Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znovuobnovil výrobu původní československé autodráhy: Je to motoristická líheň!

Petr Slováček Petr Slováček 24. 1. 2021 • 05:57
75
16
Zobrazit náhledy (75)
Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Lis na výrobu kolejniček pamatuje už původní, předrevoluční výrobu autodrah Jak se vyrábí autodráha Současné ovladače jsou proti původním velmi kvalitní. Nemačkají se již palcem – ukazováček je rychlejší a přesnější. Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Mezi prototypy jsme našli i favorit sedan nebo třídveřové kupé. Nejspíš se ale vyrábět nebudou. Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Milan Šůla (vpravo) ve své lisovně ve Slaném vyrábí malé plastové součástky. Mimochodem roky úspěšně závodí na autodráhách. Jak se vyrábí autodráha Miroslav Kotík nám exkluzivně ukázal závodní favorit s interiérem a fi gurkou, který brzy přijde na trh Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Patrik Ulč dokáže v plzeňské manufaktuře za den ručně zkompletovat až třicet autíček Základní díl podvozku se nejprve osadí magnety a podle jejich zatlačení se reguluje přítlak Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Připojením nosu s držákem vodítka se určí rozvor kol autíčka. Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha autodráhových autíček se stále používají stejnosměrné motory, které točí 12 000 až 20 000 otáček. Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Každý podvozek se po zkompletování vyzkouší. Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Nakonec stačí zacvaknout karoserii, kterou je potřeba dopředu polepit. Jak se vyrábí autodráha Autíčka lze koupit i jako stavebnice, jež si modelář sestaví svépomocí. Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha Jak se vyrábí autodráha

Řešíte, jak sebrat dětem z ruky mobil nebo tablet a naučit je lásce k motorismu? Pořiďte jim autodráhu. Miroslav Kotík stojí za obnovením výroby původní československé dráhy z roku 1966. Pokud ji máte doma, zbystřete!

Podnikatel Miroslav Kotík se narodil ve stejném roce, kdy se autodráha začala vyrábět, a jako kluk si s ní taky hrál. A když hrozil úplný zánik výroby kultovní československé autodráhy, vyráběné kdysi pod označeními Ites, Gonio, Europa Cup či Autodráha 90, investoval do ní z nostalgie peníze a energii.

Majitel úspěšné společnosti na výrobu stolních her na rovinu říká, že autodráha je pro něj zatím ztrátová.

Nadšení pro věc z něj ale srší. A když nám popisuje detaily výroby, sálá z něj klukovská vášeň. Věří v návrat obliby legendární technické hračky. Stejně tak jako oživil postavičku igráčka a další zapomenuté hry, které dnes můžeme pořídit v obchodech.

Zajímá dnes ještě někoho autodráha?

Řada domácností ji má ještě doma, od konce šedesátých let si s ní hrál skoro každý. My nabízíme šanci ji za pár stokorun znovu zprovoznit nebo rozšířit pomocí nových ovladačů či moderního trafa. Nedávno jsme představili regulovatelný zdroj, což je podle mě jedna z nejlepších inovací. Umožňuje zapojení dětí bez toho, aby jim autíčko neustále vylétávalo z dráhy jako dřív. Mimochodem víte, která součástka přinesla do autodráhy doslova revoluci?

Mantinely, umožňující projet zatáčku smykem a nevyletět?

Křižovatka, kde se mohou autíčka nabourat. To všechny kluky baví nejvíc. Snaží se tam potkat a křičí: „Sundej mě!“

A nerozbijí autíčka?

Naše jsou tak odolná, že i po letech používání vypadají pořád jako nová. Maximálně se ulámou zrcátka, která nabízíme za pár korun jako náhradní díl. Dokoupíte je a roky zase můžete jezdit. Je to vyzkoušeno. V tom se odlišujeme od konkurenčních výrobků. Byl jsem vychovaný věci opravovat, u nás doma se nikdy nic nevyhazovalo. Proti světovým značkám tak můžeme nabídnout kompletní náhradní součástky včetně drobností, jako jsou kartáčky nebo pastorky na motůrky autíček.

Svět motorů 03/2021 Svět motorů 03/2021

Co vás vedlo k obnově výroby autodrah?

Roky podnikám v hračkářském průmyslu, má společnost Efko v Novém Veselí vyrábí stolní hry. Před deseti lety jsem koupil výrobu igráčka, který by jinak skončil. Dnes je to životaschopný produkt, který už na sebe vydělá. Předchozí majitel společnosti, která autodráhy Faro vyráběla, se na mě obrátil s možností spolupráce. Že posadí igráčka do formule a spojíme tak naše značky. Líbilo se mi to, jenže realizace se roky zpožďovala. Nakonec jsem loni odkoupil majoritní část společnosti FARO-factory s tím, že se firmu pokusím dostat znovu na výsluní.

Jak je složité vyrábět dnes autodráhu z konce 60. let?

