Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zemřel zakladatel značky Alpina, která z BMW dělá ještě lepší auta

Ondřej Šámal
Diskuze (1)

Po dlouhé nemoci nás 12. října v úctyhodném věku 87 let opustil Burkard Bovensiepen, zakladatel úpravce a později též samostatné automobilky Alpina, která se již od 60. let minulého století věnuje zdokonalování vozů BMW.

Příběh Burkarda Bovensiepena je v mnohém fascinující. Začínal začátkem druhé poloviny minulého století, kdy korporátní svět ještě neměl takovou převahu jako dnes. Také proto se z nadšeného konstruktéra, závodníka a výrobce psacích strojů později stal dodavatel BMW, který se dokonce později odhodlal k výrobě vlastních aut, byť již s hotovým základem. Ale nepředbíhejme.

S automobilovou výrobou značka Alpina oficiálně začala v roce 1965, již o tři roky dříve ovšem Bovensiepen vyvinul upravený dvojitý karburátor Weber pro BMW 1500. Ohlasy z odborných kruhů i od veřejnosti nakonec BMW přesvědčily, aby součástku zařadilo do vlastní nabídky a poskytlo na ni standardní tovární záruku.

Současně s tím se Alpina věnovala také zmíněné produkci psacích strojů, ta však byla koncem šedesátých let minulého století ukončena. V tu dobu se v bavorském Kaufbeurenu, původním sídle značky (do Buchloe se Alpina přestěhovala v roce 1970), totiž již plně věnovali karburátorům a upraveným hlavám válců. Postupně přidali také vlastní klikové hřídele, díky nimž z mnichovských motorů dostali více síly.

Alpina se rychle etablovala na poli motorsportu. V roce 1970 dokonce tovární tým vyhrál evropský šampionát cestovních vozů. Její vozy si ovšem skvěle vedly i v rallye, závodech do vrchu a na vytrvalostních podnicích včetně 24hodinovky ve Spa. Kvůli nedostatečným výrobním kapacitám a různým technickým restrikcím se ale nakonec značka v roce 1988 z motorsportu stáhla.

V tu dobu ovšem již pět let Alpina fungovala jako samostatná automobilka, jež se vyprofilovala v alternativu ke sportovně laděným BMW M. Alpiny se sice pyšní zvýšeným výkonem a často i dynamikou na úrovni italských supersportů, na rozdíl od „emkových“ BMW ale více ctí luxus, komfort a další parametry hodné segmentu gran turismo. Výroba alpin probíhá na linkách BMW, odkud se následně auta převezou do Buchloe, kde se osadí specifickými mechanickými a karosářskými díly, upraví se software a auta dostanou vlastní VIN kód.

Video se připravuje ...

Aktuální portfolio značky zahrnuje modely D3 S s dieselem a zážehové B3, D4 S a B4, XD3 a XD4 (SUV X3 a X4), D5 S a B5 GT (obě řady jsou postavené ještě na minulé generaci BMW 5), XB7 (X7) a B8 (BMW 8 Gran Coupé). Budoucnost značky je ovšem ve hvězdách. Loni totiž plně přešla pod křídla BMW, které se zatím tváří, že z Alpiny vytvoří divizi luxusních aut, podobně jako to udělal konkurenční Mercedes-Benz s Maybachem. Prostor mezi konvenčními BMW a koncernově spřízněnými rollsy (tedy segment s cenami 200.000 eur a více) tu totiž prý je.

Ondřej Šámal
Diskuze (1)

Doporučujeme

18. 10. 2023 19:37
diky
Za vše. Byl si bourák.