Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nissan 240
Nissan 240
3 Fotogalerie

Zemřel Yutaka Katayama, „otec“ Datsunu Z

Aleš Dragoun
Svět opustila legenda, která není obecně příliš známá. Yutaka Katayama stál za úspěchy americké pobočky Nissanu v 60. a 70. letech minulého věku.

Fanoušci Nissanu, potažmo legendárního Z-Caru znají Katayamovo jméno velmi dobře. Pro ně je „otec Z“ uctívanou a respektovanou osobou. Evropanům naskočí jako první při zmínce o „zetku“, které neslo na mimojaponských trzích logo Datsunu, hlavně jméno hraběte Görtze. Ten jej navrhl, ale „Mr. K“, jak se mu přezdívá, byl coby šéf amerického Nissanu oním důležitým mužem, který první generaci do výroby prosadil.

Pracoval pro něj v letech 1960-1977, ke značce doma nastoupil ale už v roce 1939! Před půlstoletím byla společnost Nissan Motor ještě relativně malou automobilkou. Pro zvýšení image, povědomí a také kvůli ziskům potřebovala relativně dostupný sporťák a jak známo, USA byly jejich hlavním odbytištěm, vždyť bez amerického trhu by zkrachovali i všichni britští výrobci! Nissan na to šel jinak, po masivním marketingovém průzkumu vyvinul atraktivní kupé s řadovým šestiválcem 2,4 l/113 kW vpředu a zadním pohonem, které dostalo název Fairlady Z. Nekopírovalo již tolik své ostrovní vzory jako předchozí modely, Görtz uplatnil i zde svůj cit pro evropský design. A označení 240Z vymyslel právě Katayama. Úspěch se dostavil záhy, vždyť jen v letech 1971-1973 prodal Nissan, potažmo Datsun za Velkou louží 135 tisíc kusů!

Podařil se mu globální průlom, Toyota s malými sporťáčky v USA neuspěla a se supervzácnou 2000 GT už teprve ne, ta byla dražší než soudobá porsche i jaguary. Honda zase do svých vozů používala malé motocyklové motory. Jenže Mr. K měl svůj podíl i na úspěchu Datsunu 510. Hranatý sedan je za mořem i v Japonsku kultem, Evropan ho moc nezná. Už na konci 60. let měl nezávisle zavěšená zadní kola a pod kapotou čtyřválcovou šestnáctistovku, kterou si Katayama pro Ameriku „vydupal“. Sama automobilka moc dobře ví, že v USA pomohl vybudovat image prakticky od nuly, přitom některým japonským šéfům byly jeho radikální metody trnem v oku. Ale své ovoce nesly... Za své úspěchy byl uveden i do automobilových Síní slávy, a to v onou částech světa.

Smrt Katayamy oznámil 21. února jeden z jeho dvou synů, Mitsuo. Hiroshi se stal pro změnu slavným fotbalistou a získal bronzovou medaili na olympiádě v Mexiku 1968. I manželka Masako stále žije, stejně jako dvě dcery, 11 vnoučat a 18 pravnoučat. Yutaka Katayama se narodil jako Yutaka Asoh 15. září 1909 v Hamamatsu, takže se dožil úctyhodného věku 105 let! Příjmení získal právě po ženě, aby zachoval mužskou linii jejího rodu, on sám měl ještě další dva bratry, takže se o budoucnost svého obávat nemusel. Ve skutečnosti odešel z tohoto světa již ve čtvrtek 19. února, skonal v jedné z tokijských nemocnic na selhání srdce.

V roce 2002 řekl při uvedení nového 350Z agentuře AP: „Auto je kůň. Chci řídit plnokrevníka, který je v harmonii s mým srdečním tepem, ne něco, co je příliš výstřední pro někoho, jako jsem já.“ Tento muž nebyl jen špičkovým manažerem, ale i nadšencem a vizionářem.