Značka Genesis možná zamíří do Evropy. Může tu luxusní divize Hyundaie zaujmout?
Vstup Genesisu do Evropy se už v minulosti odsouval kvůli tomu, že značka neměla vhodné modely pro zdejší trh. Situace se mění, a tak se o příchodu do Evropy opět mluví.
Genesis se osamostatnil v roce 2015 od mateřského Hyundaie jakožto prémiová značka tohoto korejského výrobce. Jde tedy o jakousi variaci na téma Lexus, Acura nebo Infiniti. Při představení výrobce hovořil, že Genesis nejprve zamíří na domácí korejský a severoamerický trh, další lokality měly následovat později, včetně Evropy. Bezmála čtyři roky od debutu Genesisu se o jeho vstupu na evropské trhy stále jen mluví.
„Může se to stát již za pár let,“ říká teď o příchodu Genesisu na starý kontinent marketingový šéf Hyundaie Cho Won Hong. A jedním dechem navíc dodává, že je velice těžké vstoupit s novou značkou na evropské trhy. Evropští klienti jsou co se týče poměrně konzervativní, trh je navíc už tradičně rozdělený mezi zavedenými výrobci, a tak proniknout mezi ně je pro nově příchozí zvlášť obtížné.
I proto koncern Hyundai uvažuje nad tím, že ještě než se vozy Genesis začnou na starém kontinentu prodávat, bude firma zvyšovat povědomí o této značce. Ve velkých evropských městech by ráda vybudovala zážitková centra, kde by podle Cha potenciální zákazníci zjistili, o čem Genesis je.
Značka navíc v minulosti svůj vstup do Evropy odsouvala. Provozní ředitel evropské centrály Hyundaie Thomas Schmid před třemi lety přiznal, že Genesis zatím nemá vhodné modely a techniku pro Evropu. Tehdy konkrétně mluvil o chybějících SUV a turbodieselech.
Situace se však v tomto směru začíná pomalu měnit, což by příchodu Genesis nahrávalo. SUV už se blíží, podle zákulisních zdrojů přijde letos model vycházející z konceptu GV80 z roku 2017. Ten byl poháněn vodíkovými články, což je údajně technika, s níž se do budoucna počítá i pro sériovou variantu. Zpočátku každopádně vůz dorazí s konvenčními pohonnými jednotkami, nejspíše benzinovým vidlicovým šestiválcem nebo přeplňovaným čtyřválcem o objemu 2,5 litru.
A co se týče turbodieselů, evropští klienti se od nich postupně začínají odvracet, a tak už nemusejí být pro prémiovou značku klíčové.
Přesto analytici tvrdí, že Genesis by to měl v Evropě hodně těžké. V prémiovém segmentu tu jasně převládají domácí hráči, za dominantní německou prémiovou trojkou s odstupem následují Volvo, Land Rover a Jaguar. Naopak takový Lexus a Infiniti se na rozdíl od severoamerického trhu v Evropě nikdy výrazněji neprosadily. Honda Acuru v západní Evropě ani neuvedla, byť se o tom v minulosti nějaký čas spekulovalo, prémiová divize Nissanu se pak ze starého kontinentu po pár letech zcela stahuje a raději se zaměří na trhy s pro ni větším obchodním potenciálem.
Prodeje prémiových značek v Evropě | ||||
Zdroj: JATO Dynamics | ||||
Poř. | Značka | Prodeje 2018 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl mezi prémiovými zn. [%] |
1. | Mercedes-Benz | 877.488 | -3,1 | 28,4 |
2. | BMW | 809.716 | -1,5 | 26,2 |
3. | Audi | 711.249 | -13,2 | 23,0 |
4. | Volvo | 319.775 | +6,7 | 10,3 |
5. | Land Rover | 150.360 | -10,2 | 4,9 |
6. | Jaguar | 83.920 | +22,9 | 2,7 |
7. | Alfa Romeo | 82.644 | -3,5 | 2,7 |
8. | Porsche | 70.176 | -3,9 | 2,3 |
9. | Lexus | 46.203 | +3,0 | 1,5 |
10. | DS | 45.227 | -1,2 | 1,5 |
11. | Tesla | 29.288 | +3,7 | 0,9 |
12. | Maserati | 8.008 | -16,6 | 0,3 |
13. | Infiniti | 6.246 | -49,7 | 0,2 |
Analytici tak naznačují, že jestli Genesis chce Evropany zaujmout, měl by nabídnout něco jiného než zavedená konkurence, třeba odlišnou techniku. Felipe Munoz z analytické společnosti JATO Dynamics v tomto ohledu připomíná úspěchy Tesly, která nabídla prémiové elektromobily dříve než zavedení výrobci.
Je však otázkou, zda Genesis skutečně zvažuje v dohledné době přijít do Evropy. „Jestliže nemají specifické plány, nejsem si jistý, že do Evropy opravdu přijdou. Dva roky jsou dlouhá doba a hodně se může změnit,“ říká Munoz.
Značka Genesis dnes nabízí tři modely, všechno sedany, středně velký G70, velký G80 a vlajkovou loď G90. V následujících letech mají přijít další tři novinky, podle všeho dvě SUV, již zmíněné GV80 má doplnit větší GV90, k nimž by mělo přibýt ještě prémiové kupé. Genesis vede Manfred Fitzgerald, bývalý šéf značky a designu u Lamborghini, design má pak na starosti tým Luca Donckerwolkeho, který v minulosti navrhoval vozy Lamborghini, Bentley nebo Škoda.