Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zrenovovaný Aston Martin Bulldog ze 70. let chce pokořit 200 mil v hodině. Už za pár dní

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Značku Aston Martin proslavila zejména elegantní "gétéčka", ale v historii automobilky samozřejmě najdeme i jiné typy vozů. V roce 1979 například firma postavila hodně zajímavý supersport jménem Bulldog.

Vůz s interním kódovým označením DP K901 vznikl proto, aby demonstroval možnosti nového výrobního závodu v Newport Pagnell, především se ale měl stát nejrychlejším produkčním automobilem planety. Oficiálně byl Bulldog představen 27. března 1980.

Designér William Towns navrhl i Lagondu

Supersport se chlubil na svou dobu futuristickým designem, za nímž stojí William Towns, který je zároveň podepsaný pod legendárním sedanem Lagonda. Jde také o vůbec první Aston Martin s motorem uprostřed. A rozhodně je zajímavý i fakt, že přestože Bulldog představuje v Británii postavené vozidlo, má levostranné řízení.

Video se připravuje ...

Automobilka se do vývoje pustila s plánem na výrobu 15 až 25 exemplářů. Nakonec však zůstalo u jediného prototypu.

Výkon 522 kW a až 381 km/h

Ten dostal dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o objemu 5,3 litru, naladěný na 447 kW. Motor byl však schopen výkonu až 522 kW, jak ukázalo testování.

Aston Martin při představení tvrdil, že Bulldog se zvládne rozjet až na 237 mil za hodinu, tedy asi 381 km/h. Potvrzení však chybělo, nejvyšší zaznamenaná rychlost činí 191 mil v hodině (307,4 km/h), supersport ji dosáhl během testování v roce 1979. Někdy se objevuje také údaj 192 mil za hodinu, tedy zhruba 309 km/h. Potenciál tu každopádně byl.

Projekt Bulldog byl přiliš drahý

Bulldog však bohužel nedostal šanci ho naplno ukázat, v roce 1981 byl projekt ukončen. Novému šéfovi značky Victoru Gauntlettovi připadal příliš drahý. O tři léta později byl jediný existující kus prodán sběrateli z Blízkého východu, údajně saúdskému princovi. A mimochodem, hned při první jízdě novému majiteli prý explodoval motor...

Auto pak párkrát změnilo vlastníka, až skončilo u Phillipa Sarofima, který ho svěřil britské renovátorské dílně Classic Motor Cars. Úsměvné je, že se k renovaci vozu přes Classic Motor Cars dostal také Richard Gauntlett, syn Vincenta Gauntletta, který po koupi automobilky Aston Martin nechal projekt Bulldog zastavit.

Úžasný příběh pokračuje 6. června 2023

V roce 2021, po více než šesti tisících hodinách práce, firma ohlásila, že má hotovo. Vůz dokonce během testovací jízdy s turbodmychadly nastavenými na nižší plnící tlak zvládl maximální rychlost 162 mil v hodině, tedy zhruba 260 km/h.

Nyní ale majitel tvrdí, že je Bulldog konečně připraven pokořit hranici 200 mil za hodinu, což je asi 321,9 km/h. Má tak po více než 40 letech splnit jeden z cílů, který si Aston Martin vytyčil, když Bulldog vyvíjel.

Pokus je naplánován na 6. června, uskuteční se na ploše bývalé základny NATO ve Skotsku.

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Doporučujeme

2. 6. 2023 20:50
Drama
Nemám rád animační příspěvky.
2. 6. 2023 20:32
I když mám pro veterány obecně slabost, ...
...tak v tomto případě není, podle mě, žádná škoda, že udělali jenom jeden. Posuzovat vzhled je vždycky subjektivní disciplína, ale mě se nelíbí ani exteriér ani interiér.

To ale není zase až takové zásadní drama. Daleko víc pochybností vzbuzuje to nic, co spojuje přední část auta se zadní částí po odklopení dveří, nejlépe viditelné na snímcích č.2, 12 nebo 16. Obzvlášť u auta s tak vysokým výkonem a rychlostními ambicemi.

Já tedy v tomhle tak max. 20 mil/h z trávníku na pódium a zpět při veteránské prezentaci, 200 mil/h ani náhodou, na to se mám moc rád. :-)