Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Žluté Husajnovo BMW 635 CSi od Gembally má pohnutý a záhadný osud

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 7. 2017
10
1
Zobrazit náhledy (10)
BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6 BMW řada 6
Gemballa upravila v polovině 80. let jeden exemplář BMW 635 CSi pro arabského klienta. Vlastnil jej i Udaj Husajn, ale pak se znovu ztratil...

Když se řekne Gemballa, každého napadnou úpravy Porsche. Společnost, kterou v roce 1981 v Leonbergu založil Uwe Gemballa, proslula modifikacemi hlavně vozů z Zuffenhausenu. Byla navíc na začátku tuningového boomu, který v západní části Německa tehdy zavládl. Široké devětsetjedenáctky s žebry na bocích a plochými „čumáky“ se vepsaly do povědomí dokonce tak, že je Revell vyráběl jako modely v měřítku 1:18.

Jenže v 80. letech se v Leonbergu neupravovala jen porsche, ale třeba také vozy Mercedes-Benz a BMW. Z legendárního šestkového kupé série E24, které válčilo v mistrovství Evropy cestovních aut, uměla Gemballa zájemcům třeba uříznout střechu, přímo Mnichov klientele tovární kabriolet nikdy nenabídl, takže se musela obrátit jinam. Ale nás zajímá jiný exemplář...

Na zakázku

V roce 1985 si jistý bohatý muž ze Spojených arabských emirátů objednal přestavbu kupé 635 CSi. Z dílen vyjel žlutý vůz, který měl všechny atributy stylingu té doby. Hlavně bodykit se žebrováním ve stylu Ferrari a poměrně mohutné zadní křídlo. Výrazný lak pokrýval i příď, tedy negativně skloněnou „žraločí“ masku chladiče s tradičními ledvinkami (ty rovněž nebyly chromované) a čtveřicí kulatých reflektorů bez ochranných krytů. Gemballa používala vlastní nárazníky.

Líbit se vám nemusí, přesně tyto modifikace prostě tehdy frčely a klient z Blízkého východu přesně takové auto chtěl. Na technice se zřejmě nic nezměnilo, tady „léčba“ neproběhla, motory se ladily až později. 635 CSi poháněl řadový šestiválec M30 objemu 3,43 l s výkonem 160 kW (218 koní) a byla samozřejmě umístěn vpředu a nikoli uprostřed, takže výše zmíněná žebra postrádala funkci, maximálně přiváděla vzduch k zadním brzdám. Také kapota dostala „díru“. Podvozek se neobešel bez kratších pružin a tužších tlumičů.

A kola ladila s exteriérem,vpředu byla široká 9 palců, vzadu pod „nastavenými“ blatníky dokonce třináct! Vzadu trůnila čtveřice koncovek výfuku, která byla pořádně hlasitá a možná i plivala oheň. Kámen na kameni nezůstal ani v interiéru. Černé, částečně kožené anatomické sedačky Recaro typu C dostaly žluté boky a daly se plně elektricky nastavit (všechny čtyři!), nechyběla tu televize a špičkové audio, které ovládal spolujezdec.

Irácký nález

Kupující si vůz skutečně převzal a zaplatil za něj 240 tisíc marek. Co se s ním však dělo následujících skoro 18 let, to nikdo neví. Na denním světle se ukázal až v roce 2003, a to v Iráku. Objevili jej zde američtí vojáci při hledání vůdce Saddáma Husajna a jeho synů, po pádu režimu. Vlastnil jej totiž jeden z nich: Udaj, kterého zabili spolu s bratrem Kusajem 22. července téhož roku.

Auto bylo nalezeno v jeho palácové rezidenci v dosti zuboženém stavu, s vybrakovaným a zničeným interiérem a zvenčí také nevypadalo nejlépe, utrpělo i válečné šrámy. Ale na druhou stranu nijak zásadní, takže mohlo být poměrně snadno opraveno. Poté se po něm zase slehla zem, nikdo jej nespatřil a neví, co se s ním stalo. Americká armáda zabavila velké množství majetku rodiny bývalého diktátora včetně zlatých toalet, ale i dalších aut. Sázkou na jistotu tak je předpoklad, že žlutý „bavorák“ skončil v USA, ale kde přesně?

Je to smutné, určitě jde o vyhledávanou sběratelskou raritu, hlavně pro fanoušky mnichovské značky, i když tak trochu „velkohubou“ a šílenou. Možná skončila v nějaké soukromé kolekci, dávno vzkříšená, jen se majitel nechce chlubit. Zůstane její aktuální místo pobytu záhadou?

Únos a vražda

Jak to dopadlo s firmou, všichni víme. Ničemu nepomohlo ani rekordní kolo na Severní smyčce Nürburgringu, které překonalo až Porsche Carrera GT, ani neustávající popularita úprav v 90. letech minulého věku i na počátku nového milénia.

Uwe Gemballa vyrazil před sedmi lety na služební cestu do Jihoafrické republiky. Měl zde jednat s potenciálními investory a také o novém obchodním zastoupení. Zpět už bohužel nevrátil, zmizel... Pátrání po nezvěstném německém podnikateli a automobilovém fanouškovi skončilo ve chvíli, kdy byl nalezen u dálnice mělký hrob a v něm mrtvola v igelitovém pytli. Chmurné předpoklady se naplnily a identifikace těla dala jasnou odpověď, kam se ztratil, jakož i to, že jeho odchod z tohoto světa nebyl ani omylem dobrovolný. Trojici únosců a včetně vraha, který jej udusil, se ovšem podařilo vypátrat a odsoudit.

V květnu 2010 původní společnost skončila, uzavřely ji soudy, to byl její zakladatel ještě nezvěstný. O čtyři měsíce později vznikla nová se stejným oborem podnikání, práva na značku koupili Andreas Schwarz a Steffen Korbach. První jmenovaný svůj podíl druhému muži loni prodal, ale jméno Gemballa žije dál. Uweho charisma jí však chybí...

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Cuba66
Jak slyším Gemballa...
| 3. 7. 2017
...hned se mi vybaví jistej Radovan co se doufám už nadosmrti bude radovanovat v kriminále v JAR.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku