Znáte WZT WR-24? Neobvyklý přenosový vůz z 60. let využíval techniku Škody 706 RTO
Škoda 706 RTO patří mezi nejznámější a nejobdivovanější autobusy československé produkce. Věděli jste ale, že se licenčně vyráběla také v Polsku? A že na jejím podvozku vznikl velice zajímavý přenosový vůz?
Zatímco v Československu se Škoda 706 RTO vyráběla mezi lety 1958 a 1972, v Polsku tento ikonický autobus vznikal u výrobce Jelcz až do roku 1986. A stejně jako u nás, také tam se rodily různé verze.
Přenosový vůz WZT WR-24 je však něco docela jiného. RTO by v něm totiž asi hledal málokdo.
Netradičně vyhlížející stroj vznikl v 60. letech na popud Polské televize, která potřebovala moderní přenosový vůz. Vývojem byly pověřeny Varšavské televizní závody (Warszawskie Zakłady Telewizyjne, odtud označení WZT), výrobce komunikačních zařízení v Mielci a Akademie výtvarných umění v Krakově.
Jako základ vozidla posloužil Jelcz 043, tedy licenční Škoda 706 RTO. Podvozek však dostal na svou dobu určitě futuristicky vyhlížející karoserii, podstatně hranatější, než jakou se chlubil výchozí autobus. Netradiční bylo i "povrchové" provedení, ocelový skelet karoserie byl totiž pokryt hliníkovým plechem, který ještě doplňoval laminát. Z něj byl vyroben žebrovaný pás na bocích.
Uvnitř se nacházelo kompletně vybavené televizní studio a vůz samozřejmě obdržel potřebnou přenosovou techniku. První verze z roku 1966 využívala vybavení pro černobílé vysílání, druhá už uměla přenos barevného signálu. Novější varianta také měla barevné kamery Philips. Zaměstnanci pak jistě ocenili také malou koupelnu a klimatizaci.
Podle dostupných informací vzniklo 29 exemplářů, přičemž zřejmě čtyři kusy se dožily současnosti, z nichž tři se údajně stále pohybují ve světě šoubyznysu.
Minimálně jedno WZT pracovalo také v Československu. Na YouTube jsme totiž našli krátké dobové video o vozu, které využívalo bratislavské studio Československé televize.
I proto nás napadá, že bychom se na vás, čtenáře, mohli obrátit s prosbou, jestli třeba nemáte o tomto fascinujícím vozidle k dispozici nějaké další informace... Děkujeme.