Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zetor a jeho obchodní výsledky za rok 2016

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Evropské trhy zaznamenaly i v loňském roce pokles v prodejích traktorů, ale značce Zetor se i přes tuto složitou situaci daří udržet své pozice.

Prodeje traktorů na téměř všech trzích v celé Evropě byly v letech 2012 a 2013 rekordní. Oproti tomu v letech 2014, 2015 a 2016 došlo k poklesu a snížení poptávky ze strany zákazníků a tento stav se netýká pouze značky Zetor, ale globálně celého traktorového segmentu a všech výrobců traktorů.

Společnost Zetor Tractors a.s. vykázala v hospodaření za rok 2016 zisk ve výši 102 milionů Kč před zdaněním. I přes kladný výsledek čelí brněnský výrobce traktorů odbytové krizi, která prostupuje již třetím rokem napříč trhy západního světa a dotýká se všech výrobců a prodejců traktorů a zemědělských agregací.

Prodeje zemědělské techniky v Evropě se propadly, ve srovnání s rokem 2015, o 9 %, což je nejhorší výsledek trhů od roku 2009, kdy Evropa a svět čelily hospodářské krizi a reálných hodnotách se jedná o pokles o 10 tisíc strojů.

Navzdory aktuální situaci se společnosti Zetor Tractors a.s. daří udržovat její postavení v Evropě a Severní Americe a posilovat pozice v těch částech a zemích světa, kam v posledních dvou letech expanduje.

Lukáš Krejčíř, ředitel Finančního úseku Zetor Tractors a.s., k tomu uvedl, že i přes klesající objemy prodejů se společnosti daří udržovat pozice na jednotlivých trzích a v některých oblastech dokonce posilovat, v loňském roce tomu bylo např. v Německu, Litvě, Slovensku aj.

Dalším důležitým aspektem je, že společnost hospodařila s kladným výsledkem a stále investuje finanční prostředky do svého rozvoje. Cíle společnosti se nemění, i nadále pracuje na rozšiřování produktového portfolia, posilování pozic na západních trzích a využití potenciálu trhů nových.

Tržby společnosti Zetor Tractors a.s. dosáhly v roce 2016 hodnoty 3,2 miliardy Kč, vyrobeno a prodáno bylo 3144 strojů, z čehož 86 % bylo vyvezeno do více než 40 zemí. Zisk společnosti dosáhl 102 milionů Kč před zdaněním. Společnost investovala do podpory R&D a prodeje a marketingu přes 200 milionů Kč.

Podle slov Lukáše Krejčíře jsou průvodní jevy, které negativně ovlivňují celkovou situaci na trzích, v posledních třech letech neměnné. Jedná se o pokles výkupních cen zemědělských komodit, zpřísňování emisních standardů u strojů a s tím spojené zdražování nových produktů a dotační politika, kdy zemědělci stále nemají možnost čerpat prostředky z těchto zdrojů.

Oblastí zájmu Zetor Tractors a.s. je udržet a posilovat pozice na evropských trzích, zejména v Evropě a v Severní Americe. Region však prochází odbytovou krizí a společnost proto využívá i potenciálu nových trhů. Jen od počátku loňského roku vstoupila značka Zetor na osm nových trhů v rámci Asie i Afriky a s dalšími partnery jedná.

I nadále platí, že značka Zetor dominuje v regionu zemí, které přistoupily do EU po roce 2004. Tedy v pásu zemí vedoucích od pobaltských států přes střední Evropu až po Balkán. Česko a Slovensko patří dlouhodobě k trhům, kde je ZETOR nejprodávanější značkou, a nejinak tomu bylo v roce 2016.

Z pohledu podílu na trhu uspěla značka v loňském roce také v Polsku, Litvě a v Maďarsku. Za úspěch lze jednoznačně považovat posílení pozic v Německu, a to i navzdory faktu, že daný trh zaznamenal propad o 11 %. Dařilo se také v Rakousku, Velké Británii nebo v oblasti Skandinávie.

V letošním roce očekává vedení společnosti Zetor Tractors a.s. postupnou stabilizaci trhů, tedy zastavení či zmírnění propadů prodejů ve sledovaných teritoriích. V rámci plánu na rok 2017 pak chce udržet a mírně vylepšit výsledek z roku 2016.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)