Zimní pneumatiky 165/70 R14 a 205/55 R16: Bez výhrad jen 5 z 35
Uspět v přísných porovnávacích zkouškách pneumatik není nic snadného. Stejně jako v předchozích letech se o tom přesvědčili neznámí čínští výrobci i věhlasní světoví producenti.
Do velké míry se opakoval loňský scénář: nejlepší pláště dosáhly na celkovou známku 2. Je jich jen 5 z 35. Na jedničku neměl jediný. Na druhé straně se našlo i dost propadlíků. Vždy se tak stalo kvůli nepředvídatelnému chování pneumatik na mokru. Dílčí verdikt jim podrazil nohy a kvůli tomu už neměly šanci dosáhnout na celkovou lepší školní známku než pětku.
Vysvětlení tak ostrého hodnocení testovacích komisařů je nasnadě – i v zimním období se totiž mnohem častěji potkáte s vozovkou vlhkou než namrzlou nebo zasněženou. Právě chování na mokru je tudíž stěžejní disciplínou. Na vině je obvykle přílišná tvrdost směsi. Pneumatiky tak nemají dostatečnou přilnavost. Exemplárně to ukázaly pláště Mentor M200 - nejhorší ze všech pětatřiceti letos testovaných. Kvůli nepoddajné pryži přímo „zázračně“ odolávají opotřebení, zato nedrží na vlhku.
Na druhou stranu ani přílišný otěr na asfaltu automaticky neznamená, že pneumatika skvěle obstojí na kluzku. To je případ třeba Vredesteinu Snowtrac nebo Falkenu Eurowinter, které dosáhly shodně na trojku v obou sledovaných disciplínách. Naopak celkový vítěz testu plášťů 205/55 R16 obstál skvěle v obou. Evidentně je tedy možné vyrobit pneumatiky s vyváženými schopnostmi ve všech kategoriích – přestože odolnost vůči opotřebení a přilnavost na mokru podle požadavků ekologických štítků jdou vlastně proti sobě.
Německý a rakouský autoklub společně s partnery podrobí každoročně desítky plášťů metodice, jež byla roky pilovaná. Například se testuje už jen v noci kvůli stabilním tepelným podmínkám, jaké nelze přes den zajistit. Dále gumy pocházejí z běžné prodejní sítě, takže se nikdo z výrobců nemůže odvolávat na nerovné podmínky. A aby toho nebylo málo, testovací jezdci nakrouží na gumách před samotnými zkouškami stovky kilometrů, aby setřeli separační vrstvu a pneumatiky si „sedly“. Pro běžné motoristy to všechno znamená, že se na výsledky srovnávacích testů mohou opravdu spolehnout. Při koupi v obchodě by měly být důležitější než samotná cena výrobku.
Výsledky testu
Pneumatiky pro Škodu Octavia: 205/55 R16 91 H
V rozměru 205/55 R16 prošlo srovnáním 19 pneumatik. Najdete je nejen na Škodě Octavia II a III, ale také Fordu Mondeo nebo VW Passat. Propad plášťů Avon Ice Touring nás doslova šokoval – stejně jako jejich extra nízká cena v internetových obchodech: už od 1390 Kč. Ač jde o pláště zavedeného výrobce, evidentně mají potíže s přilnavostí na kluzkých površích. Zatímco na suchu dostaly známku 1,9, na ledu, sněhu a zejména mokru si nevedly vůbec dobře. S celkově nevyváženými výsledky tak soupeřily jen s výrobky na chvostu tabulky, jako je Toyo
a Kleber. Rozdíly jsou ovšem propastné – vždyť i tyto nepříliš dobře hodnocené pláště ve srovnání s nejlepšími dosáhly „jen“ na celkovou trojku. Přesně to ukazuje, jak jsou výsledky mezi známými značkami těsné. O verdiktu rozhodují desetiny známek. Vždyť mezi nejlepším a nejhorším, který ještě v hodnocení uspěl, je rozdíl jen 1,5 známky. I na předních příčkách se přitom najdou ekonomické alternativy. Třeba celkově čtvrtý Nokian WR D3 jsme našli v e-shopech už za 1650 Kč.