Převzali jsme původní výrobní formy, lisy na výrobu kolejniček a další strojní vybavení. Bohužel se také hodně ztratilo, protože kdysi byla výroba rozložena mezi víc dodavatelů a dnes už nikdo neví, kde některé formy skončily. Téměř k žádným neexistuje ani výrobní dokumentace. Jsme manufaktura, každý díl někdo vezme fyzicky do ruky. Některé si necháváme dělat jinde, protože by se nám to nevyplatilo. Prodáme stovky kusů ročně, velký podnik vyrobí naši roční zásobu na sklad jen za jedinou směnu. Ale řadu dalších věcí jsme se museli naučit svépomocí, protože by produkce tak malých sérií nebyla pro velké podniky rentabilní. Takže tady například z plastu lisujeme vlastní konektory zdrojů a spoustu jiných dílů si vyrábíme sami.

Igráček už ve formuli jezdí, co chystáte nového?

Uvedli jsme digitální počítadlo kol a postupně bychom chtěli vrátit do výroby i některá stará autíčka, nejdřív formule. Máme třeba formy na porsche, u něhož kdysi byly plechové podvozky. To je dnes nereálné. Takže musíme vymyslet, jak je napasovat na současný plastový podvozek, který je v základní části stejný pro favority i formule. Chystáme i nová auta. Je to ale o velkých investicích, a tak musíme každý takový krok dobře zvážit.

Na stole máte prototypy formanu nebo favoritu sedan, budete je vyrábět?

Nápadů máme hodně, ale jedna forma běžně vyjde na dvě stě tisíc korun i více. A na nové auto vám jedna forma většinou nestačí. Za kolik bychom museli autíčka prodávat, aby se vyplatila? Zatím děláme menší limitované série, například Favorit Pick-up se prodal prakticky ještě dřív, než jsem ho dal na e-shop.

Co potřebují dokoupit čtenáři, kteří mají doma starou autodráhu?

Přípojný napájecí díl, nové ovladače a zdroj. Nevadí ani fakt, že mají starší autodráhu s roztečí drážek 74 mm místo pozdějších 90 mm. V nabídce máme i přechodový díl. Všechno najdou na našem e-shopu autodraha-faro.cz, kde je uveden i kontaktní e-mail a telefon.

Jak to začalo?

V jihočeských Trhových Svinech se od roku 1905 vyráběly mechanické hračky, například známá autíčka na kabel. A od roku 1968 také autodráhy. Nejprve s roztečí 74 mm a šedou barvou panelů, až později černé a se současnou roztečí 90 mm – název se změnil na Autodráha 90 a takto se produkovala do roku 1994. V letech 1970 až 1989 vznikla řada pěkných závodních autíček jako Ford GT 40, McLaren nebo Porsche 917. Po revoluci zájem upadal, až se produkce v roce 2000 zastavila. V roce 2003 obnovila výrobu společnost Model s uvedením nového autíčka: Škoda Favorit v měřítku 1:28. Vyrábí se dodnes a je velmi úspěšný. Existenční problémy však vedly k pozastavení výroby, než vstoupil do společnosti majitel firmy Efko Miroslav Kotík a produkci znovu obnovil.

Víte, že…

… v České republice je autodráhový sport velmi populární a máme mistry světa? Jezdí se třeba jako vytrvalostní závod.

… současná autodráha už nemá původní, hrubý povrch? Není potřeba, dnešní autíčka jsou totiž vybavena magnety pro lepší přítlak a jejich pneumatiky na hladké vozovce lépe drží.

Související články

Témata
26. 1. 2021 21:33
Re: Re: Autodraha deti skoro vubec nezajima
Tak ten velký profi kulec bychom si nechali líbit. Jenže bysme na tom i obědvali. To už chce prostor.
Avatar - Zetti
25. 1. 2021 13:53
Re: Autodraha deti skoro vubec nezajima
Neni mi to lito. uz sem to dal pryc. Kluci i holky radsi drti kulecnik, mam krasny profi velky pool, pingpong nebo fotbalek, kdyz to jde tak bazen.
Avatar - Ozzman
25. 1. 2021 11:58
Re: Autodraha deti skoro vubec nezajima
Jestli je ti to líto, já si klidně příjdu hrát :D
25. 1. 2021 09:16
Re: Autodraha deti skoro vubec nezajima
Já jsem malému pořídil horké kola. On to po chvilce rozebral, nechal si jen jeden rovný díl a motor a vystřeluje s tím ty autíčka do zdi. Ale ještě než se všechno zavřelo, tak jsme jezdili do města na velkou autodráhu a ta ho bavila. Jenže domů už to pro nás nemá cenu pořizovat. Jednak má aut, her a stavebnic hafo a druhak je jiná doba a prostě děcka dnes tráví část volného času digitálně.
Avatar - Zetti
24. 1. 2021 18:17
Re: Autodraha deti skoro vubec nezajima
Ses na hlavu? Tobe je me lito, ze neco nechci a chci neco jinyho? Myslis ze vsichni musime chtit to samy? To je mi uprimne lito tebe. Nauc se respektovat priority tech druhych a pochopis hodne o zivotea jako bonus nebudes ze sebe delat id*ota

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku