužel hodnocením neprochází tolik vozů, část z nich navíc projde jen částí testů. Například loni byly testovány jen čtyři vozy s naftovým motorem a sedm s benzinovým a také jen čtyři hybridy. Není proto jasné, jak vážně se dá vítězství v jednotlivých kategoriích brát.

Nejlepším dieselovým vozem byl zvolen Peugeot 308 1.5 HDI. Pohled na detaily ale ukazuje, že stejné hodnocení má i naftový Mercedes GLC. Rozdíl mezi nimi je v tom, že Mercedes má méně škodlivin ve výfuku, vykazuje ale nejspíše kvůli svým rozměrům menší efektivitu a vyšší emise skleníkových plynů.

Nejlepší vozy v Green NCAP (2024)
KategorieVůzCelkové hodnoceníČistota výfukových plynů (max 10)Efektivita (max 10)Skleníkové plyny (max 10)
CelkováOpel Corsa EV99 %10,09,710,0
DieselPeugeot 308 1.5 HDI55 %6,55,64,5
BenzinVW Taigo 1.0 TSI53 %7,05,23,8
HybridHonda Civic 2.0 E:HEV56 %7,25,54,1
PHEVMazda MX-30 e-skyactiv64 %7,85,95,6

Naši zvědavost ale vzbudilo, že Opel Astra s totožnou technikou, tedy stejným motorem, stejným výkonem a stejnou automatickou převodovkou, získal ve všech hodnocených kritériích trochu jiné hodnocení. Vysvětlení je poměrně jednoduché – testy za náročnějších podmínek se s Opelem neprováděly, což někde pomohlo, jinde uškodilo.

Jenže co si z toho má odnést člověk, který by se podle výsledků chtěl rozhodovat při nákupu nového vozu? Právě k tomu mělo nové hodnocení sloužit. Projít si jej můžete zde.

Z kategorie benzinových aut je první Volkswagen Taigo 1.0 TSI a těsně za ním Škoda Karoq s 1.5 TSI. Stejně jako u naftových vozů i zde má Taigo výhodu vyšší efektivity, ale ztrácí ve škodlivinách. Karoq s větším motorem je prostě čistější.

V hybridech kraluje nová Honda Civic, u hybridů do zásuvky byly testovány jen dva vozy. Mazda MX-30 porazila Mercedes GLA 250e.

Z loňského žebříčku vyplývá, že nejlépe vycházejí elektromobily, za nimi hybridy do zásuvky a pak ty nejlepší naftové a hybridní vozy. Pak už je to mix všech pohonů. Nejhůře loni dopadla Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDI s automatickou převodovkou. I v tomto případě ale chybí testování za náročnějších podmínek, které mohlo výsledné hodnocení zlepšit.

Video placeholder
Videotest Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV • Zdroj: auto.cz

I když se může zdát, že toto veřejnými penězi financované hodnocení k ničemu dobré není, není to tak. V databázi testovaných vozů lze najít poměrně zajímavé údaje, které mohou s výběrem vozu pomoci. I pokud se někdo nemůže rozhodnout mezi dvěma nabídkami, může být „zelenost“ kritériem, které pomůže.

Green NCAP nabízí také zajímavé hodnocení jednotlivých vozidel z pohledu celého životního cyklu. Zde se pokouší vyhodnocovat náročnost výroby a celého provozu auta včetně údržby. Počítá zde i s věcmi, jako je doprava a rafinace ropy nebo výroba baterií a elektřiny.