Pneumatiky pro Škodu Octavia: 205/55 R16 91 H | |||||||
Pneu | Sucho | Mokro | Sníh | Led | Opotřebení | Celková známka | Cena od (Kč)* |
Continental ContiWinterContact TS850 | 1,9 | 2,0 | 1,9 | 2,5 | 1,5 | 2,0 | 2005 |
Yokohama W.drive V905 | 1,7 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,4 | 1990 |
Goodyear UltraGrip 9 | 2,7 | 2,1 | 1,9 | 2,5 | 2,5 | 2,7 | 1950 |
Nokian WR D3 | 2,1 | 2,9 | 1,9 | 2,5 | 2,5 | 2,9 | 1650 |
Bridgestone Blizzak LM001 | 2,1 | 2,4 | 2,0 | 3,0 | 2,0 | 3,0 | 2050 |
Falken Eurowinter HS449 | 2,1 | 2,7 | 2,6 | 2,4 | 3,0 | 3,0 | 1580 |
Vredestein Snowtrac 5 | 2,2 | 2,9 | 2,0 | 2,0 | 3,0 | 3,0 | 1403 |
Firestone Winterhawk 3 | 2,2 | 3,1 | 2,6 | 2,8 | 2,0 | 3,1 | 1750 |
Fulda Kristall Control HP | 2,5 | 3,1 | 2,4 | 2,8 | 2,0 | 3,1 | 1880 |
Barum Polaris 3 | 3,2 | 2,9 | 1,9 | 2,5 | 2,5 | 3,2 | 1550 |
BF Goodrich g-Force Winter | 2,3 | 3,2 | 2,5 | 2,5 | 1,5 | 3,2 | 1750 |
Michelin Alpin 5 | 3,2 | 2,0 | 1,9 | 2,2 | 2,5 | 3,2 | 2200 |
Sava eskimo hp | 2,5 | 3,2 | 2,3 | 2,8 | 2,0 | 3,2 | 1605 |
Semperit Speed-Grip 2 | 3,2 | 2,4 | 1,9 | 2,3 | 2,5 | 3,2 | 1760 |
Kumho Wintercraft WP51 | 3,0 | 3,3 | 2,2 | 2,5 | 2,5 | 3,3 | 1720 |
Viking SnowTech II | 3,3 | 2,9 | 2,0 | 2,0 | 2,5 | 3,3 | 1468 |
Kleber Krisalp HP2 | 2,5 | 3,4 | 2,5 | 2,8 | 1,5 | 3,4 | 1520 |
Toyo Snowprox S953 | 2,4 | 3,5 | 2,9 | 3,3 | 2,5 | 3,5 | 1592 |
Avon Ice Touring ST | 1,9 | 4,8 | 3,2 | 3,3 | 2,5 | 4,8 | 1390 |
Orientační nejlevnější cena podle nabídky českých e-shopů |
Pneumatiky pro Škodu Fabia: 165/70 R14 81 T
Autokluby letos otestovaly 16 plášťů v rozměru 165/70 R14. Hodí se na malé vozy typu Škody Fabia I. a II. generace, Seatu Ibiza nebo Opelu Corsa. V segmentu obutí pro „lidová auta“ se bohužel vždy najde dost propadlíků – výrobci totiž populisticky tlačí na nízkou cenu, ale zapomínají na kvalitu. Je to letos případ plášťů Aeolus, Linglong a Mentor. Pokud jste neslyšeli ani o jediném, raději je hned zapomeňte. Na mokru jsou totiž životu nebezpečné. Když už hledíte na nízkou cenu, sáhněte po dostupném plášti Matador. Sice s celkovou známkou 4 také neexceluje, ale aspoň z dálky
snese srovnání s nejlepšími. Ještě lépe Barum. Na špici se v aktuálním testu umístily pláště Goodyear, Michelin a Dunlop. Dosáhly na celkovou dvojku a nechaly za sebou překvapivě i výrobek Continental ContiWinter Contact TS 850, který přitom vyhrál test ve větším rozměru. Ač jinak bodoval, cenné známky ztratil na ledové vozovce. Domácí barumky ze stejného koncernu si odnesly celkovou trojku. Pro ekonomicky smýšlející řidiče tak nemusejí být špatnou volbou.
Pneumatiky pro Škodu Fabia: 165/70 R14 81 T | |||||||
Pneu | Sucho | Mokro | Sníh | Led | Opotřebení | Celková známka | Cena od (Kč)* |
Goodyear UltraGrip 9 | 2,5 | 1,8 | 2,2 | 2,5 | 2,0 | 2,2 | 1390 |
Michelin Alpin A4 | 2,0 | 2,5 | 2,1 | 2,5 | 0,5 | 2,2 | 1530 |
Dunlop Winter Response 2 | 2,4 | 2,5 | 1,9 | 2,3 | 2,5 | 2,3 | 1440 |
Fulda Kristall Montero 3 | 2,2 | 2,6 | 2,0 | 2,5 | 2,0 | 2,6 | 1150 |
Bridgestone Blizzak LM001 | 2,1 | 2,7 | 1,9 | 2,7 | 1,5 | 2,7 | 1230 |
Continental ContiWinerContact TS850 | 2,0 | 1,9 | 1,9 | 2,7 | 1,5 | 2,7 | 1440 |
Falken Eurowinter HS449 | 2,1 | 2,7 | 2,7 | 2,3 | 2,5 | 2,7 | 1080 |
Uniroyal MS plus 77 | 2,8 | 2,5 | 2,1 | 2,9 | 2,0 | 2,9 | 1070 |
Pirelli Winter Snowcontrol S3 | 3,0 | 2,3 | 2,7 | 2,3 | 2,5 | 3,0 | 1260 |
Semperit Master-Grip 2 | 2,5 | 2,7 | 2,1 | 3,0 | 2,5 | 3,0 | 1020 |
Barum Polaris 3 | 2,3 | 3,1 | 2,5 | 2,7 | 2,0 | 3,1 | 900 |
Firestone Winterhawk 3 | 2,2 | 3,5 | 2,3 | 2,8 | 0,5 | 3,5 | 1120 |
Matador MP54 Sibir Snow | 2,6 | 3,6 | 2,5 | 2,7 | 2,0 | 3,6 | 988 |
Aeolus Snowace AW02 | 3,5 | 5,5 | 2,3 | 2,8 | 2,0 | 5,5 | 850 |
Linglong Green-Max Winter HP | 3,3 | 5,5 | 3,0 | 2,5 | 2,0 | 5,5 | 780 |
Mentor M200 | 2,7 | 5,5 | 3,5 | 3,0 | 0,5 | 5,5 | 922 |
* Orientační nejlevnější cena podle nabídky českých e-shopů |
Hodnocení jako ve škole od 0,6 do 5,5 | |
Výborný | 0,6-1,5 |
Chvalitebný | 1,6-2,5 |
Dobrý | 2,6-3,5 |
Dostatečný | 3,6-4,5 |
Nedostatečný | 4,6-5,5 |