Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte NAMI-LAZ-750? Tato sovětská dodávka s elektropohonem vznikla už po válce!

David Bureš David Bureš 3. 3. 2019
8
5
Zobrazit náhledy (8)
NAMI-LAZ-750 NAMI-LAZ-750 NAMI-LAZ-750
S dnes tak propagovaným elektropohonem koketovali v Sovětském svazu už krátce po válce. NAMI-LAZ-751 se dokonce dostalo do služby.

Moskevský Ústav centrálního vědeckého výzkumu automobilů a automobilových motorů (NAMI) funguje už od roku 1918, přičemž za více než sto let existence v jeho laboratořích vzniklo několik zajímavých automobilů, naposledy třeba vedl projekt reprezentativní limuzíny Aurus Senat. To dílo nazvané NAMI-LAZ-750 je už staršího data, v dnes nastupující éře elektrifikace ale o to zajímavější.

NAMI-LAZ-750 byla totiž elektřinou poháněná dodávka, která v automobilovém institutu NAMI vznikla na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Měla se stát prvním sériově produkovaným elektromobilem v Sovětském svazu, nakonec ale zůstalo u malé série aut.

Práce na ní konkrétně začaly v reakci na usnesení Rady ministrů SSSR podepsané v srpnu 1947, na jehož základě na autě pracovalo 35 osob z různých oddělení a laboratoří NAMI. O stavbu se postaral Lvovský automobilový závod (ležící na západě Ukrajiny), odtud označení NAMI-LAZ-750.

360p720p

Dodávka přitom měla svébytný design a konstrukci, díky čemuž měla být lépe přizpůsobena elektrickému pohonu. Některé komponenty ale pro snížení nákladů pocházely z nákladního GAZu-51, část hliníkového rámu zase dodal autobus ZIS-154. Navrhována byla tak, aby si poradila s klimatickými podmínkami Sovětského svazu a tamějšími cestami, tedy spíše necestami. Dnes zaujme použití lakovaných dřevěných panelů karoserie, v tehdejší době to ale nebylo nic tak neobvyklého.

Jednoduchá kabina s volantem a dvěma pedály (pro plyn a brzdu) byla oddělena od nákladového prostoru, jak je pro dodávky typické. Objem nákladového prostoru tohoto 4.460 mm dlouhého, 1.930 mm širokého a 2.000 mm vysokého užitkového vozidla přitom činil 5,5 m3, přičemž NAMI-LAZ-750 uvezlo až půltunový náklad. Existovala ale i schopnější verze zvládnuvší uvést 1,5 tuny, ta se nazývala NAMI-LAZ-751.

360p

Pro vozidlo byly vyvinuty speciální baterie z olověných článků, které byly umístěny ve dvou speciálních dřevěných bednách. Ty byly hlavním důvodem, proč NAMI-LAZ-751 vážilo doslova hrozivých 4.298 kilogramů.

Naloženému vozidlu umožnily ujet maximálně jakých 48 až 50 kilometrů. O pohon se staraly dva elektrické motory DK-905 umístěné na speciálním příčníku u zadní nápravy, které mohly buď spolupracovat, nebo vozidlo mohlo využít jen sílu jednoho z nich. Měly skromný výkon 4 kW, kvůli čemuž vozidlo mohlo jet maximálně rychlostí 36 km/h. Limitováno tak bylo jen pro provoz po městě.

K sériové výrobě NAMI-LAZ-751 nakonec nedošlo, přesto v roce 1951 v závodě LAZ vznikla série 20 vozidel, která byla upravena pro použití u pošty v tehdejším Leningradu (dnešním Petrohradu) a u městského úřadu v Moskvě.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Věrchuška a kleptokracie
Arese
| 3. 3. 2019
>:D >:D >:D
Avatar - bystron
Věrchuška a kleptokracie
bystron
| 3. 3. 2019
NAMI, takže tohle je předchůdce Putlerovy matlaniny Auruse >:D Ale v pohodě, včera znamená zítra. Soudruzi Sověti měli už i elektrický traktor! Což je teď novina u John Deere. Akorát ho měli na kabelu a nebyl autonomní.
Oprava
Arese
| 3. 3. 2019
Tak menší oprava, aby mě nějaký elektrofanatik radostně netahal za slovo - šlo nikoliv o elektroTransporter, ale o elektrický Crafter. Jinak na žalostném výsledku nasazení elektropohonu to samozřejmě nic nemění... :-!
Avatar - wakantanka
Pionýři slepých uliček - tudy ne, přátelé|!
wakantanka
| 3. 3. 2019
Prečo by to malo mať problém s brzdami? Veď to malo maximalku 36 km/h a predpokladám že gro ubrzdilo motormi.
Pionýři slepých uliček - tudy ne, přátelé|!
Arese
| 3. 3. 2019
Hmm, více než čtyřtunová hmotnost + několik set kg nákladu - muselo být opravdu zajímavé, jak s tím poradily tehdejší brzdy!
P.S. Po stránce vnějšího designu to trošku připomíná první, u nás málo známou generaci mikrobusu Latvia (tedy samozřejmě až na ten jediný centrální světlomet). :-) >:D
P.S. Jinak již v polovině minulého století ruští soudruzi (vyjímečně správně) usoudili, že cpát elektropohon do dodávek je čirý nesmysl. Některé firmy to ale bohužel nepochopili dodnes - viz nedávný test elektrického Transporteru VW! >:D