Ženeva živě: Aston Martin V8 Vantage
Pořádná rovnováha spočívá minimálně na třech bodech - toto zlaté pravidlo si v poslední době berou k srdci i automobiloví výrobci a všichni, včetně těch opravdu špičkových, se nyní snaží mít v programu minimálně tři výrobní řady. Nyní tedy přišel na řadu i Aston Martin, jemuž se pod ochrannými křídly PAG zatím daří výtečně.
Baby Aston, poprvé představený jako koncept na detroitském autosalonu, vzbudil v okamžiku svého prvního veřejného představení kromě nadšení i vášnivé dohady, které definitivně ukončila až dnešní oficiální premiéra low-endového modelu Vantage, nejmenšího v dosavadní historii automobilky. Dvoumístné kupé totiž měří na délku pouze 4,38 m a představuje prakticky věrné zmenšení linií svých sourozenců. Narodil se tedy další úchvatný sportovní automobil, i když mu tentokrát pod kapotou nevrní dvanáct, nýbrž pouze osm válců.
Karoserie sestává z relativně malého množství přesných hliníkových odlitků a výlisků, spojených lepením a nýtováním, což umožnily bohaté zkušenosti s hliníkovými auty uvnitř PAG. Vybrané kusy jsou magnesiové, bylo tedy dosaženo velmi nízké hmotnosti a příkladné tuhosti. Celohliníkový osmiválec se suchou skříní 4,3 L pochází z vlastního vývoje Aston Martinu, v žádném případě se tedy nejedná o další koncernový motor, jak zdůrazňují zástupci automobilky. Montován je přímo v továrně vyškolenými motoráři, společně se špičkovými dvanáctiválci. Čtyřventilový rozvod DOHC a variabilní časování sacích ventilů, společně s precizní konstrukcí, navrženou pro odolávání vysoké zátěži, dává ovoce v podobě 279 kW/7000 ot. a 410 Nm/5000 Nm; nudou za volantem tedy rozhodně trpět nebudete. Hliníková centrální nosná roura skrývá karbonový kardanový hřídel a společně vedou k šestistupňové ručně řazené převodovce, uložené u zadní nápravy. Výsledkem je rozložení hmotnosti 49:51 a velmi kvalitní jízdní vlastnosti.
Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)